האסטרטגיה החדשה של בזן: מימן ופלסטיק ירוק
החברה הציגה תוכניות לפיתוח תחומים חדשים: ייצור מימן לתחבורה ופולימרים (פלסטיק) ירוקים. ברקע: איומים על הפעילות המסורתית של בז"ן - ייצור דלקים פוסיליים ופלסטיק
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 28/7/2021

בזן קיימה כנס משקיעים שבו הציגה את כוונתה לפתח תחומי פעילות חדשים, לצד המשך העיסוק בדלקים פוסיליים. במסגרת האסטרטגיה החדשה, החברה שואפת להוביל את שוק המימן הירוק לתחבורה ולתעשייה בישראל ובנוסף היא תשקיע בטכנולוגיות חדשניות לייצור חומר גלם סביבתי יותר לתעשיית הפלסטיק באמצעות מיחזור כימי, ביו-פולימרים ופולימרים המתכלים.

מתוך מיליארד וחצי $ שהחברה תשקיע בהשקעות הון עד 2030, 400 מיליון $ לפחות יושקעו בשני מנועי הצמיחה החדשים: מימן ירוק ופולימרים (פלסטיק) ירוקים.

בזן מציגה את האסטרטגיה החדשה, חודשים אחדים לאחר סיום עבודת ועדת המנכ"לים לעניין מפרץ חיפה, שהמליצה לפנות את החברה המזהמת ממפרץ חיפה בתוך כעשור. בנוסף, המודעות העולמית לבעיית פסולת הפלסטיק מתמרצת את יצרני הפלסטיק לעבור לפלסטיק ירוק, וכך גם בז"ן.

עם זאת, יש עדיין הרבה סימני שאלה וחוסר וודאות סביב תחומי המימן והפולימרים הסביבתיים. בתחום המימן החברה לא הציגה אבני דרך או יעדים כמותיים וגם לא לוחות זמנים, אלא בעיקר את סכום ההשקעה המתוכנן במו"פ והכנת תשתיות, כך שקשה להעריך מתי התחומים החדשים יתפסו נתח משמעותי מפעילות החברה ויחליפו את הדלקים הפוסיליים שמהווים כיום את עיקר הכנסותיה.


כתבות רלוונטיות:

  1. ההמלצות הסופיות של ועדת המנכ"לים, 09.6.2021
  2. בזן וסונול יקימו תחנת תדלוק מימן, 22.4.2021
  3. ביקורת על המלצות ועדת המנכ"לים לעתיד מפרץ חיפה, 18.5.2021
  4. בז"ן בפני פרשת דרכים היסטורית, 13.05.2021
  5. למידע נוסף על איכות הסביבה במפרץ חיפה infospot

חדש בבזן: מימן ירוק ופולימרים מתקדמים

לפי האסטרטגיה החדשה שהציגה בזן מול המשקיעים בכנס שנערך בתל אביב לאחרונה, היא תמשיך לעסוק בפיתוח דלקים בשני העשורים הקרובים, ובייחוד בסולר, בשל הביקושים הגדלים הצפויים. במקביל היא מתכוונת להטמיע בתהליכי הייצור טכנולוגיות מתקדמות להפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלה.

לצד העיסוק המרכזי שלה בדלקים, החברה מתכוונת להשקיע בשני אפיקים נוספים, ירוקים יותר: מימן ירוק לתחבורה ופולימרים מתקדמים.

בתחום המימן, לדברי החברה היא תפעל במהלך העשור הקרוב להתאמת הנכסים הקיימים ולבניית התשתיות לעתיד שוק המימן הירוק, במקביל ליצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות מובילות בענף התחבורה, לרבות יצרני רכב וציי רכב כבד.

כמו כן, היא תשקיע בטכנולוגיות חדשניות בתחום המימן ודלקים חליפיים, כולל בחברת H2PRO הישראלית המפתחת טכנולוגיה לייצור מימן ירוק ובזן כבר החלה להשקיע בה. בהמשך, החברה תרחיב את יכולות ייצור המימן הירוק ותפרוס תחנות תדלוק מימן בפריסה ארצית.

פולימרים ירוקים

בתחום הפולימרים הירוקים בזן מציבה יעד כמותי: ייצור 15% פולימרים ירוקים עד לשנת 2025 ו-30% פולימרים ירוקים עד 2030 מסל המוצרים של החברה (ככל הנראה מבין כלל הפולימרים שהחברה מייצרת).

פולימרים הם חומר הגלם שממנו מפיקים פלסטיק. כיום בזן מספקת חומר גלם של פולימרים (פלסטיק) לכ-300 מפעלים מקומיים. במהלך העשור הקרוב היא מתכוונת להשקיע בטכנולוגיות חדשניות בתחומי המחזור הכימי, הביו-פולימרים והפולימרים המתכלים. בין היתר, באמצעות שיתופי פעולה בתחום (כולל עם חברות UBQ ו-Melodea).

$400 מיליון דולר במימן ופולימרים

על-פי התכנית האסטרטגית בזן צפויה להשקיע כמיליארד וחצי דולר בהשקעות הון עד שנת 2030: לכל הפחות 400 מיליון דולר במנועי הצמיחה החדשים והיתרה תושקע בהמשך שיפור והתאמת הנכסים הקיימים וכן בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות להפחתת טביעת הרגל הפחמנית.

מכבש לחצים על בזן: ייצוא הפולימרים צפוי להיפגע; המדינה מאיימת לפנות אותה

כאמור, הכרזת בזן על האסטרטגיה החדשה מתרחשת חודשים ספורים לאחר המלצת ועדת המנכ"לים הממשלתית להיערך להפסקת הפעילות של החברה עד שנת 2030.

לצד איום זה, החברה מתמודדת גם עם איומים כלכליים ועם הרגולציה העולמית המכבידים על פעילותה. ההתעוררות העולמית בנוגע לבעיית פסולת פלסטיק, שהגיעה גם לישראל עם המס החדש המתוכנן על כלילם חד פעמיים, אכן מצדיק מעבר לפולימרים סביבתיים.

בשנה האחרונה גם דיווחנו על מגמה של התחשבות בהשפעה הסביבתית של חברות, בעת תהליך קבלת החלטות השקעה של מוסדות פיננסיים. רק לאחרונה דיווחנו כי בית ההשקעות הגדול בישראל – אלטשולר שחם – הצהיר שהוא מתכוון להפסיק את השקעותיו בחברות שעיקר פעילותן דלקים פוסיליים.

---

מסמכים רלוונטיים:

  1. מצגת תוכנית