בשבוע שעבר פרסם משרד האנרגיה קול קורא לתמיכה במעבר לגז טבעי בתחבורה כבדה. הקול הקורא מפוצל ל-3 מסלולים: הקמת תחנת תדלוק קבועה או ניידת בגז טבעי דחוס, רכש של משאיות אשפה ומשאיות בינוניות וגדולות המונעות בגז טבעי דחוס ורכש של אוטובוסים המונעים בגז טבעי דחוס. תקציב הקול הקורא עומד על 90 מיליון ₪.
עבור ההשקעה בהקמת התחנה ניתן לקבל מענק של עד 4 מיליון ₪ ולא יותר מ-90% מהיקף ההשקעה. עבור רכש של כלי רכב המונע בגז ניתן לקבל סיוע של עד 200 אלף ₪.
עד כה הוקמו בישראל 13 תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס, וכבר כיום נהנות ערים רבות במדינה ממאות כלי רכב כבדים (אוטובוסים ומשאיות) המונעים בגז טבעי והם מזהמים פחות את הסביבה ונסיעתם שקטה.
לדברי משרד האנרגיה, הגז הטבעי כיום עדיין נחשב לאחת החלופות הזמינות והכלכליות ביותר לדלקים פוסיליים בסקטור התחבורה הכבדה. חלופת הגז הטבעי תאפשר לרשויות מקומיות וציי רכב לחסוך מיליוני ₪ בהפחתת עלויות הדלקים ותצמצם את זיהום האוויר.
אפשר להגיש בקשת תמיכה במסגרת הקול הקורא עד לתאריך 31.5.2023 בשעה 14:00
כתבות רלוונטיות:
הקול הקורא מפוצל כאמור ל-3 מסלולים שונים:
הקול קורא מעודד הגשה של פרויקטים משולבים - הקמה של תחנה ורכישה של כלי רכב שאותן התחנה תשרת. המשמעות היא שהתחנה תחל לעבוד כבר ביום שבו תקום.
מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, חן בר יוסף: "משאיות אשפה ומשאיות חלוקה וכן אוטובוסים עירוניים, הם חלק בלתי נפרד מהתחבורה העירונית הצפופה, זו שפולטת חלק ניכר מהזיהום שאנחנו נאלצים לנשום. אם בתחום הרכב הפרטי מוביל משרד האנרגיה את התשתיות לטעינה חשמלית כדי שלכל הנהגים תהיה וודאות שיש איפה לטעון, בתחום התחבורה הכבדה ההתקדמות יותר איטית. לכן, במקביל לקידום מערכות טעינה לאוטובוסים מבוססי חשמל, יוצא מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות במכרז לתמיכה והאצה מהירה של תחנות תדלוק בגז טבעי. תחנות אלה יאפשרו גם הפחתה משמעותית של פליטות במרחב העירוני, יקדמו שימוש באנרגיה כחול לבן, הגז הטבעי, וכמובן יפחיתו את הרעש בעת נסיעת המשאיות האלה מתחת לבתים של כולם".
---
מסמכים רלוונטיים: