מפגעי רעש הם כנראה המפגע סביבתי השכיח ביותר במרבית אזורי המדינה, במיוחד לאור הגידול הדמוגרפי, הצפיפות המתגברת בערים, ועומסי התנועה. לכן, המדינה מבקשת להחמיר באופן משמעותי את הקנסות על מפגעי רעש, בניסיון להגביר את ההרתעה ולצמצם את התופעה של מפגעי רעש, כדי לשפר את איכות החיים של הציבור.
בהתאם לכך, משרד המשפטים פרסם בימים האחרונים הצעה לתיקון הצו שעוסק במניעת רעש, ולהעלות את גובה הקנסות בין 40%-185% לאחר שלא עודכנו משנת 2000. סכומי הקנסות החדשים נעים החל מ-500 ₪ לשימוש לא מוצדק בצופר רכב ועד 1,000 ₪ לנהיגה ברכב עם צינור מפלט (אגזוז) לא תקני.
לפי הצעת התיקון של הצו, המשרד להגנ"ס מדווח על עלייה בתדירות תלונות על מפגעי רעש בשל הזמינות וירידת המחיר של מערכות הגברה, ובשל מפגעי רעש מכלי רכב שנגרמים, בין היתר, מהתקנה של צינור מפלט (אגזוז) לא חוקי שמייצר רעש חזק, ושימוש הולך וגובר בצפירות כלי רכב כחלק משינוי תרבות הנהיגה.
אלא שלא צורפו נתונים על הגידול בתדירות התלונות על מפגעי רעש, ולפי נתוני משטרת ישראל, דווקא חלה ירידה של 28% בכמות הפניות על מפגעי רעש למוקד 100 של המשטרה בשנים 2021-2023.
ניתן להגיש הערות ציבור לטיוטת התיקון עד לתאריך 13.2.2025. הטיוטה מצורפת בתחתית הידיעה.
כתבות רלוונטיות:
בדברי ההסבר לצו נאמר כי לפי המשרד להגנ"ס יש עלייה בתדירות הדיווחים על מפגעי רעש כתוצאה מהגידול בזמינות של מערכות הגברה והירידה במחירן, וגם מהתגברות מפגעי רעש מכלי רכב.
לפי הכתוב בצו, מפגעי הרעש מכלי רכב נגרמים, בין היתר, כתוצאה מהחלפה מכוונת של צינור המפלט בצינור חלול לצורך גרימת רעש חזק והתקנת אביזרים נוספים לא תקניים הגורמים לרעש. במקביל, נטען כי יש התגברות של צפירות לא מוצדקות מכלי רכב בשל שינוי בתרבות הנהיגה.
אלא שהטענה ל