בחודשיים האחרונים פורסמו מספר עדכוני רגולציה בתחום הבטיחות והגיהות. אחד העדכונים הוא המלצת רשות האסדרה למשרד העבודה לבטל את סמכותו בתקנות הנוגעות לאחסון נפט בתחנות דלק ובחוות דלק, במקומות שבהם יש רגולטור אחר שהינו מומחה לנושא. המטרה היא למנוע כפילויות ברגולציה, להקל את הנטל הרגולטורי על המפוקחים, ולפנות משאבים רגולטוריים לנושאים חשובים אחרים. העדכון מתייחס לתקנות שחלות על יותר מ-1,800 תחנות דלק וחוות מיכלי דלק.
עדכון אחר מתייחס לתקנות מסירת מידע והדרכת עובדים. על פי העדכון – שטרם אושר סופית - מקום העבודה יוכל להעביר את הדרכת הבטיחות לעובדים, באופן מקוון, בכפוף לכך שתינתן הסכמה בכתב מצד ממונה בטיחות, המאשרת כי הדבר אפשרי מבחינה טכנית.
כמו כן, משרד העבודה השיק לאחרונה אזור אישי חדש באתר האינטרנט הממשלתי, לבעלי תפקידים בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית. באזור זה יוכלו המשתמשים לצפות בהיסטוריית ההכשרות שעברו, להנפיק אישורים, לעדכן פרטי קשר ועוד.
עדכון נוסף שפורסם לאחרונה מאפשר למוסדות אקדמיים נוספים להכשיר בודקי מעבדה מוסמכים לניטור סביבתי תעסוקתי, במסגרת לימודי תואר שני.
קישור למסמכים הרלוונטיים מופיע בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
רשות האסדרה פרסמה לפני שבועיים דוח שמסכם את בחינת הרגולציה הקיימת והמלצות לשיפור הרגולציה של משרד העבודה בתחום הבטיחות, עבור אתרים המאחסנים נפט ותוצריו, כלומר תחנות דלק וחוות מכלי דלק.
במסגרת תהליך בחינת הרגולציה, רשות האסדרה בחנה את תקנות רישוי עסקים - אחסנת נפט, המתייחסות להיבטי בטיחות של אחסנת נפט בתחנות דלק וחוות מכלי דלק. לפי הדוח, נמצא כי מרבית ההוראות בתקנות אחסון נפט עוסקות בתחומי מומחיות של רגולטורים אחרים (המשרד להגנ"ס, כב"ה, ומשטרת ישראל) שאף מחזיקים בסמכויות פיקוח ואכיפה, אך משרד העבודה מופיע בתקנות כרגולטור בעל סמכות, אף שאינו המומחה המרכזי בתחום, כך שיש כפל רגולטורי שמשית נטל בירוקרטי מיותר על המפוקחים, ובמקביל גורם לניצול משאבים לא יעיל של הרגולטור.
לכן, רשות האסדרה ממליצה לצמצם את הכפל הרגולטורי כך שכל רגולטור יהיה אמון רק על ההוראות בתחומים שבהם הוא מומחה. היא ממליצה שמשרד העבודה יתקן את התקנות ויבטל את הסעיפים בהם קיימת חפיפה בינו לבין רגולטורים אחרים, בתחומים בהם אין לו מומחיות עודפת, כגון: הוראות של הגנה על הסביבה שיוצרות כפילות אם המשרד להגנת הסביבה, והוראות של הגנה מאש שיוצרות כפילות עם רשות הכבאות.
מהדוח עולה כי יישום ההמלצות צפוי לחסוך לציבור עלויות רגולציה ישירות של כ-529 מיליון ₪ באופן חד פעמי, כ-31 אלף ₪ באופן שנתי, וכ-41 אלף ימי המתנה בשנה. בנוסף, הוא ימנע אובדן תועלת בסך 5.8 מיליארד ₪ בשנה.
התקנות חלות כיום על 1,263 תחנות דלק ציבוריות, 548 תחנות דלק פנימיות, ו-55 חוות מכלי דלק.
לפני חודשיים פורסם להערות הציבור תיקון של תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), המציע לאפשר למקומות עבודה שנדרש להעביר לעובדים הדרכת מניעה והגנה מסיכונים, להעביר את ההדרכות באופן מקוון, בכפוף לכך שממונה בטיחות יאשר באמצעות טופס ייעודי כי אין מניעה טכנית לקיום ההדרכות באופן מקוון, למשל באתרים כמו אתרי בנייה.
במסגרת התיקון של תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), מוצעים תיקונים נוספים, ובינהם: להוסיף כי הדרכת מניעה והגנה מסיכונים תכלול גם סיכונים מעומס חום, וגורמים פיזיולוגיים כגון ארגונומיה, וכי מי שיעביר את ההדרכה, נדרש להצהיר על ניסיונו, כישוריו והכשרתו, באמצעות טופס ייעודי שנוסף לתקנות.
כמו כן, משרד העבודה השיק לאחרונה אזור אישי חדש באתר האינטרנט הממשלתי, לבעלי תפקידים בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית. השירות מאפשר לנהל מידע ולבצע פעולות מקוונות מכל מכשיר ומכל מקום. בין היתר, בעלי תפקידים יוכלו לצפות בהסמכות שהוכרו על ידי מינהל הבטיחות, להנפיק אישורים, להצהיר על הפסקת מינוי באתרי בנייה, ועוד.
כמו כן, השבוע אושר תיקון לנוהל הסמכת בודק גיהות מוסמך לניטור סביבתי תעסוקתי. מטרת התיקון היא להגדיל את כמות המוסמכים. עד היום רק המוסד לבטיחות וגיהות היה מוכר כגוף המכשיר ומסמיך בודקים. התיקון המוצע יאפשר לגופים נוספים להעביר הכשרות, ובמסגרתו נוסף סעיף הקובע: "לימודי תואר שני במסלול בריאות תעסוקתית יוכרו כהכשרה בגוף מוכר...".
---
מסמכים רלוונטיים: