חברת כלמוביל, יבואנית כלי הרכב, הציגה את המשאית הראשונה בישראל שמונעת באמצעות מימן – XCIENT Fuel Cell של חברת יונדאי. החברה ייבאה את המשאית לישראל בהמשך לשיתוף פעולה שלה עם בזן וסונול, לפיו היא תייבא את משאיות המימן לארץ, בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה.
בהשוואה לרכבים פרטיים, משאיות מתקשות יותר להסתמך על הנעה חשמלית באמצעות סוללה – הן בשל משקלן והן בשל טווח וזמן הנסיעה הממושך שלהן - ולכן עבורן טכנולוגיית המימן ישימה יותר מאשר ברכבים פרטיים.
בדומה להנעה חשמלית, השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה במהלך הנסיעה משום שהתוצר הנפלט כתוצאה מהשימוש הוא אדי מים. עם זאת, נוצרות פליטות בתהליך ייצור המימן. השימוש במימן מאפשר לגמוע 400 ק"מ עם זמן תדלוק קצר. תחנת תדלוק המימן הראשונה צפויה להתחיל לפעול ברבעון הראשון של 2023.
כתבות רלוונטיות:
לדברי חברת כלמוביל, המשאית החדשה מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים.
המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3,400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. 7 מכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31 ק"ג דלק, בעוד שסט של 3 סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים. אחד היתרונות המרכזיים של המשאית, לדברי כלמוביל, הוא משקל הסוללות הנמוך בהשוואה למשאיות חשמליות, מה שמאפשר משקל העמסה רב ביחס למשאית חשמלית בטווח מקביל. טווח הנסיעה של משאית המימן הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.
לדברי כלמוביל, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מימני מספקים זמן תדלוק קצר יותר וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה.
ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בזאת בין השאר לדרום קוריאה ולניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.
מה שמאפשר את פיתוח שוק המימן לתחבורה בישראל הם בין היתר מענקים של כ-20 מיליון ש"ח שמשרד האנרגיה הקצה ₪ בשנים 2019-2021 לתמיכה בפיילוטים בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד הקדיש אף סכומים גבוהים מאלה לפיתוח ולמחקר של התחום לאורך השנים האחרונות.
בין היתר, בשנת 2020 זכתה סונול בקול קורא להקמת תחנת תדלוק המימן לתחבורה הראשונה בישראל. בדצמבר 2021 זכתה קבוצת בזן, עם יכולת לייצר עד 8 טונות מימן לשעה, במענק של משרד האנרגיה עבור הקמת תשתית לשיווק מימן לתחבורה. בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של משרד האנרגיה, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון ₪ להבאת 3 משאיות המונעות המימן.
בנוסף ל-3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 2X4 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם כמה חברות מובילות במשק מתחומי התובלה, התעשיה והמזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 2X6 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.
ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה: "משרד האנרגיה רואה חשיבות רבה בקידום תחום המימן כחלק מהטרנספורמציה של משק האנרגיה למשק נקי מזיהום אוויר ופליטות. המשרד תמך לאורך השנים בעשרות מחקרים בתחום תאי הדלק והמימן, כאשר תחום התחבורה הכבדה, הכולל משאיות גדולות, הוא אחד הראשונים בהם הגיע המימן לכדי בשלות מסחרית ראשונית. המשרד ליווה את הקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל כולל תקנים ורגולציה, וכן תמך בייבוא של משאיות ואוטובוסים מימניים. בימים אלה מבשיל המהלך לכדי מימוש בשטח עם הגעת המשאית הראשונה לישראל ופתיחה צפויה בקרוב של תחנת התדלוק המימנית הראשונה. המשרד גאה בהתקדמות התחום וימשיך לסייע לו, תוך הבנה שאנו חייבים לאפשר למשק להתפתח לכיוונים שונים וחדשניים, על מנת לייצר את הפתרונות של המחר".
אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן".
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל".
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה".
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |