מספר לא סופי של 100 הרוגים ואלפי פצועים ונזק לאלפי מבנים ורכוש ברדיוס של קילומטרים נגרמו אמש כתוצאה מפיצוץ בשעות אחר הצהריים בנמל של העיר ביירות, בירת לבנון. מה שגרם לעיקר הנזק היה כנראה פיצוץ של 2,500 טון חומר מסוכן – אמונים חנקתי (NH4NO3) המכונה גם אמוניום ניטראט.
על רקע האירוע, אמרה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "לאור האירוע שהתרחש בנמל ביירות בלבנון – אסור להפקיר את מפרץ חיפה. המפעלים בחיפה ייסגרו ושטח המתחם הפטרוכימי יטוהר." הנוסח המלא של דבריה מופיע בהמשך.
לקט סרטונים: פיצוץ חומ"ס בביירות, לבנון
הכתבות הרלוונטיות:
כמו במקרים אחרים, גם כאן מדובר בתגובת שרשרת שהחלה בשריפה שלא ברור עדיין מה גרם לה ובה נשרפו חומרים שונים, בחלק מהדיווחים דובר על זיקוקים. השריפה הזו התפשטה וגרמה לעשן לבן להיתמר מעל הנמל של ביירות.
אלא שמספר דקות לאחר מכן, השריפה התפשטה וארע השלב השני - פיצוץ חזק שמיד אחריו הופיעה פטריית עשן חום-אדמדם. הפיצוץ השני גרם לגלי הדף שהורגשו קילומטרים ספורים ממוקד האירוע. לפי הדיווחים הפיצוץ היה של החומר אמונים חנקתי בכמות של כ 2,500 טון שאוחסנו בנמל.
כאמור, החומר שאשם בפיצוץ הגדול שגרם לגל ההדף ולמרבית הנזק מהאירוע הוא אמוניום חנקתי, המשמש להכנת חומר דשן לחקלאות אך גם כחומר מחמצן חזק לייצור חומרי נפץ לתעשיית הכרייה והבנייה ולשימושים נוספים.
אמוניום חנקתי בד"כ מופיע כאבקה גבישית לבנה מוצקה בטמפרטורת החדר. החומר הופך לנוזל בכ 170 מעלות צלזיוס ואמור להתפרק לגז, מבלי להתפוצץ, בכ- 200 מעלות צלזיוס. אך במידה והוא נחשף לאש ישירה או מנגנון הצתה הוא יכול להתפוצץ.
בעשרות השנים האחרונות התרחשו כ-20 ארועי חומ"ס עם אמוניום חנקתי בהם היו הרוגים, הנה הקטלניים שבהם:
מעניין לראות שבכל הארועים הקטלניים שצוינו לעיל, למעט הארוע משנת 1921 בגרמניה, הפיצוץ של האמוניום חנקתי נגרם בעקבות תגובת שרשרת של שריפה של חומרים אחרים שהתפשטה והגיעה למיכל אחסון של אמוניום חנקתי שהתפוצץ וגרם לנזק הנרחב.
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "לאור האירוע שהתרחש בנמל ביירות בלבנון – אסור להפקיר את מפרץ חיפה. אירוע כמו זה שאירע בביירות, של פגיעה בחומרים מסוכנים, בהחלט מטריד אותי. מאז כניסתי לתפקיד אני זועקת את סוגיית מפרץ חיפה. כדי למנוע אסון כתוצאה מכמויות החומרים המסוכנים במפרץ, אני מובילה בימים אלה את תוכנית פינוי המפעלים ממפרץ חיפה, כולל אלה המשלבים חומרים מסוכנים. הרכבת כבר יצאה לדרך - המפעלים בחיפה ייסגרו ושטח המתחם הפטרוכימי יטוהר. בתוך עשור נהפוך את מפרץ חיפה ממוקד סיכון לאזור עם תעשיות ירוקות וחדשניות."