זיהום האוויר ממשיך לרדת בעקבות הפחתת השימוש בתחבורה תחת משבר הקורונה. לפני כשבועיים דיווחנו על הפחתה של 30% בריכוז החנקן הדו חמצני [N2O], וכעת מתפרסם דיווח נוסף של המשרד להגנ"ס שמלמד על המשך המגמה – הפחתה של 43% בריכוז החנקן הדו חמצני.
המזהם שנבחן הוא חנקן דו חמצני (NO2) – מזהם המאפיין זיהום אוויר כתוצאה מפעילות אנושית כגון תחבורה ותעשייה.
כתבות רלוונטיות לנושא:
מבדיקה שביצע ד"ר אילן לוי ממערך ניטור האוויר הארצי של המשרד להגנ"ס עולה כי קיימת הפחתה של 43% (19 מק"ג/מ"ק) בכמות הממוצעת של החנקן הדו-חמצניביחס לנתונים שנמדדו בשלושת החודשים הקודמים.
ההשוואה בוצעה עבור נתוני תחנות ניטור איכות אוויר שמוצבות בסמוך לצירי תנועה ראשיים (תחנות ניטור תחבורתיות) בערים תל אביב, ירושלים וחיפה, בימי חול בשבוע שבין ה 15 ל – 19 במרץ. נתונים אלה נבדקו אל מול ימי החול בחודשיים וחצי האחרונים שבין ה 1 לינואר ועד ה 14 למרץ. כאמור נצפתה הפחתה של 43% ממוצע של 44 מק"ג/מ"ק לריכוז מוצע של 25.3 מק"ג/מ"ק.
בדיקה דומה שערך המשרד להגנ"ס עבור ימי שבת, גילתה ירידה דומה של 42%. ה־21 במארס 2020 הצביעה על ירידה של 8.5 מק"ג/מ"ק בכמות הממוצעת של החנקן הדו-חמצני בהשוואה לנתוני החודשים בקודמים, כלומר ירידה של 42%.
בדיקה של ריכוזי החנקן הדו-חמצני בתחנות הניטור שסביב תחנות הרכבת באזור המרכז הראו ירידה במספר החריגות מדי שבוע. כך למשל, בתחנת יוספטל נרשמה ירידה מ-52 חריגות בשבוע שבין 1 ל-7 במארס ל - 13 חריגות בשבוע שבין 16 ל-21 במארס.
במשרד להגנ"ס מציינים כי מזג האוויר החורפי ששרר בשבוע המדובר (15-21 במארס) תרם גם הוא לריכוזים הנמוכים של מזהמי האוויר כך שלא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי מה התרומה של הפחתת התחבורה להפחתת זיהום האוויר.
----------
מסמכים רלוונטיים: