המשרד להגנ"ס יצא בקמפיין הסברה על הרחבת חוק הפיקדון
לקראת הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים הגדולים ב-1 לדצמבר, המשרד להגנ"ס החל בקמפיין הסברה לציבור
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 21/4/2021

המשרד להגנת הסביבה יצא בקמפיין הסברה על הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים הגדולים, לקראת כניסת החוק לתוקף ב-1 לדצמבר 2021. הקמפיין כולל הסברה ברדיו ובדיגיטל ופונה לציבור הרחב, עם התאמה למגזר החרדי והחברה הערבית.

הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים בנפח 1.5 ליטר ומעלה אושר לפני כחצי שנה לאחר שנים של דחיות והתלבטויות מצד המשרד להגנ"ס. הוא צפוי לפעול במתכונת דומה לחוק הפיקדון לבקבוקים קטנים. בחצי שנה הקרובה יידרשו חברות המשקאות ותאגידי המיחזור להשלים את הכנותיהם לקראת כניסת החוק, לרבות הקמת מערכי איסוף ומיחזור והוספת כיתוב על המוצרים לגבי הפיקדון.

סרטון: קמפיין הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים


כתבות רלוונטיות:

  1. חוק הפיקדון על הבקבוקים הגדולים ייכנס לתוקף, 03.12.2020
  2. ההחלטה על פיקדון לבקבוקים גדולים נדחתה, 22.09.2020
  3. בג"ץ: מדוע אלקין אינו מחיל את הפיקדון על מיכלים גדולים?, 22.12.2019
  4. יצרני המשקאות ישלמו קנס של 48 מיליון ₪, 28.05.2018
  5. מידע נוסף על פסולת אריזות | infospot

ההחלטה להרחיב את חוק הפיקדון

השרה להגנ"ס, גילה גמליאל, הסבירה בזמנו את החלטתה להרחיב את חוק הפיקדון גם לבקבוקים הגדולים באי עמידת יבואני ויצרני המשקאות ביעדי המיחזור של הבקבוקים הקטנים. השרה הוסיפה כי החוק יצמצם השלכת בקבוקים במרחב הציבורי ויעודד מיחזור.

איך ייראה יישום חוק הפיקדון החדש?

בתום תקופת ההיערכות של המשק 3,000 מכונות איסוף והחלפת פיקדון אוטומטיות צפויות להחליף את כלובי המיחזור הפרושים כיום בערים. המכונות יוצבו בסופרמרקטים ובנקודות איסוף מרכזיות. עדיין לא ברור מי יישא בעלות הרכישה, ההצבה והתפעול של המכונות. כמו כן, לא ברור אם המכונות יוצבו בכל הסופרמרקטים שיהיו מחויבים לקלוט בקבוקים.

מרגע כניסתו של החוק לתוקף, הציבור יוכל להחזיר בקבוקי שתייה משומשים בנפח 1.5 ליטר ומעלה לנקודות המכירה הרלוונטיות ולקבל תמורתם את הפיקדון ששולם בעת הרכישה.

המרווחים והמפסידים מחוק הפיקדון

לפי ניתוח כלכלי שפרסם המשרד להגנ"ס ששימש בתהליך קבלת ההחלטות על הרחבת הפיקדון, החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור ממחזרי המשקאות כמעט 60 מיליון ₪ בשנה. ניתוח זה מתבסס על ההנחה שהיבואנים והיצרנים של המשקאות יספגו חלק מעלות הפיקדון.

אך מהניתוח הכלכלי של יצרני המשקאות ותאגיד אל"ה עולה תמונה שונה: עלות יישום מנגנון הפיקדון על מכלי משקה גדולים ינוע בין 250-400 מיליון ₪ מדי שנה. המנגנון ימומן באמצעות כספי הפיקדון שישלמו הצרכנים אך הכסף לא יחזור אליהם בפועל אלא יגיע לגורמי איסוף שונים שעוסקים באיסוף בקבוקי המשקה.

מי שצפוי להפסיד מהמהלך הם יצרני המשקאות שנדרשים לשאת בעלות ההקמה והתפעול של מערך איסוף ומיחזור בקבוקי המשקה הגדולים. מפסידים פוטנציאלים נוספים הם הקמעונאים, זאת בשל כוח האדם והשטח שעליהם להקצות לצורך קליטת הבקבוקים תמורת החזר הפיקדון.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה