משרד התחבורה הפיץ להערות הציבור טיוטת תיקון ל"חוק האחריות לפיצוי נזקי זיהום בשמן". החוק מחייב בביטוח מפני זיהום ים בשמן כלי שיט המובילים שמן מכל סוג. התיקון הנוכחי מציע בעיקר להוסיף חובת ביטוח באופן ממוקד לזיהום ים בשמן המשמש להניע כלי שיט.
לאחר שהחוק יתוקן ישראל תוכל להצטרף לאמנה בינלאומית משנת 2001 העוסקת באחריות לפיצוי בגין נזקי זיהום בשמן הנעה. לדברי משרד התחבורה מדובר באמנה חשובה. ישראל כבר הצטרפה לאמנה בינלאומית מ-1992 שעוסקת באחריות לפיצוי בגין נזקי זיהום ים בשמן, אך נוגעת לשמנים מכל הסוגים ולא רק לשמן הנעה. האמנה שמתמקדת בשמן הנעה מכילה דגשים נוספים.
קישור לנוסח התיקון המוצע ומסמכי הסבר נלווים, נמצא בתחתית הכתבה.
אפשר להגיש הערות ציבור להצעת תיקון החוק עד לתאריך 13.6.2022 באתר החקיקה הממשלתי.
כתבות רלוונטיות:
לפי הצעת החוק, האמנה הבינלאומית העוסקת בשמן הנעה מחייבת את המדינות החברות בה לעמוד בדרישות מסוימות. אי לכך מוצע לתקן את החוק הישראלי הנוכחי. להלן עיקרי התיקון:
נזכיר כי בשנה האחרונה ניכר כי משרד התחבורה מייחד חלק מפועלו לקידום צמצום של זיהומים מכלי שיט.
כמו כן, לאחרונה המשרד להגנת הסביבה פרסם פעם נוספת את תזכיר חוק למוכנות ותגובה לתקריות זיהום ים בשמן. בגרסה המעודכנת היו מספר שינויים משמעותיים. בין היתר עודכנה ההתייחסות לפיצוי הגורמים שמטפלים בזיהום ים (רשויות מקומיות, מפעלים ועוד), נוספה דרישה ליישום טכניקה עדכנית מיטבית BAT, נוספה התייחסות לאגרות והיטלים שיוטלו על גופים הנדרשים להגיש ולהפעיל תוכניות היערכות לזיהום ים, אשר גם יידרשו לפרסם את התוכנית באתר האינטרנט שלהם, ועוד.
לפני חודשים אחדים קודמו 2 תקנות העוסקות במניעת מפגעים סביבתיים מכלי שיט. תקנה אחת אושרה לפני כחצי שנה והיא אוסרת על השלכת אשפה מאוניות. תקנה שנייה פורסמה להערות ציבור והיא עוסקת בהגבלת פליטה של עשן שחור מכלי שיט.
ישראל חתומה על אמנת MARPOL הבינלאומית למניעת זיהום מאוניות. לאמנה יש נספחים שונים שכל אחד מהם מתמקד בהיבט אחר של זיהום מכלי שיט. נספח 5 באמנה מתייחס להשלכת אשפה מכלי שייט, ובהתאם לכך אושרו התקנות האוסרות על כך.
---
מסמכים רלוונטיים: