אושר צו 'אזור אוויר נקי' בחיפה. הקנס: 500 ₪ לרכב פרטי ו-1,000 ₪ לרכב חברה
הצו יאפשר לחיפה לאסור כניסת רכבים מזהמים למרכז העיר באזורים שיסומנו בתמרורים. ח"כ כבל: מטרת החוק לאפשר לכל רשות לייצר אזור נקי מזיהום אוויר. בקרוב יצטרפו לתוכנית גם ירושלים ותל אביב
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 02/11/2017

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אמש (ד') את התיקון לצו התעבורה, שהגיש משרד התחבורה ונועד לאפשר לרשויות מקומיות ליישם ולאכוף אזורים של 'אוויר נקי' אליהם תמנע הכניסה של רכבים מזהמים במטרה להפחית את זיהום האוויר מתחבורה. אישור הצו יאפשר לעיריית חיפה, שכבר הכינה תוכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בעיר, לבצע אכיפה באמצעות קנסות.

לפי התוכנית תיאסר כניסת כלי רכב מזהמים, מתקן יורו 4 ומטה, לאזורים שיסומנו בתמרורים בחיפה (ראה מפה). ההסדר יחול בשלב ראשון על כלי רכב עם מנוע דיזל במשקל של מעל 3.5 טון – בעיקר אוטובוסים, מיניבוסים ומשאיות קלות וכבדות, ובשלב השני גם על רכבי דיזל במשקל מתחת ל-3.5 טון. הצו יכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומו ברשומות. רכבים פרטיים שיעברו על האיסור צפויים לקנס של 500 ₪  ורכבים בבעלות חברות ותאגידים צפויים לקנס של 1,000 ₪. לדברי ח"כ איתן כבל, מטרת החוק לאפשר לחיפה, ובעתיד לכל רשות שתגיש תוכנית, לייצר אזור נקי מזיהום אוויר.

כל בקשה תידון בנפרד, לא יינתן אישור מראש

לדברי משרד התחבורה, הצו יאפשר לעיריית חיפה ליישם את התוכנית שאושרה בספטמבר 2016, במסגרתה סימנה העיר בתמרורים אזור אוויר נקי. הצו נדרש על מנת להקל על האכיפה ולבצעה באמצעות קנסות ולא באמצעות הזמנה לדין.

יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל הוסיף, כי במסגרת הצו ביקשה הממשלה אישור מראש להחיל את תיקון החוק בכל הרשויות המקומיות – אך כבל הודיע כי הוועדה מתנגדת לכך בתוקף. הוא הבהיר כי האישור נועד על מנת לדון בכל בקשה ולבחון כל תוכנית לפרטיה. לכן הודיע כי לא יאפשר מתן אישור מראש, אולם ידון בכל בקשה שתוגש במהירות. לדבריו, בקרוב יצטרפו להסדר גם ירושלים ותל אביב.

התייחסויות:

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "אני מברך את ועדת הכלכלה על אישור הצו. חיפה עוברת מהפכה סביבתית  סגרנו את מיכל האמוניה, אנחנו נלחמים במזהמים של המפרץ ובמקביל, מעודדים כניסת רכבים לא מזהמים, משיקים את הרכב החשמלי השיתופי בעיר, מעניקים חנייה חינם לבעלי רכבים היברדים ומשקיעים בפיתוח תעשייה חדשה ובלתי מזהמת לצד פארקים ירוקים במורד הקישון".

מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה: "ברגע שלא תתאפשר כניסת אוטובוסים פרטיים למרכזי העיר תהייה לכך משמעות חמורה. לכן צריך למצוא מקומות חניה לאוטובוסים מחוץ לעיר".

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש: "באיילון יש תמרור שאוסר כניסת רכבים מעל 12 טון בין השעות 12:00 ל-14:00, אולם מה שקורה זה שהמשאיות עוקפות את איילון ונוסעות בתוך העיר. האיסורים הללו לא תורמים כלום ומשאיות שחונות בשולים ומחכות שזמן האיסור יחלוף רק מסכנות את הציבור".

---------

מסמכים רלוונטיים:

  1. נוסח התיקון לחוק, משרד התחבורה [pdf]
  2. מפת "אזור אוויר נקי" בחיפה, עיריית חיפה

---------

קישורים רלוונטיים:

  1. תוכנית "אזור אוויר נקי" של חיפה תורחב לקריות אך עיכוב בפרישת רשת גז טבעי פוגעת ביעדי ההפחתה, 22.06.2017
  2. היעד המרכזי: צמצום זיהום אוויר מתחבורה, 08.05.2017
  3. עיריית חיפה אישרה חוק עזר עירוני להגבלת תנועת רכבי דיזל, 09.01.2017
  4. האכיפה הסביבתית נגד מפעלי מפרץ חיפה נמשכת, 29.12.2016
  5. 5,000 רכבים כבדים נוספים יחויבו לעמוד בהוראות למניעה והגבלת פליטות, 06.03.2017
  6. נלחמים בזיהום אוויר: מענק ממשלתי של 20,000 ₪ לרכישת מונית היברידית, 18.12.2016
  7. מידע נוסף על זיהום אוויר במפרץ חיפה infospot
  8. זיהום אוויר מתחבורה | infospot

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: