המשרד להגנת הסביבה פרסם מסמך שמפרט את מדיניותו למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים. במסמך מפורטת המדיניות של קביעת היתרי הזרמה לים, לרבות הצגת התוקף החוקי שלה, הצגת המתודולוגיה למתן היתרים, סקירה בינלאומית וניתוח של היתרי ההזרמה לים שקיימים כיום בישראל.
13 מגזרים שונים בישראל מזרימים כיום שפכים לים התיכון מכוח היתר שניתן להם. סוגי השפכים שמוזרמים כוללים בין היתר שפכים תעשייתיים מגוונים, קולחים סניטריים ממט"שים, תמלחות המגיעות ממפעלים להפקת מלחים, ממפעלי עיבוד מזון, ממערכות קירור של תחנות כוח ועוד.
ככלל, חל איסור להזרים שפכים או פסולת לים ללא היתר או בניגוד לתנאי ההיתר. הזרמה לים ללא היתר היא בבחינת עבירה פלילית. החוק הישראלי מבוסס על אמנת ברצלונה ועל הפרוטוקול למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים (LBS).
כתבות רלוונטיות:
החוק למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים שנכנס לתוקף ב-1990 נחקק במטרה למנוע ככל הניתן זיהום ים והזרמה לא הכרחית. עם זאת, הוא קבע כי לצורך הזרמות הכרחיות יש למנות ועדה למתן היתרי הזרמה לים וכי המשרד להגנת הסביבה יפקח על ההיתרים ועל העמידה בדרישות.
כיום פועלת היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה והיא מרכזת את הפעילות המקצועית והמנהלתית של הוועדה למתן היתרי הזרמה לים ומשמשת כגוף מקצועי המייעץ לה.
בנוסף לכך, היחידה אחראית על הפיקוח והאכיפה של החוק וההיתרים על פיו. מה שמנחה את עבודת המשרד והוועדה בעבודתם הם החוק הקובע נוהלי הגשת בקשה להיתר, כמות והרכב הפסולת/שפכים המותרים להזרמה/הטלה, אופן ואתר ההזרמה, האמצעים הטכנולוגיים הנדרשים לטיפול בפסולת או בשפכים טרם הטלתם או הזרמתם לים, אמצעי ניטור ובקרה, אופן ותדירות דיווח ותשלום היטל.
ישראל חוקקה את החוק למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים בעקבות חתימתה על אמנת ברצלונה, וכחלק ממנה על הפרוטוקול למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים. לאמנת ברצלונה נלווים 7 פרוטוקולים המפרטים את הצעדים שעל המדינות לנקוט כדי למנוע את זיהום הים התיכון וכדי להגן על סביבתו. לעומת האמנה עצמה שהיא הצהרתית, לפרוטוקולים השונים יש משמעות מעשית.
יש כיום 13 מגזרים בארץ שמזרימים שפכים לים מכוח היתר הזרמה שקיבלו. מגזרים אלה הם חיפוש והפקת גז ונפט, התפלה, חקלאות ימית, טיפול במים, מזון, מי בריכות שחייה (מי ים ותהום), מי תהום (מי קירור והנמכת מפלס), מסוף תמלחות, קולחים סניטריים, שפכים תעשייתיים, תחנות כוח מי ים, תחנות כוח יבשתיות ותמלחות (רכז אידוי מי ים).
מגזרים אלה קיבלו את ההיתר בהתאם לעקרונות מסוימים, ביניהם חלופות סביבתיות, יישום טכניקה מיטבית זמינה BAT, העדפת הזרמת תמלחות לים כדי שלא יפגעו בתהליכי הטיפול במט"שים, מיעוט מוצאים ותשתיות בים, בקרת איכות שפכים, פיקוח שוטף וניטור הסביבה הימית.
בהיתרי ההזרמה לים נקבעים לכל מזרים אמות מידה שהן ערכי סף, דרישות דיגום תקופתיות ולעיתים גם דרישות של ניטור הסביבה הימית.
כאשר אופי הזרמים המועברים לים של מספר מגזרים דומה, בקשתם להיתר נבחנת לפי אמות מידה ודרישות דיגום דומות. דומאות למגזרים כאלה הן למשל תמלחות מזון, תחנות כוח מי ים, תחנות כוח יבשתיות (שאינן משתמשות בקולחים).
במקרים שאין אופי דומה לזרמים ואם לא נמצא מידע רלוונטי להתבסס עליו מהעולם, אמות המידה ודרישות הניטור מבוססות על המידע הספציפי הנמסר ממבקש ההיתר על אופי התהליכים וסוגם, חומרי הגלם, תוצרי הביניים, הזרמים המועברים לים ועוד, ובהתאם לשיקול דעת מקצועי של אנשי היחידה (BPJ). דוגמאות למגזרים כאלה הם למשל חקלאות ימית (שוני באופי ובסוגי גידול הדגים, האצות, שוני בים אליו מועברים וכד'), ושפכי תעשייה (אופי התעשייה והתהליכים למיניהם).
המנגנון לאישור היתרי הזרמה בארץ דומה למה שקורה בעולם, אם כי במסמך מצוין שלעתים, במקרים המצדיקים זאת, בארץ מוסיפים מספר פרמטרים למתן ההיתר, בהשוואה לעולם.
תהליך קבלת ההיתר הוא הגשת בקשה ותשלום אגרה. היחידה להגנת הסביבה הימית בוחנת את הפרטים ומבקשת השלמת מידע במקרה הצורך ואז נערך דיון בוועדה ושם מחליטים אם לאשר או לדחות את הבקשה ומודיעים על כך למגישה. אם הבקשה מאושרת, ההיתר נשלח למבקשו יחד עם דרישה לתשלום היטל הזרמה לים ופרסומו לציבור. תוקף ההיתר עד 5 שנים. יש לציין שלחלק מהמגזרים המזרימים יש הנחיות מגזריות ספציפיות להגשת בקשה להיתר.
במסמך מפורטים המגזרים ואפיון הזרמותיהם. להלן פירוט:
---
מסמכים רלוונטיים: