המשרד להגנת הסביבה יתמוך ב-8 מיליון ₪ ברכישת אוטובוסים חשמליים עבור מועצות אזוריות אשר יחדשו את ציי האוטובוסים להסעות תלמידים. מתוכם, 4 מיליון ₪ יוקצו למועצות בעוטף עזה. התמיכה הנ"ל אמורה לסייע ברכישה של כ – 20 אוטובוסים חשמליים.
למעשה, המשרד להגנת הסביבה מוסיף סכום תמיכה לסכום שמקצה משרד החינוך לטובת רכישת הסעות תלמידים. כדי לעודד את ראשי המועצות לרכוש רכבים חשמליים, המשרד להגנת הסביבה החליט להוסיף את ההפרש בין העלות של רכב מבוסס דיזל לעלות רכב חשמלי. 8 מיליון השקלים מייצגים את ההפרש. כיום, אחד החסמים העיקריים שקיימים במעבר לאוטובוסים נקיים הוא עלותם הגבוהה ביחס לאוטובוסים מבוססי דיזל.
התמיכה הנוכחית מצטרפת לתמיכות קודמות של המשרד להגנת הסביבה בהיקף של כ-108 מיליון ₪ לרכישת אוטובוסים חשמליים. עד כה נרכשו בישראל כ-800 אוטובוסים חשמליים, כמחצית מהם בסיוע המשרד להגנ"ס.
כתבות רלוונטיות:
לפי פרטי הקול הקורא עלות אוטובוס חשמלי (סיני) הוא כ 1.55 מיליון ₪, מתוכם משרד החינוך מסבסד 635,000 ₪, המשרד להגנ"ס מסבסד 400,000 ₪ והמועצה האזורית תשלם סכום של כ 510,000₪. התמיכה תינתן לכמות של לא יותר מ- 2 אוטבוסים למועצה.
שווה להזכיר כי בחודש אפריל דיווחנו שמשרד האנרגיה פרסם קול קורא לתמיכה במעבר לגז טבעי בתחבורה כבדה. הקול הקורא, שתקציבו עמד על 90 מיליון ₪, פוצל ל-3 מסלולים: הקמת תחנת תדלוק קבועה או ניידת בגז טבעי דחוס, רכש של משאיות אשפה ומשאיות בינוניות וגדולות המונעות בגז טבעי דחוס ורכש של אוטובוסים המונעים בגז טבעי דחוס. עבור רכש כלי רכב הוצע סיוע של עד 200 אלף ₪.
לפי מסמכי הקול הקורא, המענק יינתן לרכישה של 30 משאיות/אוטובוסים לכל היותר למבקש בקשה אחד ולקשורים אליו. הבקשות ידורגו לפי אחוז ההנחה שמבקשים המציעים. הוצע מענק בסכום של עד 150 אלף ₪ למשאית בינונית ו-200 אלף ₪ למשאית גדולה. כמו כן, הוצע מענק לסיוע ברכישת אוטובוסים מסוג M3 בסכום של עד 200 אלף ש"ח לאוטובוס.
לפני כשנה וחצי דיווחנו כי המשרד להגנת הסביבה פרסם הוראות חדשות הנוגעות לאוטובוסים, לפיהן מפעילי התחבורה הציבורית יידרשו לרכוש רק אוטובוסים מאופסי פליטות החל משנת 2026. עד אז הם יהיו מחויבים ליעדי ביניים: בשנת 2024, 30% מהאוטובוסים שהם ירכשו יחויבו להיות נקיים, ובשנת 2025 – 50% מתוכם.
לפי המשרד להגנת הסביבה, דרישות אלה יגרמו לכך שעד שנת 2036 כלל האוטובוסים העירוניים יהיו מאופסי פליטות. בשנת 2021 היו בישראל 106 אוטובוסים עירוניים נקיים בלבד מתוך כ-6,000
כלי רכב המונעים בדיזל מהווים רק כ-17% מהנסועה היחסית בישראל, ומרבית האוטובוסים בישראל מונעים בדיזל. אף ששימוש באוטובוסים מביא להפחתת השימוש ברכב פרטי ובזכות כך לירידה בזיהום אוויר, להפחתת הגודש, להפחתת תאונות דרכים ולהפחתת השטחים הנדרשים לחנייה במרחב העירוני, עדיין התחבורה הציבורית מזהמת את האוויר במידה רבה בקרבת אוכלוסייה, משפיעה לרעה על שינוי האקלים וגורמת למטרדי רעש.
כלי הרכב מבוססי הדיזל בארץ אחראים על כ-80% מפליטות החלקיקים הנשימים [PM] מתחבורה. להערכת ארגון ה-OECD יש כ-2,200 מקרי מוות מוקדם בשנה בישראל כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר, כאשר כמחציתם נובעים מזיהום אוויר תחבורה ובמיוחד רכבי דיזל.
לפי המשרד להגנ"ס, היעדר הטמעה של העלויות החיצוניות של שירותי התחבורה (ימי אשפוז, חיסור ימי עבודה, מוות) מבטאות כשל שוק. לפי תחשיבי המשרד, העלות החיצונית השנתית של זיהום האוויר מפעילות כלל האוטובוסים העירוניים לתחבורה ציבורית בישראל מוערכת בכ-100 מיליון ₪ בשנה. זאת, תחת ההנחות שקיימים כ-6,000 אוטובוסים עירוניים, שרובם המוחלט מונע בדיזל ושהנסועה הממוצעת שלהם היא כ-50 אלף ק"מ בשנה.
במצב שבו כל האוטובוסים העירוניים היו חשמליים העלות החיצונית מהם הייתה מצטמצמת לכ-35 מיליון ₪ לשנה, הודות לתמהיל דלקים נקי יותר המשמש לייצור חשמל. תמהיל הדלקים צפוי להמשיך להשתנות בעקבות המעבר לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות והשימוש בגז טבעי כך שהעלות החיצונית מהאוטובוסים העירוניים צפויה לרדת בעשור הבא לכ-17 מלש"ח.
זיהום אוויר מתחבורה הוא הגורם העיקרי לתחלואה ותמותה מזיהום אוויר בישראל. מגזר התחבורה אחראי על כ-40% מנזקי זיהום האוויר ולכ-23% מפליטות גזי החממה במשק.
לדברי המשרד להגנת הסביבה, בישראל נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר מתחבורה. המשרד פועל להפחתת זיהום אוויר זה, בין היתר באמצעות תמיכה לרכישת אוטובוסים חשמליים, פיקוח על ציי רכב כבדים, קידום אזורי "אוויר נקי" בשיתוף רשויות מקומיות ועוד.
המשרד סבור כי החלפה של רכבים פרטיים ומזהמים לרכבים חשמליים תוביל לצמצום נוסף של זיהום האוויר כתוצאה מתחבורה ותשפר את איכות האוויר. בנוסף, מעבר לתחבורה חשמלית תורם לצמצום פליטות גזי החממה בישראל, ומהווה כלי חשוב במעבר למשק לאומי דל פחמן.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "תמיכה זו, לצד פעולות נוספות של המשרד להגנת הסביבה ותמיכות נוספות, היא צעד נוסף בדרך למטרה – לאפשר אוויר נקי יותר לציבור. החלפת אוטובוסים מסוג דיזל באוטובוסים חשמליים תסייע בהפחתת זיהום האוויר מתחבורה ובצמצום פליטות גזי חממה למאבק במשבר האקלים. המשרד ימשיך לפעול בשיתוף כלל הגורמים לצמצום זיהום אוויר בכלל, ומתחבורה בפרט, כדי להוביל לאוויר נקי יותר לכולנו".
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
חן בקרת אקלים | שרון וסרשפרונג | 072-3943015 | hbakara@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |