עדכון בתנאים הכלליים של היתר רעלים
העדכון צפוי להשפיע על כ-3,000 בעלי היתר רעלים. הוא כולל הבהרות ושינויים רבים: נוכחות וזמינות אחראי רעלים, דיגום שפכים, חקירת זיהום קרקע, נוהל בדיקות תקופתיות ועוד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 21/3/2023

המשרד להגנת הסביבה פרסם פעם נוספת להערות הציבור עדכון לתנאים הכלליים של היתרי רעלים, לאחר שהטיוטה האחרונה פורסמה להערות הציבור בסוף שנת 2020.

בטיוטה החדשה הוטמעו שינויים בעקבות הערות ציבור שהתקבלו. יחד עם הטיוטה, המשרד להגנ"ס מפרסם מסמך השפעת רגולציה RIA מפורט שכולל את הערות הציבור שהתקבלו על הטיוטה שפורסמה ב – 2020, ומענה להערות אלה. העדכון האחרון לתנאים האלה בוצע בשנת 2015.

ככלל, נעשו שינויים רבים בטיוטה המעודכנת, חלקם מטילים נטל נוסף על התעשייה אך חלקם מפחיתים את הנטל, או לכל הפחות מבהירים הוראות עמומות ומגבירים את הוודאות.

מסמך התנאים הכלליים להיתר הרעלים הוא אחד מ-40 מסמכי תנאים נוספים שהמשרד להגנת הסביבה מצרף להיתר רעלים בהתאם לרלוונטיות לעיסוק ברעלים של בעל ההיתר. התנאים הכלליים הוא המסמך שתקף לכמות הגדולה ביותר של בעלי היתר רעלים. בסך הכול, קיימים כיום כ-4,500 בעלי היתרי רעלים, כאשר התנאים הכלליים רלוונטיים לכ- 3,000-2,500 מתוכם.

ניתן להגיש הערות ציבור עד לתאריך 20.4.2023.

קישור לטיוטת היתר הרעלים ומסמך ה- RIA מופיע בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. עדכון התנאים הכלליים להיתר רעלים, 28.12.2020
  2. עדכון נוסף של התנאים הכלליים בהיתר רעלים, 21.12.2015
  3. אלפי עסקים יעברו למערכת ממוחשבת לחידוש היתר רעלים, 24.09.2020
  4. חדש: מדיניות מרחקי הפרדה לחומרים נפיצים, 17.09.2020
  5. למידע נוסף על היתר רעלים | infospot

השינויים המוצעים בטיוטת התנאים הכלליים להיתר רעלים

להלן חלק מהשינויים שמוצעים בטיוטה המעודכנת:

  • נוכחות של אחראי רעלים וצוות חירום במפעל (סעיף 12): בתנאים הקיימים משנת 2015, יש דרישה לנוכחות של אחראי רעלים או חבר צוות החירום בכל שעות העבודה בהם עוסקים ברעלים. בטיוטה שפורסמה בשנת 2020 הדרישה הזו הומרה בדרישה שאחראי רעלים או חבר צוות חירום יהיו נוכחים במפעל בכל שעות הפעילות, ללא התייחסות לשעות העבודה בהם עוסקים ברעלים. בטיוטה המעודכנת, חזר הנוסח הקיים – נוכחות של אחראי רעלים או חבר צוות החירום בשעות העבודה בהם עוסקים ברעלים.
  • זמינות של אחראי רעלים וצוות חירום מחוץ לשעות העבודה (סעיף 12): בתנאים הקיימים משנת 2015, יש דרישה שצוות החירום יהיה זמין להגעה מהירה לאחר שעות העבודה. בטיוטה שפורסמה ב 2020 הדרישה הזו הוסרה, אך בטיוטה המעודכנת מופיעה דרישה חדשה לפיה אחראי הרעלים או חבר בצוות החירום יהיה זמין להגעה לעסק, תוך 20 דקות לכל היותר, בכל שעות היממה.
  • שינוי בכמות הרעלים השנתית (סעיף 1ג') שהמפעל העריך מראש לטובת ההיתר, לא יצריך בקשה לשינוי של היתר הרעלים, אלא אם מדובר בשינוי משמעותי בכמות, כפי שיוגדר במסמכים שיפורסמו בהמשך.
  • דיגום שפכים (סעיף 14 ב'): נוסף סעיף שמאפשר למשרד להגנ"ס לדרוש מבעל היתר רעלים לדגום את שפכיו הנוצרים אגב העיסוק ברעלים ולבדוק אם יש בהם חומרים מזהמים. המשרד להגנ"ס טוען כי דרישה זו קיימת כיום בתנאי רישיון העסק ולכן חלה כבר בפועל על חלק מבעלי היתרי הרעלים שרישיונות העסק שלהם חודשו לאחר אוגוסט 2018 ותוכננה לחול גם על השאר בהמשך - לגביהם הדרישה תקדים את המאוחר.
  • חקירת זיהום קרקע (סעיף 14ג'): נוסף סעיף שמאפשר למשרד להגנ"ס לדרוש מבעל היתר רעלים לבצע סקר היסטורי באתרים החשודים בזיהום קרקע או מי תהום. כמו במקרה של דיגום השפכים, גם במקרה זה, המשרד להגנ"ס טוען כי דרישה זו קיימת כיום בתנאי רישיון העסק לחלק מהעסקים, ולכן רק צפויה להקדים את המאוחר ליתר העסקים.
  • חשמל סטטי: הוסר סעיף (17) שהופיע בטיוטה של שנת 2020 ועסק בהנחיות אחסון מחוץ למחסן של נוזלים דליקים בעלי מאפייני סיכון מסוימים.
  • תגובה מיידית לאירוע חומרים מסוכנים: הוסרו שני תתי-סעיפים (31 ג'+ד') שהופיעו בטיוטה של שנת 2020. אחד הסעיפים קבע שהעסק ישאב כל רעל שנשפך מכלי קיבול, לרבות שפך בתוך מאצרה באופן מידי. הסעיף השני קבע שהעסק יפנה פסולת מסוכנת ריאקטיבית או שאינה יציבה שנוצרה באירוע בהקדם האפשרי ובהתאם להנחיות שירותי הכבאות.
  • נוהל בדיקות תקופתיות: נוספה דרישה להכין ולפעול לפי נוהל בדיקות תקופתיות של מתקנים טרם השימוש הראשוני בהם או הפעלתם. הבדיקות יכללו, בין היתר, בדיקות אטימות, תקינות מערכות אוורור, תאורת חירום, עמידה בהוראות יצרן. העסק יידרש לתעד את הבדיקות.
  • ההגדרה של "אריזה ריקה" הוסרה, במקומה נוספה הגדרה "פסולת אריזות מסוכנת" - כלי קיבול שהכילו רעלים או פסולת מסוכנת".

הערות ציבור לשינוי תנאים כלליים להיתר רעלים

כאמור, טיוטת עדכון של התנאים הנוכחיים פורסמה כבר בדצמבר 2020 והציבור, כולל התעשייה, שלחו את הערותיהם. חלק מההערות התקבלו והמשרד מפרט עליהן במסמך ה-RIA (מצורף בתחתית הידיעה). להלן כמה מההערות ותגובת המשרד:

  • ההערה: דרישות ההדרכה נרחבות מידי ללא הצדקה ואינן ישימות.

תשובת המשרד להגנת הסביבה: הדרישות תואמות את הדרישות בתקנות הבטיחות בעבודה , יחד עם זאת חודד כי עליהן להתבצע בהתאם ובהיקף מתאים לאופן העיסוק ורמת החשיפה של העובד או של קבלן המשנה לרעלים.

  • ההערה: ההוראה לתיקון מיידי של ליקויים בכלי קיבול לחומרים מסוכנים נרחבת מידי. כמו כן, מבוקש לקבוע באופן מצמצם אילו כלי קיבול יידרשו לבדיקה.

תשובת המשרד להגנת הסביבה: הוספה להוראה החרגה לפיה התיקון לא יידרש להתבצע מיידית אם העסק נוכח שהליקוי לא יגרום לאירוע חומרים מסוכנים. בנוסף, נקבע כי העסק יגדיר אילו כלי קיבול נדרשים לבדיקה העיתית.

  • ההערה: הוראה לעניין חציצה בין מאצרות כוללנית ורחבה מידי.

תשובת המשרד להגנת הסביבה: ההוראה חודדה ונוגעת רק לכלי קיבול סמוכים המכילים חומרים המגיבים ביניהם או שהוראות הכיבוי שלהם סותרות.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה