השבוע נפתחה תחנת תדלוק המימן הראשונה בארץ בתחנת הדלק סונול יגור הסמוך למפרץ חיפה. התחנה הוקמה במסגרת השותפות בין בזן, כלמוביל וסונול בתחום המימן לתחבורה. החברות חתמו על הסכם לפיו סונול תקים תחנת תדלוק במימן, בזן תהיה אחראית לייצור המימן וכלמוביל תייבא משאיות מבוססות מימן מתוצרת יונדאי לארץ.
בהשקת התחנה השתתפו נציגי ממשלה ומומחים עולמיים בתחום אנרגיית המימן, ביניהם שר האנרגיה ישראל כץ, יו"ר מכון האנרגיה יוסי רוזן ודירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי בארט ביאבוק.
לפי חברת בזן, המנפקה החדשה שהותקנה בתחנה מאפשרת ללקוח תדלוק מימן באופן דומה לתדלוק בנזין וסולר. זמן התדלוק לרכב כבד עומד על כ-10-15 דקות, בדומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים, אך קצר בהרבה מטעינת סוללת רכב. התחנה תוכננה על בסיס ניסיון בינלאומי רחב ובטכנולוגיה מתקדמת, בהתאם לתקינה מחמירה שאושרה בישראל.
בדומה להנעה חשמלית, השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה במהלך הנסיעה משום שהתוצר הנפלט מהשימוש הוא אדי מים. עם זאת, נוצרות פליטות בתהליך ייצור המימן.
סרטון: תחנת תדלוק מימן ראשונה בישראל
כתבות רלוונטיות:
ב-6 השנים האחרונות חקרה סונול את תחום המימן כחלק משיתוף פעולה עם שתי החברות המובילות בעולם - Linde ו-H2Mobility - שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה. תחנת המימן הראשונה החלה לפעול כעת, כמתוכנן בלו"ז שהגדירו מראש השותפות להסכם. בכך ישראל מצטרפת לרשימת המדינות המתקדמות בעולם, ובראשן: גרמניה, שוויץ, ארה"ב, יפן, דרום קוריאה וקנדה, העוברות לאנרגיה מתחדשת לתחבורה, כולל לאנרגיית מימן.
סונול עתידה לפתוח תחנות נוספות בארץ בשנים הקרובות, בהתאם לקצב התפתחות משק כלי הרכב מבוססי המימן בישראל. ההשקעה בפתיחת כל תחנה עומדת על למעלה מ-5 מיליון ש"ח. משרד האנרגיה תמך בהקמת התנה בכ-3 מיליון ₪. לצד זאת קבוצת בזן כבר הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה עם כושר ייצור מקסימלי של 10 טון/שעה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.
לפני כחצי שנה דיווחנו כאן שחברת כלמוביל, יבואנית כלי הרכב, הציגה את המשאית הראשונה בישראל המונעת באמצעות מימן – XCIENT Fuel Cell תוצרת חברת יונדאי. כיום יש כבר 3 משאיות מימן והן יחלו לנוע בכבישי ישראל בימים הקרובים.
בהשוואה לרכבים פרטיים, משאיות מתקשות יותר להסתמך על הנעה חשמלית באמצעות סוללה – הן בשל משקלן והן בשל טווח וזמן הנסיעה הממושך שלהן - ולכן עבורן טכנולוגיית המימן ישימה יותר מאשר ברכבים פרטיים.
כל משאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים.
המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3,400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. 7 מכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31 ק"ג דלק, בעוד שסט של 3 סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים. אחד היתרונות המרכזיים של המשאית, לדברי כלמוביל, הוא משקל הסוללות הנמוך בהשוואה למשאיות חשמליות, מה שמאפשר משקל העמסה רב ביחס למשאית חשמלית בטווח מקביל. טווח הנסיעה של משאית המימן הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.
ישראל היא המדינה השלישית מחוץ לאירופה שמפעילה משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell ומצטרפת בזאת בין השאר לדרום קוריאה ולניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.
לדברי בזן, מימן לתחבורה הוא דלק זול יותר מכל דלק אחר בתחנת תדלוק כיום בארץ (לפי חישוב של ק"מ לק"ג או ליטר של דלקים אחרים).
בבזן מוסיפים כי שינוע מימן לתחבורה זול יותר מהקמת תשתית חשמל לתחבורה – הוא אינו מצריך פיתוח מסיבי של תשתית מתח גבוה ועמודי טעינה שלא ניתן להתקין בכל מקום והתקנתם יקרה משמעותית (בערך פי 10 בהשוואה לתשתית הולכת מימן).
מלבד העלות הכלכלית דלק המימן נחשב ליעיל ולבטוח ביותר. "המימן הוא בעל צפיפות אנרגטית גבוהה יותר מכל דלק אחר לתחבורה וטכנולוגיית תא הדלק המימני היא פי 5 יותר אנרגטית מסוללות רכב חשמלי, מה שמבטיח טווח נסיעה ארוך משמעותית. מימן מתאים גם לאגירת אנרגיה לזמנים ארוכים וללא תופעת פריקה עצמית כמו של רכבי סוללות חשמל שפורקות חשמל ללא שימוש", כך לפי בזן. בנוסף, דלק המימן לא רעיל, נדיף ובטוח לשימוש.
שר האנרגיה, ישראל כץ: "תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של 3 מיליון ₪ וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר".
אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050".
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה".
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: ״אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד".
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
חן בקרת אקלים | שרון וסרשפרונג | 072-3943015 | hbakara@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |