2.3 מיליון ₪ קנסות לתאגידי מיחזור פסולת אלקטרונית
בצעד חריג, המשרד להגנ"ס קונס את שני תאגידי המיחזור היחידים לטיפול בפסולת אלקטרונית. תאגיד אחד נקנס ב-2 מיליון ₪ והשני ב- 300,000 ₪. הרקע: תחרות על מחירי טיפול בפסולת אלקטרונית
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 16/12/2020

המשרד להגנת הסביבה מתכוון לקנוס את שני תאגידי מיחזור הפסולת האלקטרונית היחידים המורשים בארץ: תאגיד אקומיוניטי ייקנס ב-2 מיליון ₪ בשל סדרת הפרות של חוק הפסולת האלקטרונית, ותאגיד מאי ייקנס גם הוא בגין שתי הפרות שביצע, בסכום של 300 אלף ₪. זכות הערעור תעמוד לתאגידים במשך 45 יום. כך עולה ממכתב של המשרד להגנ"ס שהגיע לידינו.

הרקע לקנסות הוא מחלוקת על מחירון דמי הטיפול בפסולת אלקטרונית, לפיו תאגידי המיחזור גובים תשלום מהיצרנים והיבואנים של ציוד אלקטרוני.


כתבות רלוונטיות:

  1. קנס של 270,000 ₪ לאקומיוניטי ומאי, 11.11.2019
  2. חודשה ההכרה בגופי היישום אקומיוניטי ומאי , 14.1.2019
  3. טענות לגיטימיות או קמפיין לחיסול מתחרה עסקי? 10.2.2019
  4. דרישה חדשה ממתקני טיפול בפסולת אלקטרונית30.9.2020
  5. מידע נוסף על פסולת אלקטרונית | infospot

כיצד התאגידים הפרו את החוק?

לפי המכתב של המשרד להגנ"ס, הקנסות הנוכחיים יינתנו כתוצאה מסדרה של הפרות חוק על ידי תאגידי המיחזור לפסולת אלקטרונית, בייחוד תאגיד אקומיוניטי האחראי על 14 הפרות חוק שונות.

בין ההפרות של חברת אקומיוניטי: הצהרות נושא משרה וישיבות דירקטוריון שלא לפי תנאי ההכרה, פרסום מחירון שלא לפי תנאי ההכרה, תת פריסה של תשתית איסוף פסולת אלקטרונית, חוסר בפעילות הסברה לציבור, שינוים בחוזה התקשרות ללא אישור, הפרה של סעיפי בקרה ומעקב אחר הפסולת, פרסום נספחי שינויים לחוזי התקשרות באתר האינטרנט באופן מטעה ועוד.

תאגיד מ.א.י ייקנס ב-300 אלף ₪ בגין שתי הפרות חוק: זימון לישיבת דירקטוריון ופרסום מחירון שלא לפי תנאי ההכרה.

הקרב על מחירון דמי הטיפול בפסולת אלקטרונית

למרות פירוט סעיפי ההפרות הרבים, משיחות שקיימנו עם אנשים בתחום עולה כי המניע העיקרי להטלת הקנסות הוא מחלוקת על מחירון דמי הטיפול בפסולת אלקטרונית, אותו מחויבים לפרסם שני תאגידי המיחזור אחת לשנה, בתחילת חודש נובמבר – עבור השנה הבאה.

חשוב להבין כי מקור ההכנסה העיקרי של 2 תאגידי המיחזור הוא יצרנים ויבואנים של ציוד אלקטרוני שמשלמים להם בגין הטיפול בפסולת האלקטרונית (אחריות יצרן מורחבת). בשל התחרות בין שני תאגידי המיחזור, מופעל עליהם לחץ לייעל את עבודתם ולהפחית את דמי הטיפול כדי למשוך יותר יצרנים ויבואנים להתקשרות עמם במקום עם התאגיד המתחרה.

אלא שהמשמעות של דמי טיפול נמוכים היא הכנסה נמוכה יותר לתאגיד המיחזור עבור כל טון פסולת בה הוא אמור לטפל, כך שהתאגיד נשאר עם פחות כסף ליישם את דרישות המשרד להגנ"ס לטיפול בפסולת האלקטרונית: פרישת תשתיות איסוף ברשויות המקומיות, איסוף פסולת אלקטרונית, פרסום והגדלת מודעות בקרב הציבור, מיחזור איכותי ועוד.

וכך תאגידי המיחזור נמצאים בקונפליקט קבוע – בין הפחתת דמי הטיפול בכדי למשוך יותר יבואנים שיבחרו בהם, לבין שיפור איכות המיחזור, השקעה בתשתיות ועמידה בדרישות של המשרד להגנ"ס ליישום חוק פסולת אלקטרונית.

השנה התנהלה דרמה סביב המועד האחרון לעדכון מחירון דמי הטיפול בפסולת אלקטרונית, שהגיעה אף לבית המשפט. המשרד להגנ"ס הביע ביקורת על ההתנהלות שהייתה, ובפרט של תאגיד המיחזור אקומיוניטי, והחליט להטיל על שני הגופים עיצום כספי.

המשרד ציין כי הורדת מחירים "בשם התחרות" אינה מקובלת עליו ופוגעת במטרות החוק, בבריאות הציבור ובסביבה, מאחר שהיא חותרת תחת העיקרון של "המזהם משלם" ואחריות יצרן מורחבת.

לא בפעם הראשונה: קנסות לתאגידי המיחזור

לפני כשנתיים דיווחנו כאן כי המשרד להגנ"ס השית 270,000 ₪ קנסות על שני תאגידי המיחזור אקומיוניטי ומאי, זאת לאחר ביקורות שגילו הפרה של תנאי ההכרה וליקויים שונים.

בפעם הקודמת אקומיוניטי קיבל קנס בגובה 180 אלף ₪ בגין חלוקת עודפי גבייה ליצרנים ויבואנים ועריכת שינויים בהסכמי ההתקשרות. תאגיד מאי קיבל קנס של 90 אלף ₪ משום שבעלי המניות ביצעו חלוקת רווחים בניגוד לתנאי ההכרה. הקנסות הופחתו בהמשך לאחר הליכים משפטיים.

תזכורת: תנאי ההכרה של תאגידי המיחזור

חוק פסולת אלקטרונית נכנס לתוקף בשנת 2014 ומיד מההתחלה המשרד אישר 2 גופי יישום מוכרים – אקומיוניטי ומ.א.י, לתקופה של 5 שנים.

בתחילת שנת 2019 המשרד להגנ"ס חידש את תקופת ההכרה לשני התאגידים מאי ואקומיוניטי ל-5 שנים נוספות. החידוש בוצע לאחר שהמשרד להגנ"ס הפיץ נוהל להגשת בקשות הכרה מגופים חדשים אך בפועל לא הוגשו בקשות הכרה חדשות למשרד.

במסגרת חידוש הרישיון חויבו התאגידים לפרוס בתוך 4 שנים תשתית מיחזור בכל רחבי הארץ, למנוע זליגת פסולת אלקטרונית לשטחים פתוחים - שם היא נשרפת באופן פיראטי, וכן לפקח על מפעלי המיחזור שאליהם מועברת הפסולת האלקטרונית. המשרד ציין אז כי על התאגידים להגיע למצב שבו תוך 4 שנים יהיה מוקד איסוף אחד לכל 5,000 איש ומרכז איסוף אחד לפחות לכל 50 אלף איש או ישוב.

התייחסויות

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה פועל לפי חוק, והודיע על כוונתו להטיל עיצומים על הפרות שאיתר אצל שני גופי היישום – מ.א.י ואקומיוניטי. המשרד ימשיך לפעול על-פי החוק ולמען יישומו, לרבות הטלת עיצומים כספיים למפרים, למען בריאות הציבור ולמען הסביבה."

מתאגיד המיחזור אקומיוניטי נמסר: "תאגיד אקומיוניטי הוא הגוף היחיד המקדם ערכים סביבתיים וחברתיים ומנסה לייצר תחרות אל מול גוף מונופולי כלכלי ואף על פי כן אין בכוונתנו להיכנע ללחצים ולאיומים המופעלים כנגדנו מאז הצגנו מחירון בעלויות מופחתות ליבואנים.

תאגיד אקומיוניטי קיבל את הטענות של המשרד להגנת הסביבה ולומד אותן יחד עם עורכי הדין. פרסום העיצומים דווקא בשבוע הקריטי של ניוד לקוחות מעלה שאלות קשות לגבי התנהלות אותם גורמים במשרד להגנת הסביבה."

מתאגיד המיחזור מ.א.י נמסר כי "הוא לומד את הודעת המשרד להגנת הסביבה בדבר טענה לשתי הפרות טכניות של תנאי ההכרה וכי יש בידו טענות טובות כנגד הטלת העיצום שבכוונתו להביא בפני המשרד במסגרת הליך השימוע שיקבע. התאגיד הדגיש, כי בכל מקרה לא תוטל גביה נוספת על יבואנים ויצרנים החתומים עימו וכי ככל שיוטל עיצום כספי, בכוונת התאגיד לספוג את העיצום ממקורותיו שלו". 

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה