המשרד להגנת הסביבה פרסם קול קורא לתמיכה ברכישת משאיות אשפה מאופסות פליטה. מדובר בתקציב כולל של 10 מיליון ₪ מהקרן לשמירת הניקיון, שיחולק עד 400 אלף ₪ לרכישת משאית אחת, כלומר רכישה של לפחות 25 משאיות חשמליות או מונעות מימן - לאיסוף אשפה.
סביר להניח שמרבית המשאיות שיירכשו יהיו חשמליות, ולא מונעות מימן, בשל בשלות טכנולוגית ועלות. לפי דוח שפורסם לפני כשנה, משאית חשמלית עולה פי 2 יותר ממשאית דיזל דומה, אך ההפרש מצטמצם לסכום של כ 280,000 ₪, אם מסתכלים על כל מחזור החיים של המשאית, כולל עלות האנרגיה (חשמל לעומת דיזל), עלות התחזוקה ופרמטרים נוספים. כלומר, מענק של 400,000 ₪ אמור להפוך את הרכישה לכדאית מבחינה כלכלית.
המשרד להגנ"ס מתמקד במשאיות אשפה, בשל תרומתן הגבוהה יחסית לזיהום האוויר במרכזי הערים, מפגעי הרעש שהן מייצרות בפעילותן בשעות הבוקר המוקדמות, ומאפייני הפעילות שלהם שמתאימים לרכב חשמלי. התמיכה הזו מצטרפת לתמיכה של המשרד להגנ"ס ברכישת אוטובוסים חשמליים, מסיבות דומות.
יחד עם הקול הקורא, המשרד להגנ"ס מפנה לדוח שפורסם לפני כשנה ומציג סקירה מעמיקה על משאיות איסוף אשפה חשמליות ברחבי העולם והאתגרים וההזדמנויות הכרוכות במעבר למשאיות מסוג זה בישראל, כולל שיח עם יבואני המשאיות בישראל. קישור לדוח מופיע בתחתית הכתבה.
המועד האחרון להגשת הצעות הוא 5 לדצמבר 2024. קישור למסמכי הקול הקורא מופיעים בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
הקול הקורא שפורסם אמש (ראשון) מגיע לאחר שטיוטה שלו פורסמה להערות הציבור לפני כחצי שנה. התמיכה מיועדת לבעלי משאיות אשפה, רשויות מקומיות ואשכולות של רשויות מקומיות.
התקציב של הקול הקורא מאפשר רכישה של כ-25 משאיות אשפה חשמליות, מדובר בכמות קטנה מאוד בהשוואה לסך המשאיות אשפה בישראל, שעומד על כ-2,000. אך כיום לא פועלות בישראל משאיות אשפה חשמליות או מונעות מימן, ולכן התמיכה נועדה לייצר התנסות ראשונית בטכנולוגיות הקיימות ובחינת התאמתן לשימוש נרחב בישראל, וכן ליצירת בסיס ביקושים לטכנולוגיות מאופסות פליטה, ולהפחתת זיהום האוויר, גזי החממה והרעש ממשאיות האשפה.
לפני כשנה פרסם המשרד להגנ"ס דוח שמציג סקירה מעמיקה על משאיות איסוף אשפה חשמליות ברחבי העולם והאתגרים וההזדמנויות הכרוכות במעבר למשאיות מסוג זה בישראל, כולל שיח עם יבואני המשאיות בישראל. כל זאת במטרה לצמצם את זיהום האוויר ופליטות גזי החממה, לצד צמצום מטרדי רעש משמעותיים בערים.
לפי הדוח, השימוש במשאיות חשמליות תורם גם לחיסכון כלכלי בתפעול, הודות למחירי האנרגיה הזולים בהשוואה לסולר, ועלות התחזוקה המופחתת בהשוואה למשאיות דיזל.
עם זאת, ישנם מספר חסמים למעבר למשאיות חשמליות. העלות הראשונית של רכישת משאית חשמלית גבוהה משמעותית מזו של משאית דיזל, וטווח הנסיעה בין טעינות מוגבל, מה שמצריך תכנון מדויק של מסלולי האיסוף כדי להבטיח ביצוע סבב מלא ביום עבודה. בעיות נוספות קשורות לזמן הטעינה הארוך, שיכול להימשך בין 4 ל-8 שעות, ומחירי עמדות הטעינה המהירות, הגבוהים באופן ניכר. בנוסף, זמינות דגמים חשמליים לאיסוף אשפה היא מצומצמת יחסית, אם כי חלה התקדמות משמעותית בשנים האחרונות, כאשר יצרניות מובילות כמו וולוו, רנו, ו-DAF הציגו דגמי משאיות חשמליות לאיסוף אשפה.
כאמור, הדוח מציג תובנות מסקירה של מקרי בוחן במספר ערים בעולם (לונדון, פריז, שיקאגו, רוטרדאם), בהן כבר נעשו פיילוטים לשילוב משאיות חשמליות לאיסוף אשפה, ויש תוכניות להרחבת הפיילוט לכלל צי משאיות האשפה. ברוב הערים התחילו עם פיילוט של מספר רכבים קטן לצורך איסוף נתונים והסקת מסקנות. הסתבר כי טווח הנסיעה בין כל הטענת סוללה הינו הפרמטר התפעולי החשוב ביותר, כי הוא מגביל את כמות סבבי האיסוף שאפשר לבצע ביום, אך במסמך נאמר כי מרבית המשאיות מאפשרות ביצוע סבב איסוף מלא אחד בין הטעינות.
אשר לישראל, נכון למועד כתיבת הדוח, רק וולוו ורנו החלו ייצור סדרתי של משאיות אשפה חשמליות. היבואן המקומי החל ביבוא משאיות חשמליות, אך בינתיים מדובר ב-3 משאיות חשמליות בלבד שלא משמשות לאיסוף אשפה.
מבחינת עלויות, לפי הדוח, הרכישה של משאיות חשמליות יקרה פי 3 ממשאיות דיזל מקבילות. משאית במשקל 15 טון עולה כ- 280,000 אירו, בהשוואה ל- 80,000 אירו למשאית דיזל מקבילה, ומשאית במשקל 26 טון עולה כ- 320,000 אירו בהשוואה ל- 120,000 אירו למשאית דיזל דומה. אבל, כשמשקללים את מחזור החיים הכולל של כלי הרכב, כולל עלות האנרגיה (חשמל לעומת דיזל) ועלות התפעול וההוצאות הנלוות, ההפרש מצטמצם כך שהמשאית החשמלית יקרה יותר בכ-70,000 אירו. חשוב לציין שהתחשיב הנ"ל לא כולל את העלויות החיצוניות שנגרמות כתוצאה מפליטות הדיזל, שבחלקן אמורות להיות מגולמות במחיר הסולר.
התמיכה הנוכחית ברכישת משאיות אשפה מונעות חשמל, מגיעה לצד תמיכה ממשלתית בשנים האחרונות למעבר למשאיות אשפה מונעות בגז, מאותן סיבות של צמצום זיהום אוויר, פליטות גזי חממה, ומפגעי רעש.
לפני חצי שנה דיווחנו כי הממשלה אישרה מענק לעיריית ירושלים להחלפת משאיות פינוי אשפה מונעות סולר, למשאיות המונעות בגז טבעי, בתקציב של עד 4.5 מיליון ₪ לרכישת משאיות (עד 250 אלף ₪ למשאית) ותקציב נוסף של עד 1.5 מיליון ₪ להקמת תשתית לתדלוק בגז טבעי. התקציב אמור להיות ממומש בשנים 2027-2025.
גם משרד האנרגיה תומך במעבר של כלי רכב כבדים לגז טבעי. לפני כחצי שנה דיווחנו על קול קורא לתמיכה במעבר לגז טבעי במשאיות ואוטובוסים, בתקציב של 90 מיליון ₪. התמיכה ניתנה גם להקמת תחנת תדלוק של גז טבעי וגם לרכישת רכבים כבדים המונעים באמצעות גז טבעי דחוס. עבור ההשקעה בהקמת התחנה ניתן לקבל מענק של עד 4 מיליון ₪ ולא יותר מ-90% מהיקף ההשקעה. עבור רכש של כלי רכב המונע בגז ניתן היה לקבל סיוע של עד 200 אלף ₪.
עד כה הוקמו בישראל 13 תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס, שמשמות בין היתר מאות כלי רכב כבדים (אוטובוסים ומשאיות) המונעים בגז טבעי שמזהמים פחות את הסביבה ונסיעתם שקטה יותר בהשוואה למשאיות דיזל.
לפי המשרד להגנ"ס, העלות החיצונית המשקית הכוללת של משאיות כבדות (מעל 3.5 טונות) בישראל כתוצאה מנזקי פליטות מזהמי אוויר וגזי חממה היא 2.1 מיליארד ₪ בשנה. עלות הזיהום ממשאיות אלו מהווה 29% מהעלות הכוללת של התחבורה הכבישית למרות שהן אחראיות רק על 6% מהנסועה הכוללת. גם חלקן בפליטות גבוה מחלקן בנסועה, למשל המשאיות הכבדות אחריאיות ל40% מהפליטה של תחמוצות חנקן ו-25% מהפליטה של חלקיקים נשימים PM2.5 מתוך סך הפליטה של התחבורה הכבישית.
עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה: "אנו שמחים להמשיך להוביל ולקדם תחבורה ירוקה ונקייה והפעם - משאיות אשפה! באופן זה נמשיך להפחית את פליטות מזהמי האוויר מהתחבורה, במטרה לעמוד ביעדים הבין-לאומיים לצמצום פליטות גזי החממה ולשם שמירה על איכות ובריאות חיי האדם והסביבה במדינת ישראל"
-----
מסמכים רלוונטיים: