טכנולוגיות לזיהוי רעש מכלי רכב הודגמו בעכו
יום הדגמות של הטכנולוגיות התקיים בעכו, כחלק ממדיניות המשרד להגנת הסביבה לצמצם את מפגעי הרעש בערים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 23/7/2023

המשרד להגנת הסביבה ומשרד המדע שיתפו פעולה עם עיריית עכו וקיימו יום הדגמות לטכנולוגיות המזהות רעש מכלי רכב. ההדגמות קוימו תחת בקרה של המשרד להגנת הסביבה ועיריית עכו. המיזמים שנבחרו ליום ההדגמות שייכים ל-3 חברות: Noise, Intelligent Instruments ו-Müller-BBM.

הפרויקט הנ"ל הוא חלק מקול קורא שהתפרסם לפני כחצי שנה והבטיח 50 אלף ₪ לכל אחד משלושת המיזמים שיספקו פתרון לגילוי של כלי רכב מרעישים באופן חריג, בתנאי ראות שונים (יום, לילה וערפל) ובכל מזג אוויר.

אחת הטכנולוגיות למשל כוללת מערך בן 72 מיקרופונים ומצלמות לגילוי ולזיהוי של רעש מכלי רכב. טכנולוגיה אחרת כוללת מערך מיקרופונים ושתי מצלמות וביכולתה לזהות את סוג הרכב ועוצמת הרעש ממנו. מרבית הטכנולוגיות מצלמות את לוחית הרישוי של הרכב ומאפשרות "אכיפה אוטומטית", ללא מעורבות של גורם אנושי.

סרטון: בחינת טכנולוגיות לזיהוי רעש


כתבות רלוונטיות:

  1. פיילוט: מערך של גלאי רעש יותקן ב-4 ערים, 17.5.2023
  2. הממשלה מחפשת טכנולוגיה לזיהוי כלי רכב מרעישים, 20.12.2022
  3. טכנולוגיות ואמצעים חדשים למדידה ואכיפה של מפגעי רעש, 25.1.2023
  4. כך תתמודדו עם מפגע רעש, 15.3.2023
  5. עלויות חיצוניות של רעש מתחבורה, 31.10.2021
  6. מידע נוסף על מפגעי רעש | infospot

3 טכנולוגיות חכמות לזיהוי רעש

המשרד להגנת הסביבה הגביר את מאמציו במניעת מפגעי רעש בעת האחרונה, זאת באמצעות התוכנית שיזם: "ערים שקטות". התוכנית נועדה לצמצם ככל האפשר את מפגעי הרעש במרחב הציבורי באמצעות מגוון כלים רגולטוריים, כלכליים ואינפורמטיביים.

במסגרת התוכנית המשרד פועל בין השאר להתקנת גלאי רעש במרחב העירוני ולהגברת פיקוח על כלי רכב מרעישים בלילה באזורי מגורים. בנוסף, המשרד פועל מול משרד התחבורה כדי לוודא שרכבים שמיובאים לישראל עומדים בתקנים הנדרשים לספי רעש.

מדי שנה המשטרה מקבלת מעל 250,000 פניות בנושא רעש, בנוסף לעשרות אלפי תלונות שמתקבלות ברשויות המקומיות. פניות בנושא מפגעי רעש הן במקום השלישי בהיקפן מבין עשרות התחומים שבהם המשרד להגנת הסביבה מטפל.

כאמור לאחרונה המשרד להגנ"ס קיים הדגמה של 3 הטכנולוגיות הבאות בעיר עכו:

  • חברת Noise: המוצר כולל מערך בן 72 מיקרופונים ומצלמות ומאפשר לבצע ניתוח עוצמה וניתוח תדר בתחום האקוסטי. דגם של המוצר נמצא בפיילוט שמקדם המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם עיריית פתח תקווה לגילוי ולזיהוי של שימוש לא מוצדק בצופר הרכב. על פי נתונים שהחברה מציגה מפיילוט זה, המערכת מדגימה תוצאות טובות בסינון רעשי רקע ואירועי סרק וזיהוי הרכב המרעיש. המערכת יודעת לזהות לוחיות רישוי.
  • חברת Intelligent Instruments: הטכנולוגיה כוללת מערך מיקרופונים שמודדים את הרעש ושתי מצלמות המזהות את לוחית הרישוי של הרכב המרעיש. לאחר זיהוי הלוחית נחשפים נתונים על סוג הרכב ועל רמת הרעש שאושרה לו במפרט של משרד התחבורה, לעומת רמת הרעש שנמדדה בפועל בהווה.
  • חברת Müller-BBM: המערכת כוללת סט של שני מיקרופונים המאפשר למדוד את עוצמת הרעש ואת הכיוון שממנו הרעש מגיע. המערכת יכולה גם לעקוב אחרי מקור הרעש ואפשר להתקינהּ על תשתיות קיימות. המוצר נבדק בשבעה אתרים עירוניים באירופה.

פיילוט פריסת 165 גלאי רעש בערים

לפני כחודשיים דיווחנו כי 165 גלאים יותקנו בכפר סבא, ראשון לציון, פתח תקווה ולוד בהשקעה של 2.5 מיליון ₪. הגלאים יחוברו למערכות המידע המקומיות כך שהרשויות יוכלו לקבל מידע על רעש בזמן אמת ולטפל בו.

הגלאים יאספו מידע על מקרי רעש לאורך כל שעות היממה ויתריעו בזמן אמת למערכות הרשויות על רעש חריג ממטוסים, ממכוניות, מתעשייה ועוד. כך יוכלו הרשויות להגיב מהר לרווחת התושבים. בנוסף, המיזם יאפשר לייצר מפות רעש שיציגו לתושבים את רמות הרעש הממוצעות באזורים מסוימים בעיר.

גלאי הרעש נועדו למדוד עוצמות של רעש ולא להבדיל בין סוגי רעש שונים. אולם למערכת שפותחה לטובת הפרויקט יש יכולות כיול המאפשרות לה להבדיל בין רמות רעש שונות. כך למשל, גלאי שמטרתו לנטר רעש מטוסים יכויל באופן שונה מגלאי שמטרתו ניטור רעש מגינה ציבורית או בית עסק.

מטרת המיזם היא להוכיח את ההיתכנות הטכנולוגית ואת התועלות העירוניות הנובעות מגלאי הרעש. פיילוטים בהיקף מצומצם כבר בוצעו בלוד ובתל אביב. אם גם הפיילוט הנוכחי יצליח יורחב השימוש בטכנולוגיות מתקדמות לצמצום מפגעי רעש לערים נוספות.

החזון של המשרד להגנת הסביבה הוא לרשת ערים במאות גלאים – בפארקים, סמוך לבתי עסק גדולים, סמוך לכבישים עמוסים כלי רכב וכו'. הגלאים יאפשרו גם לכוחות המשטרה לצאת לאכיפה יזומה לפני קבלת תלונות על רעש במוקד 100.

אתגר טכנולוגי לזיהוי כלי רכב מרעישים

לפי המשרד להגנת הסביבה, בשנים האחרונות רעש מכלי רכב הפך למפגע בסביבה העירונית והבין-העירונית, במיוחד בשל שינויים לא חוקיים בכלי הרכב -  במנוע או במערכת הפליטה של אופנועים.

המשרד הוסיף כי רעש מתחבורה מפריע לפעילות היומיומית של אנשים בבית הספר, בעבודה, בבית ובשעות הפנאי ואף גורם להפרעות בשינה, לחרדה ולבהלה. ארגון הבריאות העולמי אף קבע כי לרעש מתחבורה השלכות שליליות על בריאות האדם, ובהן תחלואת לב וכלי דם, פגיעה ביכולות קוגניטיביות, השפעות פסיכופיזיולוגיות, הפחתת ביצועים של המוח וגרימת שינויים בהתנהגות חברתית.

רמות הרעש המותרות מתבססות על תקנים למניעת רעש כמפורט בתקנות התעבורה. כיום, בהיעדר טכנולוגיה אוטומטית לגילוי וזיהוי מפגעי רעש מכלי רכב, האכיפה מורכבת ומצריכה מבצעים עתירי כוח אדם.

התייחסויות

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "רעש הוא מפגע סביבתי חמור ומזיק לבריאות ולאיכות החיים של הציבור. המשרד פועל במגוון כלים לצמצום ומיגור התופעה של רעש מכלי רכב, בין היתר באמצעות פעולות אכיפה ממוקדות ותוך שיתוף פעולה עם משטרת ישראל והרשויות המקומיות. המיזם המשותף שנציג מחר נועד לאפשר זיהוי ואיתור כלי רכב רועשים, במטרה לייעל את האכיפה ולצמצם באופן משמעותי את מפגעי הרעש במרכזי הערים ובכבישים שהפכו למכת מדינה. נמשיך לפעול כדי לשמור על סביבה שקטה ובריאה לציבור כולו".

ראש עיריית עכו שמעון לנקרי: "האתגר שלנו גדול כדי לאתר את אותם כלי רכב מרעישים אשר פוגעים באיכות החיים של התושבים. מדובר בפרויקט אדיר, שאותו מוביל המשרד להגנת הסביבה, ואנו שמחים להיות חלק מפיילוט של האתגר הזה".


ספקים מומלצים למדידה וטיפול במפגעי רעש:

חברה איש קשר טלפון מייל
קובי בר-לב עורכי דין קובי בר-לב 072-3712012 KB@infospot.co.il
פאר אקוסטיקה כרמל פאר 050-8308167 peer@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>