המשרד להגנת הסביבה פרסם טיוטת עדכון לערכי איכות אוויר להערות הציבור, לאחר שטיוטה ראשונה לעניין זה פורסמה לפני כשנתיים וחצי ומאז נדחה העדכון שלה עד עתה.
מרבית השינויים שמוצעים בטיוטה שפורסמה כעת הופיעו גם בטיוטה הקודמת, בינהם - שינוי ערכי הסביבה ו/או ערכי יעד של מזהמים דוגמת טולואן, סטירן, ניקל, ארסן וואנדיום.
אחד החידושים בטיוטה החדשה הוא הצעה לשנות את אופן קביעת החריגות המותרות לערך הסביבה של חומר חלקיקי נשימתי PM.
שינויים נוספים שהוצגו בטיוטה הקודמת, כמו ביטול ערכי היעד והסביבה במספר מזהמים (תחמוצות חנקן, אבק שוקע ומילחי גופרה) משום שאינם רלוונטיים יותר – הוסרו מהטיוטה הנוכחית. כמו כן, נבחנה האפשרות לעדכן את ערכי איכות האוויר למזהמים נוספים, בינהם בנזן, פורמלדהיד וטטרהכלורואתילן, אך הוחלט שלא לעדכנם מסיבות שונות.
אז מה צפוי להשתנות? הפרטים לפניכם.
כתבות רלוונטיות:
כפי שגם הוצע בטיוטה משנת 2019, ערכי היעד וערכי הסביבה של 3 מזהמים צפויים להחמיר: טולואן, ניקל, סטירן. בנוסף אליהם, ערכי הסביבה של החומר ונדיום וארסן יוחמרו.
ערכי יעד המוצעים לשינוי [מק"ג/מ"ק]
ערכי סביבה המוצעים לשינוי [מק"ג/מ"ק]
עד כה, הותרו מדי שנה 18 חריגות מערך הסביבה של חומר חלקיקי עדין מרחף (PM 2.5 ו- PM 10), בשל סופות אבק. אלא שמספר סופות האבק חושבו באופן סטטיסטי. בתיקון הנוכחי מוצע להבהיר כי החריגות מערך הסביבה בחלקיקי PM מותרות על בסיס בדיקה איכותית לקיומן של סופות אבק. כלומר, על בסיס הוכחה שאכן התרחשה סופת אבק ספציפית.
בטיוטה שפורסמה להערות הציבור בשנת 2019 הוצע לבטל את ערכי הסביבה והיעד למספר מזהמים משום שאינם כלולים בתקינה מקבילה בעולם או שהוחלפו באינדיקטורים אחרים, מדויקים יותר ואינם רלוונטיים עוד.
אלא שבטיוטה השינוי הנ"ל לא מופיע, לדברי המשרד להגנ"ס מכיוון שרשימת המזהמים שיש לקבוע להם ערכי איכות אויר קבועה בתוספת הראשונה לחוק ולא ניתן להסיר מזהמים מהרשימה שבתוספת אלא באמצעות תיקון החוק. לפיכך נדרש לקבוע עבורם ערכים, או שינוי של החוק.
במסמך שפרסם המשרד מצוין כי לצורך קביעת ערכי היעד והסביבה בוצעה סקירת ספרות של ערכים מקובלים ברגולציה במדינות ובארגונים, נסקרו מקורות הפליטה ומצאי הפליטות בישראל, הוכנה תמונת מצב לגבי המזהמים הרלוונטיים באמצעות ניטור ודיגום ונבחנו המאפיינים הייחודיים לישראל, וכן בוצע חיזוי לערכי סביבה של מזהמים, כולל ביצוע מודלים לפיזור מזהמים במקרים מסוימים.
בנוסף לכך, נבחנה ישימות העמידה בערכים ובוצעה בחינת עלות כלכלית להפעלת אמצעים להפחתת פליטות מזהמים ממקורות שעלולים להיות בהם חריגה לעומת הערכים המוצעים.
נזכיר כי חוק אוויר נקי מחייב את השר/ה להגנ"ס לבחון מדי 5 שנים את ערכי איכות האוויר ולעדכנם במידת הצורך. כאמור, במרץ 2019 הציג המשרד להגנת הסביבה את העדכון שברצונו לבצע בערכי איכות אוויר, להערות הציבור.
בעקבות הערות הציבור שהתקבלו, המשרד ביקש לבצע בדיקות נוספות. אלא שבעקבות התפרצות מגפת הקורונה, המשרד להגנת הסביבה טען כי לא הספיק לבצע את הבדיקות וקיבל את אישור וועדת הפנים והגנ"ס של הכנסת להאריך את תוקף התקנות עד לחודש מרץ 2022.
כעת עדכון ערכי איכות האוויר נמצא שוב על השולחן לקראת סיום תקופת ההארכה שאושרה למשרד.
ניתן להגיש הערות ציבור לטיוטת העדכון עד לתאריך 10.10.2021. העדכון צפוי להיכנס לתוקף בתאריך 1.3.2022 ולהיות תקף עד שנת 2027, אז ערכי האוויר ייבחנו ויעודכנו שוב בהתאם לצורך.
המשרד להגנ"ס ממליץ לכנסת על ערכי איכות האוויר שלאחר אישור הכנסת הופכים לתקנה מחייבת. ערכי איכות אוויר מתייחסים ל 28 מזהמים שונים, להם נקבעים 3 סוגי ערכים:
---
מסמכים רלוונטיים: