המשאיות החשמליות הראשונות מגיעות לישראל
חברת החשמל ותנובה מתחילות להשתמש במשאיות חשמליות ראשונות. המשאיות בארץ אחראיות לכ-30% מפליטות גזי החממה מתחבורה ומשפיעות באופן ניכר על איכות האוויר
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 24/11/2022

שתי חברות מרכזיות במשק – תנובה וחברת החשמל – הודיעו לאחרונה על התחלת שימוש במשאיות חשמליות ראשונות. חברת החשמל תפעיל משאית חשמלית אחת מדגם FE של חברת וולוו עם טווח נסיעה של עד 200 ק"מ. תנובה תתחיל בדצמבר להשתמש במשאית וולוו אחת מדגם דומה. תנובה הודיעה כי מדובר בצעד ראשון במהלך להערך ליישום החלטת הממשלה שעד 2035 כ-50% מכלל הרכבים הכבדים שיימכרו בארץ יהיו חשמליים.

הרוב המוחלט של כלי הרכב הכבדים בישראל מונעים בדיזל. כלי רכב המונעים בדיזל מהווים רק כ-17% מהנסועה היחסית בישראל, אך אחראים על כ-80% מפליטות החלקיקים הנשימים מתחבורה, הידועים כחומר מסרטן ומחולל מחלות ריאה, כלי דם ולב. להערכת ארגון ה-OECD המקור של כמחצית ממקרי המוות המוקדם מדי שנה מזיהום אוויר במדינות ה OECD נובעים מזיהום שנגרם מרכבי דיזל.

לאור ההשפעה של רכבי דיזל, המשרד להגנת הסביבה שם דגש מיוחד על צמצום השימוש ברכבי דיזל ומעבר לחלופות נקיות יותר, ובראשם הנעה חשמלית. דוח שפרסם המשרד להגנ"ס לפני כשנה טען כי משאיות כבדות אחראיות ל- 29% מהעלות החיצונית הכוללת הנגרמת מזיהום מתחבורה, למרות שהן אחראיות רק ל 6% מהנסועה הכוללת. אחת ההמלצות בדוח הייתה להגביל כניסה של משאיות כבדות מונעות דיזל למרכזי ערים בשעות העומס ולקדם שימוש במשאיות מופחתות זיהום. צעדים אלה טרם יושמו.


כתבות רלוונטיות:

  1. קליפורניה: משנת 2035 תותר רק מכירה של רכב מאופס פליטות, 11.9.2022
  2.  40מיליון ₪ לרכישת אוטובוסים בין-עירוניים חשמליים, 11.4.2022
  3. מהפכת המימן בישראל, 07.3.2022
  4. העברת הרכבים הכבדים בישראל מסולר לחשמל, 25.1.2021
  5. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

המשאיות החדשות של תנובה וחברת החשמל

חברת החשמל תפעיל לראשונה משאית חשמלית מדגם FE של חברת וולוו שתשמש אותה בעיקר להעברת ציוד וחומרים בין מחסניה לשטח. המשאית, עם מנוע בהספק 120 קו"א, תוכל להעמיס עד 4.5 טונה. טווח הנסיעה שלה הוא 200 ק"מ.

בחברת חשמל מוסיפים כי מלבד המשאית, יש כיום בחברת החשמל 23 רכבים חשמלים, הוזמנו 86 רכבים נוספים. החל משנת 2022, חברת החשמל מאפשרת להזמין רק רכבים ירוקים, קרי, חשמליים, הברידיים או פלאג-אין.

תנובה צפויה להפעיל משאית חשמלית מדגם דומה החל מדצמבר הקרוב. המשאית תצא ממרלוג החלב של תנובה בפתח תקוה, לחלוקת מוצרי חלב בגוש דן. המשאית שוקלת כ-26 טונה ובעלת הספק מנוע חשמלי שווה ערך ל-350 כ"ס. היא כוללת יחידת קירור חשמלית, המגיעה לטווח של עד 250 ק"מ וניתנת להטענה כמו כל טעינת רכב חשמלי פרטי בעמדת טעינה רגילה (8-10 שעות טעינה) או מהירה (1.5-2 שעות טעינה).

מדובר במשאית שכבר נעשה בה שימוש באירופה, לרבות למטרות הפצה ושילוח, וכעת – בישראל. לדברי תנובה, תפעול המשאית החשמלית זהה לתפעול משאית רגילה למעט אופן טעינת הרכב.

צעדים להפחתת הפליטות ממשאיות ואוטובוסים

המשרד להגנת הסביבה החליט לפני מספר שנים להתמקד בהפחתת פליטות מרכבי דיזל לאור תרומתן לזיהום האוויר ופגיעה בבריאות הציבור.

אחד הצעדים הראשונים היה פרסום ההוראות למניעה וצמצום של זיהום אוויר מצי כלי רכב בשנת 2014, המטילות שורה של דרישות בנושא על ציי רכב כבד .ההוראות עודכנו מספר פעמים וכיום חלות על 46 ציי רכב כבד הכוללים 15,000 כלי רכב, מתוכם 4,000 משאיות.

לאחר מכן, המשרד תמך וסייע ביישום אזור מופחת פליטות במרכז העיר חיפה (2018), ולאחר מכן גם בירושלים הוחל אזור מופחת פליטות (2020). באזורים אלה הכניסה אסורה לרכבי דיזל ישנים ומזהמים.

במקביל, המשרד להגנ"ס החל לסייע במימון רכישת אוטובוסים חשמליים עירוניים משום שהם נוסעים בתוך הערים, בתוך השכונות, עם עצירות רבות ולכן תרומתן היחסית לזיהום האוויר בערים – גבוהה. לפני כשנה המשרד להגנ"ס עדכן את ההוראות למניעה וצמצום של זיהום אוויר מצי כלי רכב, לפיו משנת 2025 כל האוטובוסים העירוניים החדשים יידרשו להיות חשמליים.

באפריל 2022, פורסם קול קורא נוסף לתמיכה ברכישת אוטובוסים חשמליים, כאשר הפעם המיקוד היה למקטע הבינעירונ,י בתקציב של 40 מיליון ₪ שיוקצה בין השנים 2024-2022. הסיוע יאפשר לתמוך ברכישת כ-200 אוטובוסים חשמליים חדשים.

מהפכת המימן בישראל: משאיות, תחנת תדלוק ויצרן מימן

פתרון מקביל להנעה חשמלית של כלי רכב ומשאיות – הוא מימן. נזכיר כי דיווחנו לפני חצי שנה כי 3 חברות מובילות בארץ – בזן, סונול וכלמוביל – חתמו על הסכם שיתוף פעולה להתחלת מימוש חזון המימן לתחבורה בארץ. לפי ההסכם, כלמוביל תייבא משאיות המונעות במימן תוצרת יונדאי, בזן תייצר עבורן מימן ובתחנת המימן הראשונה של סונול יתבצע התדלוק.

השותפים במיזם משאיות המימן סבורים כי לעומת רכבים פרטיים, למשאיות יותר קשה להסתמך על הנעה חשמלית באמצעות סוללה – הן בשל משקלן והן בשל טווח ומשך הנסיעה הממושך שלהן – ולכן עבורן טכנולוגיית המימן יותר ישימה מאשר ברכבים פרטיים. בדומה להנעה חשמלית, השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה במהלך הנסיעה (אך כן נוצרות פליטות בתהליך ייצור המימן), ועבור זמן תדלוק קצר יוכלו המשאיות לגמוע 400 ק"מ.

התייחסויות

שגיא שויפלד, סמנכ"ל חטיבת שרשרת האספקה בתנובה: "תנובה היא חברת ההפצה הגדולה בישראל עם למעלה מ-1,000 משאיות ברחבי הארץ, עבורנו זוהי סנונית ראשונה במעבר לרכבים חשמליים גם במערך לוגיסטי מורכב של צי רכב כבד. קבוצת מאיר היא שותף שלנו ואנו גאים להיות החברה הראשונה בישראל שתתחיל יחד איתם את מהפכת המשאיות החשמליות. זהו חלק מהתוכנית הרב שנתית של תנובה להשתמש באנרגיה ירוקה יותר לאורך שרשרת האספקה, וכך לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית בכל היבטי הפעילות שלה. אנו נערכים ליישום החלטת הממשלה שעד 2035 כ-50% מכלל הרכבים הכבדים שיימכרו בארץ יהיו חשמליים".

------

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה