עיריית ירושלים אישרה חוק עזר עירוני שהחל ממחר יאסור על הפעלת כלי צמ"ה מזהם (ציוד מכני הנדסי, כלומר דחפורים למינהם) בשטחה אם לא הותקן עליו מסנן חלקיקים. לפי ההגדרה בחוק החדש, כלי הצמ"ה מוגדרים כמזהמים אם הם יוצרו לפני שנת 2012, ולעיתים לפני 2010, בהתאם לנפח המנוע.
כלי צמ"ה ישנים ידועים בזיהום האוויר הרב שהם גורמים. לפי המשרד להגנת הסביבה הם אחראים לכ-33% מתחמוצות החנקן [NOx] ולכ-18% מהחלקיקים הנשימים העדינים [PM2.5] הנפלטים בירושלים. עיריית ירושלים היא הרשות המקומית הראשונה לחוקק חוק עזר עירוני בנושא.
החוק הוא חלק מתוכנית רב שנתית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בירושלים, בשיתוף ובמימון המשרד להגנת הסביבה. במסגרת התוכנית נאסרה כניסת רכבי דיזל מזהמים לאזור שירושלים הגדירה כ'אזור מופחת פליטות'.
קישור לעמוד מידע רשמי של הפרויקט – בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
לפי החוק החדש חל איסור להפעיל כלי צמ"ה מזהם ללא התקנת מסנן חלקיקים. לפי ההגדרות בחוק, מסנן חלקיקים מותקן במערכת הפליטה של כלי צמ"ה ומפחית את מספר החלקיקים העדינים המרחפים (S.P.M) הנפלטים מכלי הצמ"ה בשיעור של 98 אחוזים לפחות. 'כלי צמ"ה מזהם' לפי החוק הוא:
חוק העזר כולל גם סמכויות פיקוח שיינתנו לפקחים העירוניים ובמסגרתן הם יוכלו להטיל קנסות.
עוד קובע החוק כי בשל הרצון להימנע מפגיעה במיזמי תשתית משמעותיים המקודמים בעיר, תוקם ועדת חריגים שתבחן פניות של בעלי כלי צמ"ה המבקשים להחריגם מהחוק. החוק קובע כיצד יש להגיש בקשה כזו, מי יהיו חברי הוועדה ובאילו תנאים מותר לוועדה לאשר חריגה.
עלות התקנת מסנן חלקיקים במוסך שלוקח חלק בתוכנית, בסבסוד של המשרד להגנת הסביבה, הוא 15,000 ₪. אך התקנת מסנן חלקיקים בכלי צמ"ה מזהם במוסך מרשת 'זוקו' תזכה את בעליו בסבסוד נוסף: התקנה עד לתאריך 30/09/2023 תעלה 7,500 ₪. התקנה בין התאריכים 01/10/2023 לתאריך 31/12/2023 תעלה 11,500 ₪.
חוק העזר הנוכחי הוא חלק משורה של צעדים שנוקטת עיריית ירושלים בשנים האחרונות לטובת צמצום זיהום האוויר מתחבורה.
החל משנת 2020 נאסרה כניסת רכבי דיזל מסחריים השוקלים מעל 3.5 טונות, שנת הרישום שלהם הייתה 2005 או לפני כן ולא הותקן בהם מסנן חלקיקים. תחילה נאסרה הכניסה רק למרכז העיר. החל מספטמבר 2020 מגבלת התנועה הורחבה לכל השטח המוניציפאלי של העיר ועל כלל רכבי הדיזל אשר ברישיון רכבם מסווגים כרכב מזהם, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים. כעת נוספה המגבלה על כלי צמ"ה מזהמים.
כבר בשנת 2017 זיהה המשרד להגנת הסביבה את תרומתם המשמעותית של כלי צמ"ה לזיהום אוויר ופרסם המלצות לצמצום זיהום אוויר מכלי צמ"ה. המלצות אלה עודכנו לאחר מכן.
לפי מסמך ההמלצות, יש בישראל כ- 140,000 כלי צמ"ה, 110,000 מתוכם מונעים בדיזל. מבין כלי הצמ"ה מונעי הדיזל בישראל, 67% (73,000) נחשבים למזהמים – כלומר, מדגם מיושן שלא מוטמעות בו מערכות להפחתת פליטות. כלי צמ"ה מזהם (מדגם מיושן) פולט לאוויר בממוצע פי 6 תחמוצות חנקן ופי 9 חלקיקים מכלי צמ"ה לעומת הדגמים החדשים מופחתי הפליטות.
עוד מראים הנתונים כי כלי צמ"ה אחראים ל-13% מכלל פליטות החלקיקים העדינים בישראל (2.5PM) ול-16% מפליטות תחמוצות החנקן (NOx). כמו כן, פעילות של כ-110,000 כלי הצמ"ה המונעים בדיזל תורמת לפליטות תחמוצות חנקן וחלקיקים עדינים באותו סדר גודל של כ-3.5 מיליון כלי רכב הפעילים בישראל.
החודש פרסם המשרד להגנת הסביבה דוח מצב ההתקדמות בהשגת יעדי התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר. התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר קובעת יעדי הפחתת פליטות מזהמים שונים עד שנת 2030, ומפרטת את הצעדים הנדרשים לשם עמידה ביעדים.
בשל התרומה המשמעותית של כלי צמ"ה לזיהום האוויר בישראל, התוכנית הלאומית עוסקת גם בצמצום זיהום האוויר מהם. לפי הדוח שפורסם, נעשו מספר צעדים להפחתת זיהום אוויר מכלי צמ"ה בישראל בשנים האחרונות:
בתוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר מוצע כי במכרזים ממשלתיים או במכרזים במימון המדינה שבהם נדרשת פעילות של כלי צמ"ה באזורי מגורים, תיקבע עדיפות לשימוש בכלי צמ"ה מזהמים פחות, בהתאם לדירוג של המשרד. צעד זה טרם יושם.
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "עיריית ירושלים – בסיוע ובמימון המשרד להגנת הסביבה – מרחיבה את חוק העזר העירוני המגביל כניסה של כלי רכב מזהמים, כך שיעבדו בעיר רק כלי צמ"ה, ציוד מכני הנדסי, שאינם מזהמים. זהו צעד חשוב נוסף במטרה להבטיח איכות אוויר טובה לתושבים. פעולה זאת היא חלק מעבודת המשרד להגנת הסביבה לצמצום משמעותי של זיהום אוויר מתחבורה בערים. ואני קוראת לערים ולרשויות נוספות להצטרף לשינוי, כפי שמבצעת ירושלים במסגרת עבודתנו המשותפת".
---
מסמכים רלוונטיים: