המשרד להגנת הסביבה פרסם קול קורא בסכום כולל של 10 מיליון ₪ לתמיכה ברשויות מקומיות בהתקנת מערכות טכנולוגיות לצורך אכיפה של מפגעי רעש מכלי רכב. הקול הקורא מגיע לאחר מספר פיילוטים מוצלחים שהתקיימו בערים שונות בשנים האחרונות, בליווי ותמיכה של המשרד להגנת הסביבה.
התמיכה מיועדת לישובים גדולים עם למעלה מ-50 אלף תושבים. סכום התמיכה המרבי לרשות מקומית עומד על 2 מיליון ₪ ולא יותר מ-70% מעלות הפרויקט. כלומר לכל הפחות – 5 ישובים. סכום התמיכה המרבי למערכת אחת, לא יעלה על 250,000 ₪.
מדובר במערכות עם טכנולוגיה חדשה, שיודעת 'להפליל' כלי רכב שגרם למפגע רעש חריג באמצעות שימוש בצופר הרכב שלא לצורך, או שימוש באגזוז מרעיש שאינו תקני, או השמעת מוסיקה חזקה מכלי רכב. המערכת יודעת לזהות את עוצמת הרעש החריג, לזהות שמדובר ברעש מכלי רכב, ולתעד את כלי הרכב כולל מספר הרכב. על סמך הנתונים המערכת מפיקה טיוטת דוח שעוברת לאישור של פקח אנושי. במידה והפקח מאשר את הפרטים, המערכת מפיקה דוח שנשלח באופן אוטומטי לבעל הרכב.
כתבות רלוונטיות:
כאמור, לקול הקורא יוכלו לגשת רשויות מקומיות עם אוכלוסייה של יותר מ-50 אלף תושבים או איגודי או אשכולות ערים בעבור רשות שכזאת, אשר כבר חוקקו חוק עזר בנושא איסור צפירה מכלי רכב שלא למטרת מניעת סכנה.
התמיכה תינתן למערכות שיופעלו לצורכי אכיפה למשך תקופה מינימאלית של 3 שנים, כאשר המערכת תפעל במשך 90% לפחות מהזמן, ופקח מטעם הרשות המקומית יבחן לפחות 70% מהארועים שמזוהים כמפגעי רעש חריגים על ידי המערכת, ויקבל לגביהן החלטה עם לאכוף או לא.
המערכת צריכה לא רק למדוד את הרעש החריג ולזהות שהרעש החריג נובע מכלי רכב, אלא לשייך אותו לכלי רכב מסוים, תוך הבחנה חד משמעית מרעש של כלי רכב סמוכים, ולצלם את לוחית כלי הרכב, ביום ובלילה. המצלמות יפעלו גם באמצעות צילום בודד 'סטילס' וגם צילום וידאו שכולל הקלטת רעש באיכות גבוהה.
מסמכי המכרז מפרטים את רמת ההבחנה שהמערכת נדרשת לעמוד בה, למשל, זיהוי רעש חריג מאגזוז רועש של אופנוע, כאשר יש שני אופנועים במרחק 4 מטר, ורק אחד מהם מרעיש. או דוגמא נוספת, 3 כלי רכב נוסעים בשעות הלילה, כאשר אחד גורם לרעש חריג ונוסע במקביל לרכב אחר בנתיב הסמוך. רכב שלישי עוקב אחריו כ-7 מטרים, באותו נתיב של הרכב הרועש. נדרש זיהוי ודאי של הרכב הרועש עם מדידה.
הקול הקורא לתמיכה ברכישת מערכות לאכיפה דיגיטלית של מפגעי רעש מכלי רכב, מגיע לאחר מספר פיילוטים שבוצעו בליווי ותמיכה של המשרד להגנת הסביבה.
הפיילוט הראשון, החל בסוף שנת 2021 בפתח תקווה, שם הותקנה מערכת שפותחה על ידי חברה ישראלית בשם noize. המערכת מזהה רעש באמצעות מצלמה אקוסטית, ויודעת לזהות שימוש בצופר של כלי רכב ולהפריד אותו משאר רעשי הרקע, בעזרת אלגוריתם שפיתחה.
בהמשך, לפני כשנה, אנחנו דיווחנו שהמשרד להגנת הסביבה ומשרד המדע שיתפו פעולה עם עיריית עכו וקיימו יום הדגמות לטכנולוגיות המזהות רעש מכלי רכב, כחלק מקול קורא שהתפרסם לפני כשנתיים והבטיח 50 אלף ₪ למי שיספק פתרון טכנולוגי לזיהוי של כלי רכב מרעישים באופן חריג, בתנאי ראות שונים (יום, לילה וערפל) ובכל מזג אוויר.
במקביל, המשרד להגנת הסביבה קידם את החקיקה שתאפשר לרשות מקומית לאכוף ולתת קנסות על מפגעי רעש שתועדו במצלמה אקוסטית. ולפני כשנה דיווחנו כי הכנסת אישרה צו תקדימי שמקנה לעיריית פתח תקווה את הסמכות להטיל קנסות על מפגעי רעש שתועדו במצלמות אקוסטיות. גובה הקנס בגין שימוש בצפצפת (צופר) הרכב שלא לצורך חיוני, וגרימת מפגעי רעש הינו 245 ₪.
אמצעי נוסף שהמשרד להגנ"ס מקדם לצורך שיפור האכיפה על מפגעי רעש בערים, הוא הצבת כמות גדולה של גלאי רעש, שאמנם לא יודעים "להפליל" כלי רכב שמפעיל צופר שלא לצורך כמו המצלמות האקוסטיות, אך הם הרבה יותר זולים מהמצלמות האקוסטיות, הם יודעים לזהות רעש חריג, ולכן ניתן להציב אותם בפריסה רחבה והם יכולים לסייע במיפוי של מוקדי רעש חריג, ולאפשר לרשויות האכיפה לפעול בנושא.
במסגרת הזו, לפני כשנה וחצי דיווחנו על פיילוט נוסף לזיהוי מפגעי רעש באמצעות 165 גלאי רעש שנפרסו ב-4 ערים: פתח תקווה, כפר סבא, ראשל"צ ולוד.
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "מקדמים ערים שקטות בישראל. רעש הוא מפגע בריאותי שפוגע באיכות החיים, במיוחד בתקופה הנוכחית שבה כל רעש התקפי בהפתעה או בעוצמה חזקה שלא למטרות מניעת סכנה או הפעלה תקינה של הרכב עלול לייצר סטרס מיותר עבור הציבור. פניות רבות מתקבלות בנושא הרעש ברשויות המקומיות ובמשטרת ישראל, ואנחנו נחושים לצמצם את התופעה ולפעול למען ערים שקטות בישראל. התקנת מערכות טכנולוגיות שיזהו רעש מכלי רכב היא צעד חשוב להעלאת המודעות, להרתעה ולאכיפה אפקטיבית יותר.
בתקופה האחרונה ערך המשרד פיילוט בנושא רעש עם מספר רשויות. לאור ההיענות, העניין הרב ואף קידום חוק עזר עירוני ברשויות על מנת למגר את התופעה, אנו יוצאים בקול קורא שיאפשר לתת מענה רחב יותר למען שמירה על איכות ובריאות התושבים. אני מזמינה את הרשויות להצטרף אלינו במאמץ המשותף בהפיכת הערים בישראל לשנקטות יותר".
-----
מסמכים רלוונטיים: