חדש: גם בניינים שלא למגורים יחויבו בהכנת תשתית טעינה לכלי רכב חשמליים
משנת 2023 חויבו בכך רק בנייני מגורים, תקנות חדשות הרחיבו את הדרישה גם לבניינים שאינם למגורים. המטרה היא להבטיח זמינות ונגישות של עמדות טעינה לכלל האוכלוסייה ובכך לעודד מעבר לרכב חשמלי
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 04/4/2024

משרד האנרגיה הודיע כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את התקנות שיחייבו יזמי בנייה להכין תשתיות עבור עמדות טעינה לרכבים חשמליים גם בבנייה חדשה שאינה למגורים. החובה להתקין תשתית לעמדות טעינה בבנייני מגורים נכנסה לתוקף כבר בתחילת שנת 2023.

לפי משרד האנרגיה, התקנות החדשות חלות על בנייה חדשה של מבנים הכוללים מעל ל-30 מקומות חניה, בהם מבני מסחר, משרדים, חניונים, מבני תעשייה, מוסדות ציבור ועוד. התקנות מחייבות את היזמים להכין תשתיות טעינה הכוללות, בין היתר, מקום להצבת שנאים ולוחות חשמל ומובלים המשמשים לחיבור מקומות החניה במבנה.

הגדלת השימוש ברכבים חשמליים היא אחד היעדים המרכזיים לצורך יישום התוכנית הלאומית למעבר לכלכלה דלת פחמן. אחד האתגרים המשמעותיים בהגדלת השימוש ברכבים חשמליים הוא זמינות עמודת טעינה לרכב חשמלי, ולכן משרד האנרגיה מקדם את הנושא.


כתבות רלוונטיות:

  1. טיוטת חוק: 15 אג' לקילומטר נסיעה ברכב חשמלי, 12.3.2024
  2. הורחבה חובת יישום תקן בנייה ירוקה, 14.9.2023
  3. הממשלה אישרה: מס נסועה על רכב חשמלי, 30.1.2024
  4. משרדי ממשלה: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי, 28.12.2023
  5. הציבור מסתער על כלי רכב חשמלי, 14.9.2023
  6. מידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

שיפור ועידוד השימוש ברכב חשמלי

משרד האנרגיה ציין יתרונות רבים לתקנות, על קידומן והכנתן שקד כשנה וחצי. היתרונות כוללים זמינות תשתיות טעינה נוחות ונגישות לכלל האוכלוסייה, עידוד המעבר לתחבורה ירוקה והתפתחות התחבורה החשמלית בישראל בשנים הקרובות.

בנוסף, התקנות המחייבות לבנות מבנים חדשים עם תשתיות טעינה ימנעו הוספת תשתיות אלה לאחר הבנייה, וכך יחסכו בעלויות ובמורכבות בביצוע.

משרד האנרגיה מוסיף כי הקמת עמדות טעינה במרכזי תעסוקה ומסחר תעודד פיזור של שעות הטעינה של הרכבים החשמליים לאורך כל שעות היממה ובכך תקל על משק החשמל ותאפשר לנצל באופן מיטיבי את כושר היצור הסולארי הגבוה בשעות הצהרים.

היעד הלאומי: 95% מהרכבים ב-2030 יהיו נקיים

החלטת ממשלה משנת 2021 אימצה את התוכנית הלאומית למעבר לכלכלת דלת פחמן. נקבע בה כי עד שנת 2030 95% מהרכבים הפרטיים החדשים שיימכרו בישראל יהיו נקיים, כלומר חשמליים או מבוססי מימן. מדובר ביעד מאתגר בהשוואה למדינות אחרות בעולם. האיחוד האירופי, למשל, נחשב למוביל בתחום ועם זאת קבע יעד דומה רק לשנת 2035.

לפני כחצי שנה דיווחנו שמשרד האנרגיה פרסם את תחזיתו לגידול הצפוי בכלי רכב חשמליים בישראל בעשורים הקרובים, וההשפעה על משק החשמל. לפי התחזית, בשנת 2030 ייסעו בכבישי ישראל כ-1.3 מיליון כלי רכב נקיים, רובם חשמליים ומקצתם מבוססי מימן. אלה יעלו את צריכת החשמל של ענף התחבורה בשנת 2030 ל-6% מייצור החשמל הכולל של ישראל, ולכ-15% מהייצור הכולל בשנת 2050.

המעבר לרכב חשמלי הוא אחד היעדים המרכזיים של התוכנית הלאומית למעבר לכלכלה דלת פחמן.

התייחסויות

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "התקנות החדשות הן נדבך נוסף במאמצים שלנו להוביל את ישראל לעידן של תחבורה חשמלית, זולה ונקייה ולהפחתת פליטות. אנחנו רואים חשיבות רבה בהנגשת עמדות טעינה, הן למען נוחות והן למען בריאות הציבור ושמירה על הסביבה. אנו פועלים רבות בכדי שהתחבורה החשמלית תגיע לכלל שכבות האוכלוסייה, גם לאזרחים ואזרחיות אשר אין להם חניה צמודה בבית. המעבר לכלי רכב חשמלי יאפשר לאזרחים לחסוך בהוצאות השוטפות על דלק ובכך להוריד את יוקר המחייה של משקי הבית".


ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:

חברה איש קשר טלפון מייל
איירלאב - בדיקות אוויר אהוד רועה 054-9360352 airlab@infospot.co.il
חן בקרת אקלים שרון וסרשפרונג 072-3943015 hbakara@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>