מהפכת הרכב החשמלי מגיעה לכלי הצמ"ה בישראל. חברת טלאור כראדי שמתמחה בטיפול בפסולת בניין רכשה לאחרונה שופל חשמלי שמונע על ידי סוללה נטענת. כלומר אפס פליטות לאוויר והרבה פחות מרעיש.
השופל החשמלי כבר פועל באתר החברה, והוא יכול לפעול עד 9 שעות של עבודה רציפה. לדברי החברה, השופל דורש פחות עלויות תפעול לעומת שופל רגיל ולכן הוא לא רק סביבתי אלא גם משתלם כלכלית.
כלי צמ"ה (ציוד מכאני הנדסי כבד) הם גורם משמעותי של זיהום אוויר ומפגעי רעש ולכן העברתם להנעה חשמלית היא משמעותית. נכון לשנת 2021 היו בישראל כ-110,000 כלי צמ"ה מונעים סולר שכל אחד מהם מזהם פי 30 מרכב פרטי בכל שעת עבודה, והם פולטים תחמוצות חנקן (NOx) וחלקיקים נשימים (PM2.5) באותו סדר גודל של כ-3.5 מיליון כלי רכב הפעילים בישראל.
כתבות רלוונטיות:
רכישת השופל החשמלי שביצעה חברת טלאור כראדי היא בשורה מרעננת ומעוררת תקווה בתחום כלי הצמ"ה המזהמים.
בישראל רשומים כיום כ-167,000 כלי צמ"ה אשר מרביתם מונעים בדיזל (כ-110,000 כלים נכון לשנת 2021) והשאר על חשמל (בעיקר מלגזות), בנזין וגז.
לפי המשרד להגנ"ס, כלי צמ"ה אחראים ל-13% מכלל פליטות החלקיקים העדינים בישראל (2.5PM) ול-16% מפליטות תחמוצות החנקן (NOx). פעילות של כ-110,000 כלי הצמ"ה המונעים בסולר תורמים לפליטות תחמוצות חנקן וחלקיקים עדינים באותו סדר גודל של כ-3.5 מיליון כלי רכב הפעילים בישראל. זיהום האוויר הנפלט ממנועי הדיזל הוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן וכגורם למגוון רחב של מחלות ריאה, לב וכלי דם.
לפני כ-3 שנים דיווחנו כי בניסיון לצמצם את זיהום האוויר מכלי צמ"ה, המשרד להגנ"ס עדכן את ההמלצות לרשויות מקומיות הנוגעות לצמצום זיהום אוויר מכלי צמ"ה בשטחן. המסמך כלל המלצות להגביל כניסת כלי צמ"ה מזהמים למרכזי ערים אלא אם התקינו מסנן חלקיקים. עוד הומלץ לרשויות לבדוק את סוג הכלים, לערוך פיקוח על הפליטות ולקבוע מגבלות שימוש בהתאם.
בהמשך לכך, כפי שדיווחנו באוגוסט 2023, עיריית ירושלים אישרה חוק עזר עירוני שאסר על הפעלת כלי צמ"ה מזהם בשטחה כל עוד לא הותקן עליו מסנן חלקיקים. לפי ההגדרה בחוק העזר, כלי הצמ"ה מזהמים אם הם יוצרו לפני שנת 2012, ולעיתים לפני 2010, בהתאם לנפח המנוע.
חברת טלאור כראדי מספקת את כל השירותים שנדרשים לקבלן או יזם בנייה בהיבט של טיפול בפסולת בניין: החל מהתקשרות עם אחד מאתריה המורשים של החברה לטיפול בפסולת, הצבה ופינוי מכולות בעזרת צי המכולות (כ- 1,500 מכולות) של החברה, שינוע הפסולת למפעלי המיחזור, הפקת חומרי גלם ממוחזרים, והפקת האישורים הנדרשים בסוף התהליך כולל אישור לטופס 4.
החברה מקימה בימים אלה את פארק תעשיות 'דרום ירוק' ליד אופקים, המשתרע על שטח של כ-50 דונם, שמיישם חזון של כלכלה מעגלית בענף הבנייה. במתחם כבר החל לפעול לפני למעלה משנה מפעל לייצור בטון, אליו מצטרף מתקן לשטיפה ומיחזור אגרגטים שהחל לפעול לאחרונה, שיעבוד בסינרגיה עם מפעל למיחזור פסולת בניין, מפעל למיחזור מתכות, מפעל לטיפול בגזם, ומפעל למיון ולטיפול בפסולת יבשה, שגם יפעלו במקום.
המתקנים החדשים בפארק תעשיות דרום ירוק מצטרפים ליתר אתרי החברה בתחום הפסולת, בהם: תחנת מעבר לפסולת בניין בתל אביב, מפעלי מיחזור עד הלום, מפעל המיחזור באשקלון, ומטמנה חדשה לפסולת יבשה ותעשייתית בנאות חובב – שעל הקמתה דיווחנו לפני כחצי שנה. יחד, המתקנים מטפלים ביותר ממיליון וחצי טון פסולת בניין בשנה.
לצד הפעילות הענפה בתחום הפסולת, חברת טלאור כראדי מתמחה בהריסות מבנים, בין היתר החברה נבחרה כקבלן מבצע להריסת בתים שנפגעו ביישובי חבל תקומה (עוטף עזה). בנוסף לכך, לטלאור כראדי חברת בת שמתמחה בייצור בטון והובלתו, וחברת בת נוספת שהוקמה לאחר תחילת המלחמה, כדי לתת מענה לצורך הלאומי של ייצור ואספקת מבנים ממוגנים.