מהפכת המימן בישראל: משאיות, תחנת תדלוק ויצרן מימן
כלמוביל, בז"ן וסונול ישתפו פעולה למימוש חזון המימן לתחבורה. כלמוביל תייבא משאיות מימן לארץ, בז"ן תייצר עבורן את המימן ובסונול הן יוכלו לתדלק מימן. היישום יחל כבר השנה
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 07/3/2022

מהפכת המימן כבר כאן? 3 חברות מובילות בארץ – בז"ן, סונול וכלמוביל – חתמו על הסכם שיתוף פעולה להתחלת מימוש חזון המימן לתחבורה בארץ.

לפי ההסכם, כלמוביל תייבא משאיות המונעות במימן תוצרת יונדאי, בז"ן תייצר עבורן מימן ובתחנת המימן הראשונה של סונול יתבצע התדלוק.

לעומת רכבים פרטיים, למשאיות יותר קשה להסתמך על הנעה חשמלית באמצעות סוללה – הן בשל משקלן והן בשל טווח ומשך הנסיעה הממושך שלהן - ולכן עבורן טכנולוגיית המימן יותר ישימה מאשר ברכבים פרטיים.

בדומה להנעה חשמלית, השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה במהלך הנסיעה (אך כן נוצרות פליטות בתהליך ייצור המימן), ועבור זמן תדלוק קצר יוכלו המשאיות לגמוע 400 ק"מ. יישום ההסכם בין החברות יחל ברבעון השלישי של שנת 2022.


כתבות רלוונטיות:

  1. בז"ן וסונול יקימו תחנת תדלוק מימן ראשונה בישראל, 22.4.2021
  2. בז"ן תקים עמדה לניפוק מימן לתחבורה, 03.1.2021
  3. מענקים עד 75% לפיילוטים - טכנולוגיות קלינטק, 23.7.2020
  4. האתגרים לסגירת בז"ן: מימון, אנרגיה, תעסוקה, זיהום קרקע30.6.2020
  5. למידע נוסף על איכות הסביבה במפרץ חיפה infospot

טכנולוגיית תאי-דלק מימניים ברכבים חשמליים

השימוש בהנעה מימנית אינו פולט מזהמים לסביבה ולכן מהווה פתרון מוביל להנעה ללא פליטות עבור משאיות ולכלים כבדים דוגמת אוטובוסים וכלי צמ"ה.

בדומה לכלי רכב חשמליים, כלי רכב בטכנולוגיית תאי-דלק מימניים ממירים אנרגיה כימית לזרם חשמלי. השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה משום שהתוצר הנפלט כתוצאה מהשימוש הוא אדי מים. בטכנולוגיה הקיימת כיום, זמן תדלוק מימן של כ- 8 דקות יאפשר טווח נהיגה של 400 קילומטר עבור המשאיות.

בז"ן, סונול וכלמוביל, 3 החברות שחתמו על ההסכם, מצהירות שמימן היא טכנולוגיית העתיד ושהיא תשתלב בהמשך גם בכלי רכב פרטיים. לצורך כך כמובן תידרש הקמת תשתיות של ייצור מימן ואספקתו בתחנות ייעודיות.

כלמוביל הודיעה שהיא נערכת להגעתה הצפויה של משאית המימן של יונדאי; ה-XCIENT Fuel Cell. יונדאי הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ – 2,000 משאיות מימן XCIENT Fuel Cell במטרה לתת מענה לביקוש העולמי.

במסגרת ההסכם בין החברות, הוחלט שבז"ן וסונול יוסיפו משאיות מונעות מימן לצי הרכב שלהן.

שיתוף הפעולה יצור שוק מימן בארץ

בשנת 2020 זכתה סונול בקול קורא להקמת תחנה לתדלוק מימן לתחבורה הראשונה בישראל. בדצמבר האחרון זכתה קבוצת בז"ן, עם יכולת לייצר עד 8 טונות מימן לשעה, במענק של משרד האנרגיה עבור הקמת תשתית לשיווק מימן לתחבורה. מטרת הפרויקט של בז"ן היא לפתח יכולת חלוצית לדחוס ולשנע מימן באיכות התואמת את צרכי התחבורה, וזאת כמענה לתוכנית החדרת רכבי דלק מימני לארץ לטובת תחבורה נקייה.

במקביל, סונול חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם החברה הגרמנית H2 Mobility האחראית לבנייה ותפעול של כ-90 תחנות תדלוק מימניות ברחבי גרמניה ונחשבת למובילה עולמית בתחום המימן. במסגרת ההסכם, תסייע החברה הגרמנית לסונול בעיצוב, בנייה, תשתית והכנה לפעולה של תחנות סונול המימניות ברחבי ישראל.

התייחסויות

מלאכי אלפר, מנכ"ל בז"ן: "מממשים את האסטרטגיה שלנו, גאים להיות החברה הראשונה בישראל לייצר מימן במתחם בז"ן בחיפה עבור תאי דלק המשמשים להנעת משאיות".

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר".

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "אנו שמחים על שיתוף הפעולה בהובלת חדשנות אנרגטית, מודים למשרדי האנרגיה והתחבורה על ההתגייסות לתהליך וגאים בחיבור של כלמוביל עם קונצרן יונדאי, מובילת הטכנולוגיה ויצרנית המשאית המתקדמת ביותר בעולם. מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי. ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם לשלב הנעת תאי דלק מימני בכבישי הארץ ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית".


מעבדות לבדיקות איכות סביבה:

חברה איש קשר טלפון מייל
ESC חנה אברבוך 072 -397469 esc@infospot.co.il
EnviroManager גיא פרנקל 072-3712245 envirom@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>