טיוטת חוק ההסדרים שהופצה בשבוע שעבר למשרדי הממשלה על ידי משרד האוצר כוללת סעיף המאפשר לחברה הממשלתית שמנהלת את רשת החשמל (חברת נגה) אפשרות לפטור את יצרני החשמל, ובראשם חברת החשמל, מחובת עמידה בחוק אוויר נקי כאשר יש חשש לאמינות אספקת החשמל.
במשרד להגנ"ס טוענים כי הסעיף נועד להגן על חברת החשמל מפני הפרה של מגבלות היתר הפליטה לאוויר, לאחר שהמשרד להגנ"ס סרב לאחרונה לבקשה לדחיית מועד השבתת היחידות הפחמיות 4-1 בחדרה, שהיה מתוכנן לחודש הקרוב.
אלא שלדברי המשרד להגנ"ס, היתר הפליטה כן מאפשר את הפעלת היחידות הפחמיות במצב של חשש מפגיעה באספקת החשמל ולכן אין הצדקה להכנסת הסעיף בחוק ההסדרים. המשרד להגנ"ס קורא לחברת החשמל והממונים עליה לפעול בנחישות לסגירת היחידות הפחמיות בהקדם, כפי שהוסכם עוד בשנת 2016, ומזכיר כי העלות החיצונית היומית של הפעלת היחידות היא 8 מיליון ₪, המורכבים הן מעלויות חיצוניות הנובעים מפליטת מזהמים המזיקים לבריאות ולסביבה והן מפליטת גזי חממה.
המשרד להגנ"ס גם עוקץ את משרד האוצר ומבקש ממנו ש:"ישקיעו פחות אנרגיות (מזהמות) בצעידה במדרון חלקלק, שיוביל את החברות המזהמות ביותר במשק – בז"ן, קצא"א ואחרות - לדרוש גם הן פטור מהחוק, בחסות הרגולטורים הכלכליים".
קישור לנוסח של החלק הרלוונטי בטיוטת חוק ההסדרים מופיע בתחתית הידיעה.
כתבות רלוונטיות:
כאמור טיוטת חוק ההסדרים שאמורה ללוות את תקציב המדינה הבא מציעה לתקן את חוק משק החשמל כך שהחברה הממשלתית המנהלת את רשת החשמל הארצית – חברת "נגה" – תהיה אפשרות להנחות את תחנות הכוח לפעול בניגוד לחוק אוויר נקי כדי למנוע פגיעה באמינות אספקת החשמל.
לפי דברי ההסבר לחוק, האחריות על עמידה בביקושים לחשמל היא של חברת 'נגה', אך האחריות לעמידה בחוק אוויר נקי היא של תחנות הכוח. כלומר, התיקון לחוק מנסה לפתור מצב שבו חברת נגה מבקשת מתחנת כוח לפעול, אך תחנת הכוח מסרבת בשל מגבלות היתר הפליטה לאוויר.
בהסבר לתיקון נכתב שמשק החשמל דינמי ודורש קבלת החלטות מהירות, מבלי שיהיה זמן לפנות ולהמתין שהמשרד להגנ"ס יאשר חריגה מההיתר.
עם זאת, בדברי ההסבר מדגישים כי האישור לחרוג מהיתר הפליטה יינתן לפרק הזמן המינימלי ביותר ורק אם אין דרך אחרת למנוע את הפגיעה באמינות אספקת החשמל.
בשנת 2016 חברת החשמל הגיעה להסכם מחייב עם רשות החשמל, משרד האוצר ומשרד האנרגיה לפיו היא תסגור את היחידות הפחמיות 4-1 בחדרה עד יוני 2022 (בהמשך אף נקבע יעד להפסקת השימוש בפחם בתחנת הכוח כולה עד 2025). השבוע הסגירה אמורה להתרחש.
אולם לפני כחצי שנה החברה הודיעה שלא תעמוד בלוח הזמנים, לאור עיכובים שנגרמו כתוצאה ממגפת הקורונה בארץ ובעולם, וביקשה לדחות את הסגירה ב-20-11 חודשים. המשרד להגנת הסביבה סירב לבקשה, מה שהוביל ככל הנראה להצעת החוק המדוברת.
בעקבות פנייתנו, המשרד להגנת הסביבה הדגיש שהיתר הפליטה לא מונע את הפעלת היחידות במצב של פגיעה באספקת החשמל ולכן אין הצדקה לתיקון החוק. לדבריו, משרד האוצר, האחראי לסעיף, לוקה בהסתכלות צרה על חשבון בריאות הציבור.
המשרד להגנ"ס מזכיר כי תחנת הכוח אורות רבין בחדרה, שמכילה גם את היחידות 4-1, היא מזהמת האוויר הגדולה בישראל ופולטת בין היתר תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני וחלקיקים. רק מהיחידות הפחמיות 4-1 העלות החיצונית מוערכת ב-2.7 מיליארד ₪ לשנה, כולל הנזק מפליטת גזי חממה. העלות החיצונית היומית של הפעלת היחידות היא 8 מיליון ₪.
נזכיר שעלויות חיצוניות הן העלויות העקיפות, הבריאותיות והסביבתיות, שעולות למשק כתוצאה מפליטת מזהמים מסוכנים ומסרטנים. המשרד להגנת הסביבה הוסיף שהוא מצפה ממשרד האוצר לשקלל גם את העלויות הללו כמו בכל מדינה נאורה ולא לקדם החלטות שעוקפות את החוק.
מהמשרד להגנ"ס נמסר: "המשרד להגנת הסביבה, האמון על שמירה על בריאות הציבור ושמירה עליו מפני מפגעים סביבתיים, מצפה שאגף תקציבים יפעל לשקלל עלויות נזקים אלה כמו בכל מדינה נאורה, ולא יקדם החלטות שעוקפות את החוק ומבטלות במחי יד את האינטרס הציבורי-בריאותי המובהק. חברת החשמל ויצרני חשמל אחרים אינם מעל החוק ואין מקום כי משרד ממשלתי אחר ייתן יד לקידום החלטה כזו, תוך ביטול בריאות הציבור.
ראוי היה שחברת החשמל והממונים עליה יפעלו בנחישות לקדם את הפעולות הנדרשות שיובילו לסגירת היחידות הפחמיות בהקדם בהתאם להתחייבות החוקית, וישקיעו פחות אנרגיות (מזהמות) בצעידה במדרון חלקלק, שיוביל את החברות המזהמות ביותר במשק – בז"ן, קצא"א ואחרות - לדרוש גם הן פטור מהחוק, בחסות הרגולטורים הכלכליים."
יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל - אסיף איזק: "אין כל היגיון שבשל אי עמידת חברת החשמל ביעד, להעברה לשימור של יחידות 1-4 הפחמיות, יבוטל חוק אוויר נקי - כחלק מחוק ההסדרים והתושבים במרחב האיגוד ישלמו מחיר בריאותי וסביבתי כבד. ההחלטה הינה להעביר לשימור את היחידות ביוני 2022 עוד שבוע מהיום, ואנו דורשים ממשלת ישראל לקבל את עמדת המשרד להגנת הסביבה, לא לבטל את חוק אוויר נקי. הציבור לא יקבל החלטה כזו שכל כולה נוגדת את השמירה על בריאותו ואיכות חייו."
---
מסמכים רלוונטיים: