המשרד להגנ"ס: קצא"א לא תרחיב פעילות שינוע נפט במפרץ אילת
המשרד מצהיר כי בחן מהי תוספת הסיכון שיכולה לשאת הסביבה הימית הרגישה במפרץ אילת והגיע למסקנה כי לא ניתן להגדיל את פעילות מכליות הנפט
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 07/11/2021

המשרד להגנת הסביבה הודיע לקצא"א כי מבחינתו אין מקום להתיר את הגדלת היקף שינוע הנפט באילת. הדברים באים בהמשך למחלוקת בין המשרד להגנ"ס לחברת קצא"א בדבר יישום הסכם עם חברת רד-מד מאיחוד האמירויות שצפויה להגדיל באופן משמעותי את כמות מכליות הנפט הפוקדות את מסוף קצא"א באילת.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ציינה כי "עד לרגע זה לא הוצגו שיקולים אחרים המצדיקים את הסיכון הכביר הזה למפרץ אילת. אירועי דליפת נפט קורים והנזק שעלול להיגרם לסביבה הימית הרגישה בים סוף הוא בלתי הפיך".

בקצא"א לא מקבלים את עמדת המשרד להגנת הסביבה ומסרו כי מדובר כ "אמירה חסרת אחריות ובחוסר סמכות של השרה שנובעת רק משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים". ההתייחסות המלאה מובאת בהמשך הידיעה.


כתבות רלוונטיות:

  1. מדענים נגד הסכם קצא"א וחברת רד-מד, 27.10.2021
  2. התנצחות פומבית בין המשרד להגנ"ס לחברת קצא"א, 30.9.2021
  3. המשרד להגנ"ס מעכב את היערכות קצא"א באילת, 27.7.2021
  4. קצא"א: הסיכוי לדליפת נפט חמורה נמוכה מאוד, 21.7.2021
  5. עתירה נגד קצא"א בגין ההסכם להובלת נפט, 05.5.2021
  6. למידע נוסף על זיהום אוויר | infospot

המחלוקת על הסכם קצא"א רד-מד נמשכת

לפני כחודש דיווחנו על התנצחות פומבית בין המשרד להגנת הסביבה לחברת קצא"א – שהינה חברה ממשלתית. חברת קצא"א ביקשה מהמשרד להגנ"ס לשוב לדיונים המקצועיים בדבר התנאים הסביבתיים הנדרשים להרחבת פעילות קצא"א באילת. ואילו המשרד להגנ"ס טען כי סקר הסיכונים שהוגש לה על ידי החברה חסר ולכן המשך התהליך תלוי רק בה.

כעת המחלוקת בין שני הגופים הממשלתיים נמשכת, ונראה שהמשרד להגנ"ס מנסה לסגור סופית את האפשרות להגדיל את פעילות מכליות הנפט במפרץ אילת.

במכתב עליו חתומה מנכ"לית המשרד להגנ"ס, גלית כהן, שנשלח לחברת קצא"א לפני ימים ספורים, נאמר כי המשרד להגנת הסביבה לא יתיר כל תוספת סיכון במפרץ אילת כתוצאה משינוע מכליות נפט ומכריז על מדיניות "תוספת אפס סיכון".

המשרד מציין כי קיבל את ההחלטה לאחר שבחן לאחרונה מהי תוספת הסיכון שיכולה לשאת הסביבה הימית הרגישה במפרץ אילת. גורמי המקצוע במשרד הגיעו למסקנה חד-משמעית, כי הרחבת פעילות קצא"א עלולה לפגוע פגיעה קריטית ובלתי הפיכה בסביבה הימית במפרץ אילת בשל אירועי תקלות של דליפת נפט שלא ניתן למנוע אותן באופן מוחלט.

המכתב מסתיים בפסקה שלא מתירה פתח להמשך התהליך: "קצא"א לא תוכל להרחיב פעילותה לשינוע ולאחסון נפט במפרץ אילת מעבר למה שהותר לה בהתאם להיתר הרעלים ולתוכנית החירום המפעלית שבידה. על כן, מתייתר הצורך בהמשך בחינת סקרי הסיכונים שהגשתם למשרדנו, הואיל ולא תאושר לכם תוכנית חירום מפעלית חדשה לטיפול באירועי זיהום ים בשמן."

נזכיר כי ההסכם עורר התנגדויות רבות מצד הארגונים הירוקים כשנחשף והם אף הגישו עתירה לבג"ץ בבקשה לבטלו. לאחרונה המשרד להגנת הסביבה דחה סקר סיכונים שהגישה לו חברת קצא"א לקראת הגדלת פעילותה באילת במסגרת ההסכם, בטענה שהוא אינו עונה על הדרישות לסקר שהמשרד הכין מבעוד מועד לקצא"א.

התייחסויות

מקצא"א נמסר: "עוד אמירה חסרת אחריות ובחוסר סמכות של השרה שנובעת רק משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים, כאשר כל רצונה הוא להביא לפגיעה בהסכם מד-רד, במקום לפעול בשיתוף פעולה עם החברה על מנת לממש את ההסכם על יתרונותיו הכלכליים והגיאופוליטיים.

מימוש ההסכם מבטיח את ביטחונה ועצמאותה האנרגטית של ישראל ושובר לראשונה את חרם הנפט הערבי. ביטול ההסכם אינו מצוי בסמכות השרה, והיא פועלת בניגוד לעמדת הממשלה. כידוע, משרד האוצר קבע כי מדובר בפעילות השוטפת והרגילה של החברה. כל פגיעה בהסכם תפגע באמינותן של חברות ישראליות, וודאי חברות ממשלתיות, ותטיל ספק כבד ביכולתן לעמוד בהסכמים.

קצא"א פועלת ותפעל על פי כל הרישיונות וההיתרים שקיבלה והמשרד הכיר את הגדלת הפעילות ולא התנגד לכך. על רקע משבר האנרגיה העולמי ובפרט "תקופת המעבר" לאנרגיות מתחדשות, יש חשיבות לרציפות אספקת הנפט כפי שקורה בכל ערי הנמל בעולם, בבטיחות ובמקצועיות ואפילו במפרץ אילת אצל שכנתנו עקבה."

-------

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה