הגבלת תנועת המשאיות בחיפה: הפיילוט נכשל?
לשכת המסחר והתעשייה ומועצת המובילים פנו לשר להגנת הסביבה, אבי גבאי, בבקשה לבטל את ההגבלות על כניסת המשאיות לחיפה. הם טוענים כי לאחר 3 חודשים של הרצת הפיילוט, הוא נכשל הלכה למעשה. מה הייתה תשובת מהמשרד להגנ"ס?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 05/4/2016

לפני כשלושה חודשים דיווחנו על הכרזה היסטורית של המשרד להגנת הסביבה על הגבלת תנועת המשאיות בחיפה בשעות העומס כחלק ממהלך לצמצום זיהום האוויר בעיר. כבר שבוע לאחר ההכרזה של המשרד להגנת הסביבה דיווחנו על פניה של מועצת המובילים והמסיעים אל אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, בה הצביעו על בעיות ביישום התוכנית להגבלת תנועת המשאיות.

כעת, משתמו שלושת חודשי הפיילוט, פנו דוד קסטל, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ויו"ר מועצת המובילים, גבי בן – הרוש, המשמש גם כחבר מועצה בלשכת המסחר חיפה והצפון, לאבי גבאי, השר להגנ"ס בבקשה לבטל את ההגבלות על כניסת משאיות לעיר התחתית בחיפה בתום שלושת חודשי הפיילוט, מאחר ולטענתם הפיילוט נכשל הלכה למעשה.

מה הייתה תשובת המשרד להגנ"ס? והאם חלה הפחתה בזיהום האוויר כתוצאה מהגבלת תנועת המשאיות? הפרטים לפניכם.

מדוע טוענים כי הפיילוט על הגבלת תנועת המשאיות נכשל?

לשכת המסחר והתעשייה ומועצת המובילים מציינים במכתבם, מדוע הפיילוט לא מצליח:

  • מחסור בחניוני המתנה: לא הוקמו חניוני המתנה למשאיות בכניסה לעיר, כפי שסוכם מראש. לכן משאיות שאין להן חלופה, נאלצות להמתין בשולי הכביש, עד סיום שעות המגבלה, תוך הפעלת מנוע דולק, כך שגם נוצר סיכון בטיחותי וגם זיהום האוויר גדל.
  • לא הוסדרו אמצעים לשיפור תנועת המשאיות: טרם הוסדרו הדרכים לשיפור תנועת המשאיות (בעיקר להובלת גרעינים ממגורות דגון), כמו עידוד עבודת לילה בנמלים, צמצום ימי האחסנה ועידוד השימוש ברכבות מטען.
  • מעבר במנהרות הכרמל:  ההנחה על מעבר משאיות במנהרות הכרמל לא הורחבה גם למשאיות שמעל 12 טון, עליהן חלה הגבלה התנועה.
  • מנגנון הערעורים לא מתפקד: במקור, לבעלי המשאיות הובטח מנגנון ערעורים שייתן תשובה תוך 4 ימי עבודה, אך בפועל, מסבירים המתנגדים, התשובות מגיעות לאחר חודשיים ורק לאחר התערבות של גורמים בכירים. בנוסף, בקשות הערעור נדחות באופן גורף. לדברי מועצת המובילים, משאיות העומדות בתקן הבינלאומי של פליטת מזהמים ומצוידות במערכות מתקדמות של יורו 4, 5 ואף 6, אינן מקבלות פטור ממגבלת הכניסה לחיפה, דבר המהווה תמריץ שלילי להתקנת המערכות להפחתת זיהום אוויר.

עמדת המשרד להגנת הסביבה: גם בעלי המשאיות נדרשים להשתתף במאמץ

אמיר זלצברג, ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה שלח מכתב תגובה מפורט ללשכת המסחר והתעשייה ומועצת המובילים בה השיב לחלק מהטענות.

לדבריו נעשה מאמץ מיוחד להתחשבות בפעילות בעלי המשאיות וצמצום הפגיעה בעבודתם. לדבריו בעקבות בקשת מועצת המובילים ולשכת המסחר והתעשייה, צומצמו מגבלות התנועה של משאיות כבדות אל ממגורות דגון. בנוסף, מסביר זלצברג, נמל חיפה אישר מעבר משאיות בשטחו, כך שמתאפשר נתיב נסיעה נוסף למשאיות ריקות הנוסעות לממגורות דגון, להקלת העומס.

זלצברג מגלה כי המשרד להגנת הסביבה מסבסד בעצמו את ההנחה שניתנה לבעלי המשאיות עד 12 טון במנהרות הכרמל בעלות של מיליוני שקלים, אך לא מסביר מדוע ההנחה לא מורחבת גם למשאיות מעל 12 טון – אותן משאיות שתנועתן בתוך חיפה מוגבלת.

לעניין חניוני ההמתנה למשאיות בכניסה לעיר, זלצברג אומר כי עיריית חיפה פועלת להקמתו וכי המשרד להגנת הסביבה פועל לקדם זאת

זלצברג מסכם: "אנו זקוקים לשיתוף פעולה ש לכל הגורמים על מנת להמשיך לפעול במרץ לטובת תושבי האזור. מפעלים נדרשים להשקיע מיליוני שקלים בהתקנת אמצעי הפחתת פליטות. תחנות תדלוק נדרשות להתקין מערכות להשבת אדי דלק. חברות האוטובוסים משקיעות כספים בהתקנת מסנני חלקיקים וברכש אמצעי הנעה חלופיים. גם בעלי המשאיות נדרשים להשתתף במאמץ זה".

האם הפיילוט הביא לירידת מזהמים באוויר בעיר התחתית?

כרגע לא ידוע מה תוצאות הפיילוט בהיבט לשמו בוצע - זיהום האוויר, האם אכן נצפית ירידה? בלשכת המסחר ביקשו לדעת מה איכות האוויר שנמדדה בתחנות הניטור בעיר התחתית, שאמורות להיות מושפעות מצמצום תנועת המשאיות, אך המשרד להגנ"ס לא השיב לעניין זה. אנו כמובן נמשיך לעקוב ולעדכן אתכם.

-------

מסמכים רלוונטיים (להעלות לאתר אבל לא ללוח המסמכים)

  1. מכתב פנייה של לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ומועצת המובילים [pdf]
  2. מכתב תשובה של המשרד להגנת הסביבה [pdf]

קישורים רלוונטיים

  1. אבי גבאי מסתער על זיהום האוויר מתחבורה, 17.03.2016
  2. הגבלת תנועת המשאיות בחיפה – "הפיילוט ייכשל", 19.01.2016
  3. לא רק בסין | הסיפור המלא על הגבלת תנועת המשאיות בחיפה, 07.01.2016
  4. המשרד להגנת הסביבה: "הרבה יותר קל להיאבק מול התעשייה מאשר מול בעלי רכבים", 02.08.2015
  5. לראשונה בישראל פורסמו נתוני זיהום אוויר של ציי הרכב הכבד; אגד ודן מובילות, 17.05.2015
  6. מאחורי הקלעים של הסערה סביב זיהום האוויר בחיפה, 19.04.2015
  7. חקיקה חדשה להגבלת פליטות ציי רכב כבד, 08.12.2014
  8. זיהום אוויר מתחבורה | infospot

--------

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:

חברה איש קשר טלפון מייל
EnviroManager גיא פרנקל 072-3712245 envirom@infospot.co.il
איירלאב אודי רועה 054-9360352 airlab@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>
תגיות: זיהום אוויר מתחבורה , הגבלת תנועת המשאיות , מפרץ חיפה ,