המשרד להגנת הסביבה פרסם בשבוע שעבר טיוטת צו הכרזה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כעל 'אזור נפגע זיהום אוויר' - להערות הציבור. אם הצו יאושר זאת תהיה הפעם הראשונה שנעשה שימוש בסעיף המדובר בחוק אוויר נקי. אישור הצו יהווה פגיעה תדמיתית בתל אביב ויחייב את העירייה להכין תוכנית לצמצום זיהום אוויר ולהגישה למשרד להגנת הסביבה בתוך חצי שנה. קישור לטיוטת הצו בתחתית הכתבה.
אולם, יום לאחר שהמשרד להגנת הסביבה פרסם את טיוטת הצו, משרד התחבורה הודיע כי חתם על הסכם עקרוני מפורט עם עיריית תל אביב, לפיו חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית תועתק למסופים חלופיים שיוקמו באזור גוש דן עד סוף 2023. קישור להסכם בתחתית הכתבה.
צעד זה צפוי לצמצם משמעותית את זיהום האוויר בתחנה המרכזית, ולכן ייתכן שהמשרד להגנת הסביבה ישקול לוותר על הצו. המשרד להגנ"ס מסר שהוא לומד את פרטי התוכנית.
כמה ימים לאחר פרסום ההסכם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב, השיבה עיריית תל אביב לבית המשפט, בעתירה שהגישה בתחילת השנה אדם טבע ודין כנגד הרשויות הרלוונטיות בדרישה לטפל בנושא ודרישה ספציפית מהמשרד להגנ"ס להכריז על התחנה המרכזית כ'אזור נפגע זיהום אוויר'.
בתשובתה לעתירה, הציגה עיריית תל אביב את ההסכם שאך נחתם עם משרד התחבורה וטענה שהוא מייתר את המשך הדיון בעתירה.
אפשר להגיש הערות ציבור לטיוטת צו ההכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר עד לתאריך 7.9.2022.
כתבות רלוונטיות:
לפי המשרד להגנת הסביבה, בחודשים אפריל ומאי האחרונים נפגשו נציגיו עם נציגי עיריית תל אביב ונציגי משרד התחבורה במטרה למצוא פתרונות לבעיית הזיהום. בעקבות כך הוגשו לו תוכניות שמשרטטות צעדים לטיפול בבעיה, אולם ללא פירוט של אבני דרך להשגתם, לרבות החלפת האוטובוסים באזור לאוטובוסים חשמליים, וללא לוחות זמנים, הסמכת גורמים אחראים לביצוע התוכנית, הקצאת תקציבים ועוד.
כאמור בתחילת השנה ארגון אדם וטבע ודין עתר לבית המשפט בדרישה מהשרה להגנת הסביבה להכריז על האזור כנפגע זיהום אוויר. כעת השרה מבקשת לעשות כן, מאחר שעברו חודשיים מאז שקיבלה את התוכניות החסרות וטרם חלה התקדמות בפועל.
אולם יום לאחר פרסום טיוטת הצו, משרד התחבורה הפתיע כאשר פרסם כי חתם על הסכם עקרונות מפורט עם עיריית תל אביב להעתקת חלק מהאוטובוסים בתחנה המרכזית ל-3 מסופים חלופיים בגוש דן: סמוך למתחם פנורמה, ברחוב החרש ובחניון הלוחמים. בהתאם לתכנית, כבר בשנת 2024 תצומצם הפעילות בתחנה המרכזית ב-50%, זאת במקביל לשילוב אוטובוסים חשמליים וירוקים במסופים החלופיים, שצפויים להפחית משמעותית את הרעש והזיהום יחד עם הפעלת הרכבת הקלה החשמלית שתחל לפעול בגוש דן.
ההסכם מפרט את השלבים להעתקת האוטובוסים עד להשלמת בניית המסוף התחבורתי המשולב הקבוע במע"ר בן צבי הצפוי לקלוט את כל הפעילות של שלושת המסופים הזמניים שיוקמו גוש דן. במקביל, יקדם משרד התחבורה תכנית להסדרת המתקן בוועדה לתשתיות לאומית להמשך המהלך.
על פי התוכנית, מסוף התחבורה בפנורמה יכלול כ-90 עמדות חנייה חשמליות לאוטובוסים ו-24 רציפי נוסעים. חניון הלוחמים יכלול כ-170 עמדות חניית לילה חשמליות ו-13 עמדות חנייה מנהלתיות ובמסוף החרש יוקמו 7 עמדות חנייה ו-9 רציפי נוסעים. המסופים החדשים יהיו נגישים ובטוחים יותר לציבור הנוסעים והנוסעות ולאוטובוסים. משרד התחבורה תקצב את הקמת המסופים ביותר מ-150 מיליון ש"ח.
כעת, לא ברור האם ההסכם שנחתם מייתר את תהליך ההכרזה על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר. המשרד להגנ"ס הסביר לנו כי הוא לומד את ההסכם.
לדברי עירית תל אביב, ההסכם שנחתם בינה למשרד התחבורה הוא בעצם הפירוט של הצעדים לצמצום זיהום האוויר שהמשרד להגנת הסביבה ביקש. לכן ההסכם מייתר לחלוטין את הצורך בהכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר. את הדברים כתבה העירייה בתגובה שהגישה לבית המשפט במסגרת העתירה נגדה בנושא התחנה המרכזית.
אולם ארגון אדם טבע ודין סבור אחרת: לדבריו, למרות השמחה על ההסכם, יש היסטוריה ארוכת שנים עם הסכמים שלא מגיעים לידי ביצוע ונותרים על הנייר ולכן יש לקדם את צו ההכרזה על אזור נפגע זיהום. צו הוא סטטוטורי חוקי ומקבל מעמד נורמטיבי גבוה והוא חוצה ממשלות ושרים. בנוסף, הסכם עקרונות ללא צו פורמלי לא יבטיח שהתכנית תעמוד בפרמטרים של חוק אויר נקי משום שהוא לא מחייב את הצדדים לקבל את אישור השרה להגנת הסביבה – זאת בניגוד לתוכנית שתוכן בעקבות הצו.
לפי טיוטת הצו שפרסם המשרד להגנ"ס, התנועה הערה של כלי רכב היוצאים ונכנסים לתחנה המרכזית בתל אביב מלווה בפליטות רבות של מזהמי אוויר, חלקם מסרטנים.
באזור התחנה המרכזית ממוקמת תחנת ניטור אוויר מזה מספר שנים. בשנים האחרונות היא מדדה חריגות ביחס לערכי איכות האוויר הקבועים בתקנות אוויר נקי במספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו חמצני (NO2).
בנוסף, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה השנתיים של מזהם חלקיקים נשימים (PM10), הכולל בתוכו את החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5). בשנים 2019 ו-2021 נמדד הריכוז הגבוה ביותר בארץ של החלקיקים הנשימים, למעט בסמוך למחצבות.
לגבי חריגות בפליטת חלקיקי PM2.5, נמדדו חריגות מערך סביבה יממתי מעל ה-18 חריגות היממתיות המותרות בתקנות אוויר נקי – ערכי איכות אוויר.
מספר החריגות החצי-שעתיות הגבוה ביותר בארץ נרשם גם בפליטת תחמוצות חנקן. החריגות היו מערך סביבה חצי-שעתי בשנים 2021-2019. בנוסף, נרשמה חריגה מערך סביבה שנתי בשנים 2020-2019. בשנת 2021 עמד הערך על 99.25% מערך הסביבה השנתי, כלומר לא חרג מהערך אך היה קרוב לכך.
עיריית תל אביב טענה לפני כחודשיים כי חל שיפור באיכות האוויר באזור בשנים האחרונות וכי בשנת 2021 נמדדו חריגות ספורות שמקורן לא בתחבורה. הפתרון המיטבי להפחתת זיהום האוויר בתחנה המרכזית, לפי העירייה, הוא הסבת צי האוטובוסים להנעה חשמלית – צעד שלא נמצא בסמכות בעירייה אלא בסמכות המדינה.
בארגון אדם טבע ודין מביעים חשש מירידת הסיכוי להחלטה משמעותית שתתקבל בנושא, זאת משום שהמדינה, כלומר המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, ביקשה הארכה של 30 יום בהגשת תגובתה לעתירה שהארגון הגיש נגדה. הארגון הסביר כי הכניסה לתקופת החגים עלולה למסמס את הנושא.
לפי סעיף 11 בחוק אוויר נקי, כאשר קיימת חריגה מתמשכת או חוזרת ונשנית מערכי סביבה או זיהום אוויר חריג, השר/ה להגנת הסביבה יכריז על האזור כאזור נפגע זיהום אוויר ויודיע על כך לרשות המקומית הרלוונטית. ההכרזה תהיה תקפה לשנתיים, עם אפשרות הארכה, אך ניתן לבטלה גם קודם בהתאם למצב בשטח.
בעקבות ההכרזה, הרשות או הרשויות המקומיות שבשטחן נמצא האזור המזוהם או שאחריות למפגע, יחויבו להכין תוכנית פעולה לשיפור איכות האוויר ולהגישה בתוך 6 חודשים לשר/ה להגנת הסביבה. התוכנית תכלול בין השאר יעדים לשיפור איכות האוויר ופירוט על הדרכים להשגת היעדים. לאחר שהשר/ה יאשרו את התוכנית יהיה על הרשות/ות ליישמה בלוחות הזמנים שקבעו.
ארגון אדם טבע ודין: "תושבי התחנה המרכזית בתל אביב מחכים כבר שנים להכרזה ולפתרון בעיית הזיהום החמורה באזור. חשוב לציין כי אין חובה בחוק לערוך שיתוף ציבור, אך ככל שהשרה בוחרת לעשות זאת, עליה לתחום קבלת החלטה בזמן קצר וקצוב.
מפליא ומקומם שהשרה בחרה להעביר את הצו להתייחסות ראש עיריית תל אביב שעמדתו המכחישה את קיום הזיהום, ידועה לה. אנו מקווים שהפניה לשיתוף הציבור לא תשמש ככלי נוסף לדחיית הכרזה חיונית זו וממשיכים לעמוד בבג"צ על זכותו של הציבור להסרת מפגע בריאותי חמור זה".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "חלק ניכר מהפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית בתל אביב יפונה. הבטחתי את זה מיומי הראשון בתפקיד, פעלתי למען זה, הנחתי את גורמי המקצוע למצוא את הפתרונות הטובים ביותר תוך קיום שיח עם התושבים באזור ותוך קשב לצרכים העולים, ולמרות האתגרים שבדרך - הצלחנו.
ההסכם שנחתם מבטיח טיפול יסודי בשלל הסוגיות התחבורתיות בתחנה ויאפשר שדרוג של כלל התחבורה באזור לתחבורה נקיה, יעילה וטובה יותר. אני שמחה להוביל מהלך שאף אחד מקודמיי לא העז לעשות, ובכך לשפר משמעותית את חיי תושבות ותושבי תל אביב וגוש דן כולו".
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "לפני שנה החליטה ממשלת ישראל להעתיק את הפעילות התחבורתית מהתחנה המרכזית בתל-אביב בסוף 2023.
הפתרון הנכון היחיד לניטרול המטרד שמהווה התחנה המרכזית הוא פיזור של פעילות האוטובוסים בין 3 מסופים שונים ופתוחים, שאחד מהם הוא חניון בניין פנורמה, הסמוך לדרך בן צבי ולאיילון, תוך הכוונת פעילות האוטובוסים על צירי תנועה מרכזיים, מבלי שיכנסו לתוך השכונות. חששם של תושבי קריית שלום ונווה עופר מובן, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שזהו מסוף חלופי וזמני, באוויר הפתוח, מרוחק מבנייני מגורים, מואר ונגיש, שדומה מאוד באופיו למסוף סבידור-ארלוזורוב.
במקביל אנו מקדמים עם את מערך הטעינה החשמלית במקום, כך שחלק ניכר מהתחבורה במסוף לא תהיה מזהמת כלל. אני מברך על ההסכם וסבור שהוא הפתרון הנכון בנסיבות התחבורתיות המורכבות בעת הזאת".
---
מסמכים רלוונטיים: