גוגל רכשה לאחרונה את חברת בריזומטר הישראלית BreezoMeter, שעוסקת בחיזוי זיהום אוויר בזמן אמת ובמתן המלצות למשתמשים, תמורת יותר מ-200 מיליון $. מדובר באחת מעסקאות הקלינטק הגדולות שידע המשק הישראלי.
העסקה צפויה לתת רוח גבית לענף הקלינטק והאקלים-טק בישראל שנמצאים בצמיחה בשנים האחרונות ובפרט בשנה האחרונה, תוך השקעת משאבים של משרדי הממשלה בשאיפה ליצור אקוסיסטם של משקיעים, חברות וחוקרים – כפי שיש בישראל בתחומי הסייבר, הטיפול בשפכים ועוד.
בריזומטר פיתחה מערכת שמלקטת נתונים אודות זיהום אוויר, אבקנים ושריפות ביותר מ-100 מדינות. בעזרת הנתונים היא מספקת תחזית עתידית והמלצות למשתמשים כיצד לנהוג כדי לשמור על בריאותם. לקוחות בריזומטר כוללות חברות בינלאומיות כמו בוש, לוריאל ודייסון, המשלבות את ההמלצות של בריזומטר במוצריהן.
ההערכה היא כי גוגל תשלב את התובנות של בריזומטר לגבי זיהום אוויר, במוצרים שמבוססים על מיקום, החל מהמפות שלה – google maps וכלה בתוצאות מנוע החיפוש – כאשר המיקום רלוונטי לגביהן.
כתבות רלוונטיות:
בריזומטר אוספת מידע על זיהום אוויר מ-50,000 תחנות ניטור איכות אוויר במעל 100 מדינות. את המידע, שלא נחשב לעדכני ביותר (פער זמן של שעות אחדות במקרים רבים) החברה מצליבה עם נתונים סטטיסטיים של פליטות אופייניות באזורי תעשייה ובאזורים אחרים, וכן משתמשת בחיישנים, במודלים אקדמיים לחיזוי זיהום אוויר ובמידע המגיע מלוויינים. במדינות מסוימות – אך לא בישראל – משתמשת החברה בנתוני תחבורה.
חברת בריזומטר הוקמה ב 2014 בריזומטר הוקמה על ידי 3 יזמים בוגרי הטכניון: רן קורבר, המשמש כמנכ"ל החברה; אמיל פישר, סמנכ"ל הטכנולוגיות; וזיו לאוטמן, סמנכ"ל השיווק בעבר שכיום לא מחזיק בתפקיד בחברה.
קורבר הוא בעל תואר ראשון בהנדסת הסביבה. הוא צבר יותר מ-5 שנות ניסיון כממונה על הניהול הסביבתי באחת מחברות הכימיקלים הגדולות בישראל. קורבר משלב בעולם איכות הסביבה את היכולות שרכש בתכנות ומחשבים ביחידת ממר״ם.
פישר הוא בעל תואר ראשון בהנדסת תוכנה. יש לו יותר משבע שנות ניסיון בחברות מגוונות, החל מסטארט-אפים דרך חברות גדולות וכלה בתעשיות הביטחוניות.
ללאוטמן תואר ראשון בהצטיינות ראויה לשבח בהנדסת הסביבה. הוא התמחה במשרד להגנת הסביבה, בלשכת סמנכ״לית התכנון והמדיניות, מטעם תוכנית עמיתי מכון מילקן.
עם לקוחות בריזומטר נמנות חברות כמו לוריאל, בוש ודייסון, אשר משלבות את הטכנולוגיה במוצריהן. לקוחות אחרים כוללים חברות רכב.
דייסון למשל, משלבת את הטכנולוגיה במוצר מטהר אוויר שלה. מדובר במכשיר שמטהר את האוויר בבית ומשתמש לשם כך בחיישנים. דייסון משתמשת במידע של בריזומטר כדי לומר ללקוחות מתי יש זיהום אוויר מחוץ לבית ולכן מומלץ לסגור את החלון ולהפעיל את מטהר האוויר, או במקרה הפוך – מודיעה ללקוח כשאין זיהום אוויר ואפשר לפתוח חלון ולכבות את המכשיר כדי לחסוך בחשמל.
חברות הרכב מסתייעות בטכנולוגיה כדי לאותת לנוסעים מתי מתקרבים לאזור עם זיהום אוויר ומוטב לסגור חלונות, וגם מאפשרות לנוסעים לבחור את הדרך הנקייה ביותר (לעומת המהירה ביותר בווייז).
אפילו חברת האיפור והקוסמטיקה לוריאל מצאה שימוש מועיל בטכנולוגיה של בריזומטר: היא משתמשת במידע על מצב האוויר כדי להמליץ למשתמשים על תכשירי טיפוח שהולמים את חשיפת עורם לזיהום אוויר. כידוע, זיהום אוויר פוגע בעור ובין היתר גורם לכתמים.
לדברי נציגת בריזומטר, יש לחברה כמות עצומה של כניסות לאתר, יותר מאתרי החדשות המרכזיים בישראל.
---
מסמכים רלוונטיים: