המשרד להגנת הסביבה הודיע כי החל מיולי 2021 הוא יחיל את חוק הפסולת האלקטרונית גם על יצרנים, יבואנים ומשווקים של אופניים וקורקינטים חשמליים. בהמשך לכך, יהיה על הגורמים הללו להתקשר עם אחד מגופי היישום המוכרים – אקומיוניטי או מ.א.י – שאחראים לאיסוף החומרים ומיחזורם הנאות.
ההחלטה בדבר הרחבת החוק התקבלה עקב העלייה בשימוש במכשירים אלה ואיתה גם העלייה במפגעים הסביבתיים הקשורים בהם. עד היום היה חוסר בהירות באשר לשאלה אם מכשירים אלו מוכללים בחוק אוח מוחרגים ממנו, משום שבמקור החוק הישראלי החריג כלי תחבורה.
כתבות רלוונטיות:
בשנים האחרונות, עם העלייה הדרמטית בשימוש באופניים וקורקינטים חשמליים כאמצעי תחבורה, עלו כמות המקרים של התלקחות ספונטנית של סוללות, בפרט של הסוללות הנטענות מסוג ליתיום-יון (Li-ion) וכן גרימת נזקי גוף. המפגעים התרחשו בזמן הטענת הסוללות בניגוד להוראות או בטיפול לא סביבתי בסיום חיי המוצרים, לרבות במטמנות. עקב כך המשרד להגנ"ס קובע כי החוק יוחל לאלתר גם על מכשירי תנועה חשמליים.
יש לציין כי כשיצא החוק בשנת 2012 הוחרגו ממנו כלי תחבורה, בדומה לאירופה. כאשר הופיעו האופניים החשמליים והקורקינטים במרחב הציבורי בשיעורים גבוהים, עלתה השאלה האם הם כלולים בחוק פסולת אלקטרונית או מוחרגים ממנו. כאמור, המשרד להגנ"ס קובע כעת כי החל מיולי 2021 החוק יחול גם עליהם, ככל מוצר חשמלי אחר.
מחודש יולי 2021, איסוף והעברת המוצרים בסוף חייהם באופן מבוקר ומפוקח למיחזור יהיה באחריות היבואנים והיצרנים, ובאמצעות תאגידי המיחזור. תאגידי המיחזור יהיו אחראים לאסוף את הציוד ולטפל בו, מכוח הרישיון שקיבלו מהמשרד להגנ"ס לעשות כן.
בשל אי הבהירות שהייתה עד כה בנושא הכללת האופניים החשמליים והקורקינטיים בחוק פסולת אלקטרונית, לא ייגבו דמי טיפול רטרואקטיביים עבור ציוד זה אלא ממועד התחולה – יולי 2021.
בנוסף לכך, לפי החוק גם משווקים המוכרים אופניים, קורקינטים חשמליים וסוללות יהיו מחויבים להתקשר עם תאגידי המיחזור ולהעביר אליהם פסולת ציוד וסוללות שנמצאת ברשותם ללא תמורה. בתוך כך, גם חברות להשכרת אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים יחויבו להתקשר בהסכם עם תאגידי המחזור ולהעביר אליהם פסולת שמצטברת אצלם מעת לעת. ההתקשרות תהיה על כל הציוד, כולל צמיגים, כבלים, סוללה, ברזל ופלסטיק.
הציבור הרחב יוכל להעביר מכשירים אלה למרכזי איסוף עירוניים לשם מיחזורם או בדרכים אחרות שהמשרד להגנת הסביבה יאשר לצורך איסוף פסולת זו.
חוק פסולת אלקטרונית מושתת על מודל "אחריות יצרן מורחבת" שלפיו יצרנים ויבואנים של מוצרי חשמל מחויבים לממן את האיסוף והמחזור הנאות של הפסולת שנוצרת מהמוצרים שנמכרים על-ידם. משימה זו מבוצעת באמצעות תאגידי המחזור שזכו ברישיון לפעילותם מהמשרד להגנת הסביבה ובפיקוח אגף אחריות יצרן מורחבת במשרד להגנ"ס.
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "פסולת אלקטרונית הנוצרת מאופניים ומקורקינטים חשמליים בסוף חייהם מהווה סיכון סביבתי ישיר. על כן לפי החוק, על היצרנים והיבואנים של מוצרים אלו לשאת באחריות המלאה לאיסופם ולמיחזורם. באמצעות החלת החוק לטיפול סביבתי בפסולת אלקטרונית גם על מוצרים אלו, אנו שומרים על הסביבה ועל הציבור ממפגעים אפשריים, יחד עם קביעת רמת שירות שתאפשר את האיסוף, המיחזור והסילוק של הסוללות המסכנות את הציבור."
גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
אקומיוניטי (גוף יישום מוכר) |
יוסי חזאי | 072-3712251 | ecommun@infospot.co.il |
מאי (גוף יישום מוכר) |
אמנון שחרור | 077-5001090 | mai@infospot.co.il |
ערנות (מלווה ביישום החוק) |
ערן בושארי | 072-3713040 | eranut@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>>> |