מתי נדרש לבצע מדידות איכות אוויר בתהליכי תכנון?
המשרד להגנ"ס פרסם מדיניות שמבהירה מתי נדרש לבצע מדידות משלימות של מזהמי אוויר, בהליכי תכנון של מקור פליטה או שכונה חדשים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 09/2/2025

חלק גדול מהקונפליקטים בתחום איכות הסביבה שזוכים לתשומת לב תקשורתית נגרמים כתוצאה מקירבה גיאוגרפית בין מקורות פליטה (מפעלים, מחצבות, נמלים, כבישים ראשיים) לבין רצפטורים ציבוריים (שכונות מגורים, מוסדות ציבור וכו').

ניתן למנוע קונפליקטים מסוג זה (קירבה בין מקור פליטה לרצפטור ציבורי) אם בשלב התכנון נעשות בדיקות של מצב איכות האוויר באזור, ובמקרים שמדובר במקור פליטה חדש – לבחון גם את תוספת זיהום האוויר הצפויה.

בהקשר הזה, בשבוע שעבר פרסם המשרד להגנת הסביבה מסמך מדיניות בנוגע לביצוע מדידות משלימות של מזהמי אוויר בסביבה לקבלת תמונת מצב מצייגת – במסגרת תהליכי תכנון של הקמה או הרחבה של מקור פליטה או רצפטור ציבורי.

המסמך החדש עוסק במצבים בהם המידע הקיים אודות איכות האוויר לא מספיק כדי לייצר תמונת מצב מייצגת, ונדרשת השלמה של מדידות איכות אוויר, כחלק מתהליך התכנון.

דוגמא עדכנית לשינוי מדיניות בעקבות קונפליקט של קירבה בין מקורות פליטה לרצפטורים ציבוריים, היא ההצעה של המשרד להגנת הסביבה לאסור הוספת מקורות פליטה חדשים באזור אשדוד, לאור ריבוי מקורות הפליטה וכמות הפליטות הגדולה הקיימים באזור.

המסמך המלא מופיע בתחתית הידיעה.


כתבות רלוונטיות:

  1. הצעה לאסור הוספת מקורות זיהום אוויר חדשים באשדוד, 04.11.2024
  2. בית המשפט מונע הקמת מפעל בשל מרחקי הפרדה, 23.08.2021
  3. בניית מרכז מסחרי ומשרדים במרחק 500 מ' מבז"ן?, 11.07.2019
  4. ביהמ"ש: לבחון את השפעת הקירבה למפעלים, 14.1.2019
  5. למידע נוסף על זיהום אוויר | infospot

באילו מצבים נוספים תידרש מדידה?

לפי המסמך, במסגרת הליכי תכנון להקמה או הרחבה של מקור פליטה (מפעל, מחצבה, כביש, נמל וכו') נדרש להעריך את איכות האוויר באזור, במטרה לייצר תמונת מצב מייצגת טרם הפרויקט, ולבחון את ההשפעה העתידית של מקור הפליטה על הגידול הצפוי בפליטות על איכות האוויר.

דרישה דומה להערכת איכות האוויר כחלק מהליך התכנון, קיימת גם כאשר מבקשים להקים או להרחיב רצפטור ציבורי, למשל שכונת מגורים חדשה בקירבת מקורות פליטה.

לפי מסמך המדיניות, יש 2 מקורות אפשריים ליצירת תמונת מצב מייצגת של איכות האוויר באזור מסוים: מידע מתחנות ניטור איכות אוויר (או מדידות רשמיות אחרות) או תוצאות מודל פיזור ארצי שהמשרד מפרסם מפעם לפעם.

במקרים בהם המידע ב-2 המקורות האפשריים שלעיל, לא מספיק ליצרת תמונת מצב מייצגת (מבחינת עדכניות, סוגי המזהמים, רזולוציית הבדיקה, תנאים מטאורולוגיים או טופוגרפיים מיוחדים, וכו') נדרש לבצע מדידות השלמה במסגרת תסקיר סביבתי שמוגש למוסדות התכנון.

בנוסף לכך, המסמך מפרט מקרים נוספים בהם נדרש לבצע מדידות איכות אוויר משלימות:

  • באזור הרלוונטי נמדדים ריכוזי מזהמים רלוונטיים העולים על:
    • 85% מערך הסביבה השנתי למזהם הנבדק
    • 95% מערך הסביבה היממתי או קצר טווח אחר למזהם הנבדק
  • מקור הפליטה צפוי לפלוט חומרים קרצינוגניים או טוקסיים, כאשר תרומת מקור הפליטה היא גבוהה מ 1% מערכי יעד.
  • קצב הפליטה הצפוי להיפלט מכלל הארובות (המקורות המוקדיים) בשטח מקור הפליטה המתוכנן עולה על ערכי סף שמופיעים בטבלה.
  • קצב הפליטה הצפוי להיפלט מכלל מקורות הפליטה הלא מוקדיים (מערומי חומר גלם או פסולת, בריכות שפכים, וכו') בשטח מקור הפליטה המתוכנן, עולה ב-10% על ערכי הסף שמופיעים בטבלה.

טבלת ערכי סף לקצב פליטה )מבוסס על TA LUFT 2021)


להגדלה לחצו כאן

המדידות יבוצעו בהתאם למסמך ההנחיות של המשרד להגנ"ס להקמה והפעלה של תחנות ניטור או הנחיות לדיגום מזהמי אוויר בסביבה, הכול בהתאם לתוכנית ניטור ודיגום שיגיש המבקש ולפי הערות של המשרד לתוכנית ואישורה מראש ובכתב.

הצעה לאסור הקמה של מקורות פליטה חדשים באשדוד

כפי שדיווחנו בעבר, באשדוד יש את אחד מריכוזי תשתיות האנרגיה ומקורות זיהום האוויר הגדולים בישראל. לפי נתוני דיווח המפל"ס לשנת 2022 (וגם מפל"ס 2023), פליטת החומרים החשודים או מוכרים כמסרטנים שמקורם באזור התעשייה הצפוני של אשדוד הוא הגבוה מבין אזורי התעשייה בישראל (למעט מישור רותם שלא צמוד לריכוז אוכלוסיה).

בנוסף לכך, מסתבר כי בשנה החולפת התקבלו במוקד של המשרד להגנ"ס כ-3,000 תלונות על מפגעי ריח וזיהום אוויר, מתושבי אזור אשדוד והישובים הסמוכים. חשוב לציין, שלמרות הנתונים שלעיל, בתחנות ניטור איכות האוויר המוצבות באשדוד, לא נמדדים חריגות מערכי איכות האוויר המותרים (ערכי סביבה).

בעקבות הנתונים והפנייה של ראש העיר לשרה להגנ"ס, הורתה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לגבש תוכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר באשדוד שצפויה להתפרסם להערות הציבור בקרוב. להלן עיקרי התוכנית כפי שדיווחנו לפני 3 חודשים:

  • איסור הקמת מתקנים עם מקורות פליטה חדשים באשדוד, אלא אם הם חייבים להיות סמוכים לנמל או לבית הזיקוק בשל אופי הפעילות שלהם.
  • מקורות פליטה חדשים באשדוד יצטרכו להוכיח שהקמתם לא פוגעת ביכולת לעמוד ביעדי הפחתת הפליטות האזוריים.
  • הפחתת פליטות מתחבורה: חישמול ציי רכב כבד, הגברת שינוע סחורות ברכבת, הפחתת פליטות מכלי שייט
  • הפחתת פליטות מטיפול בפסולת ושפכים: סגירת תחנות המעבר הפתוחות, הקמת מתקן מיון וטיפול מתקדם בפסולת עירונית, קירוי וסגירה של טיפול הקדם במט"ש יובלים.
  • הגברת הפיקוח, האכיפה והניטור: הגדלת כמות סיורי פיקוח, בדיקות פתע בארובות, חיזוק התגובה לאירועי ריח וסביבה, הגברת הניטור והדיגום בסביבה
  • הגברת הבקרה והמעקב, שקיפות, דיווח לציבור, פרסום והסברה

האיסור להקים מקורות פליטה חדשים, נועד לא רק לחברות פרטיות אלא גם לתשתיות לאומיות. כלומר, במידה והתוכנית תאושר על ידי הממשלה, כשגופי התכנון יבואו לבחור מיקום לתשתית לאומית (שלא חייבת להיות ליד נמל) בעלת מקור פליטה, אשדוד לא תהיה ברשימה.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה