לאחרונה אושר הסכם פשרה במסגרת התביעה הייצוגית שהוגשה נגד ניופאן בשנת 2015 בגין הפרת חוק פסולת אלקטרונית. החברה נתבעה בטענות שלא יידעה את לקוחותיה אודות זכותם לבקש פינוי של פסולת אלקטרונית כאשר מסופק להם מוצר חדש וסירבה לפנות בחינם טלוויזיה ישנה בעת אספקת טלוויזיה חדשה.
בכתב התביעה המקורי דרישת הפיצוי עמדה על 15 מיליון ₪. לפי הסכם הפשרה, ניופאן תנקוט בשורה של צעדים לפיצוי לקוחותיה ולמען חיזוק המודעות לנושא של פינוי פסולת אלקטרונית כחוק, כאשר שווי הפיצוי מוערך בכ- 2 מיליון ₪.
כתבות רלוונטיות:
כזכור, ביוני 2015 הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת "ניופאן", אחת המייבאות והמשווקות הגדולות בארץ של מוצרי אלקטרוניקה וחשמל ביתיים. בכתב התביעה נטען כי עובד קבלן ההובלה המורשה דרש 50 ₪ עבור פינוי טלוויזיה ישנה בעת אספקת חדשה, בניגוד להוראות חוק פסולת אלקטרונית אשר מחייבות את משווקי הציוד האלקטרוני לאפשר לקונים למסור להם ציוד אלקטרוני שיצא משימוש ללא תשלום.
לפי כתב התביעה, התובעים התקשרו באותו יום לשני סניפים נוספים של ניופאן וגם שם סירבו לפינוי בחינם. בתגובה של ניופאן לטענות היא אמרה שהסירוב לפנות את הטלוויזיה היה נקודתי ולא מעיד על התנהגותה בדרך כלל. הטענות הנוספות נגדה בכתב האישום היו שלא יידעה את לקוחותיה - באמצעות שילוט בחנויות וכן באתר האינטרנט - על זכויותיהם הקשורות לפינוי מוצר חינם מביתם.
לדברי התובעים, גם 3 שנים לאחר המקרה עם הטלוויזיה ניופאן לא עדכנה את אתר האינטרנט שלה כך שיובהר בו ללקוחות מה זכויותיהם. עקב כך, התובעים ביקשו שהחברה תשלם פיצוי בגין כל הלקוחות שניופאן מנעה מהם את השירות מאז שיצא חוק הפסולת האלקטרונית ב-2012.
בשנת 2019 בית המשפט המליץ לצדדים להגיע לפשרה. בהסכם הפשרה הצדדים סיכמו כי ניופאן תפצה את הציבור באמצעות תרומת מוצרי חשמל ביתיים בשווי 300 אלף ₪, תפרסם בעיתונות ובאינטרנט פרסומות עם התייחסות לחוק פסולת אלקטרונית וכן תעדכן את אתר האינטרנט שלה באופן ברור, תקבל בסניפיה פסולת אלקטרונית ללא התניה של רכישת מוצר דומה אחר, תשאל את הלקוח בעת רכישה מקוונת אם הוא מעוניין בפינוי מוצר ישן דומה, ותציב שילוט בולט בסניפיה.
הסכם פשרה זה אושר לאחרונה לאחר הכנסת שינויים מסוימים (לא בפרטים שפורטו מעלה) בשל הערות היועמ"ש.
במסגרת הסכם הפשרה ניופאן תפצה את הציבור על ידי תרומת מוצרי חשמל בשווי 300 אלף ₪ לשתי עמותות. בנוסף, החברה תתלה שילוט ברור בחנויותיה בנוגע לזכויות הקונים כחוק, תעדכן את הזכויות גם באתר האינטרנט שלה ובעת ביצוע רכישה מקוונת, ותסכים לקבל מוצרים ישנים ללא התניה ברכישת מוצר חדש במשך שנתיים – מהלך ששוויו מוערך ב-336 אלף ₪. בנוסף החברה תפרסם בעיתונות ובאינטרנט התייחסות לחשיבות פינוי פסולת אלקטרונית כחוק בשווי שמוערך בכ-1.4 מיליון ₪.
בנוסף לכל אלה, החברה תשלם שכר טרחת עו"ד ושכר לתובעים בגובה של כרבע מיליון ₪.
החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, 2012 מחייב יבואנים ויצרנים של ציוד אלקטרוני למחזר פסולת אלקטרונית על פי יעדים שנתיים מסך המכירות שלהם באמצעות גוף יישום מוכר.
בנוסף, החוק מחייב את המשווקים להשיב מוצר ישן דומה ללא עלות, לאחסן את הפסולת ולקיים רישום של הפסולת שהצטברה אצלו. המשווק אף נדרש להתקשר בהסכם עם גוף יישום מוכר לשם קבלת מימון עבור עלויות האיסוף של הפסולת האלקטרונית והעברתה לידי גוף היישום המוכר לשם מיחזורה. בישראל יש 2 גופי יישום מוכרים: אקומיוניטי ו-מ.א.י.
גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
אקומיוניטי (גוף יישום מוכר) |
רונן יואלי | 072-3712251 | ecommun@infospot.co.il |
מאי (גוף יישום מוכר) |
אמנון שחרור | 077-5001090 | mai@infospot.co.il |
ערנות (מלווה ביישום החוק) |
ערן בושארי | 072-3713040 | eranut@infospot.co.il |
All Recycling |
דולב מנו | 072-3357514 | arecycle@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>>> |