טיוטת מדיניות ניטור מזהמים "על הגדר" פורסמה שוב
הטיוטה מפורסמת שוב להערות הציבור, והיא מגדירה את הנסיבות שבהן יידרשו מפעלים לניטור איכות אוויר על הגדר, כולל פרסום הנתונים לציבור. מה עלויות הניטור ומה החיסכון הצפוי לתעשייה ולמשק?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 01/3/2022

המשרד להגנת הסביבה פרסם בפעם השנייה להערות הציבור טיוטת מדיניות ניטור מזהמים "על הגדר" או בתוך שטח מקור הפליטה (המפעל). בין הטיוטה הראשונה לשנייה נרשמו שינויים אחדים אך מהותיים, והפעם גם פורסם מסמך RIA שמסביר על תהליך גיבוש המסמך והסוגיות שעמדו לדיון.

ניטור על גדר המפעל היא דרישה חדשה יחסית של המשרד להגנ"ס שעד כה יושמה במספר מצומצם של מפעלים, אך היא יצרה אי בהירות לגבי מטרותיה, אופן יישומה, השימוש שנעשה בה והשוני בינה לבין תחנות ניטור רגילות שמטרתן למדוד את איכות האוויר בסמוך לרצפטורים ציבוריים (ריכוזי אוכלוסייה).

מסמך המדיניות מבהיר באיזה מצבים המשרד להגנ"ס יוכל לדרוש ניטור על הגדר ממקור פליטה, מה מטרת הניטור, איזה שימוש יעשה בו על ידי המשרד, כיצד יפורסמו נתוני הניטור ועוד.

כאמור, לצד טיוטת המדיניות פורסם הפעם קובץ RIA המפרט על השפעת הרגולציה על התעשייה והמשק. לפי המסמך, העלות הכוללת של יישום המדיניות לתעשייה תהיה כ-5 מלש"ח לשנה. מנגד, צפוי חיסכון משקי משמעותי הרבה יותר, משום שניטור על הגדר יאפשר למנוע מראש פליטות משמעותיות לסביבה ואת העלות החיצונית הנלווית (עלייה בתחלואה שגוררת ימי אשפוז, היעדרות מהעבודה וכו').

אפשר להגיש הערות ציבור לטיוטה עד לתאריך 20.3.2022. קישור למסמכים בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. טיוטת מדיניות לניטור מזהמי אוויר על גדר מפעלים, 31.3.2021
  2. מפעלים באשדוד נדרשים להקים תחנות על הגדר, 12.2.2020
  3. משרד הכלכלה: המדיניות הסביבתית מחמירה ביחס לאירופה, 01.04.2019
  4. דלק פי גלילות תשקיע 10 מיליון ₪ במערכת מישוב אדים, 05.02.2020
  5. בז"ן לא לבד: צו מנהלי לבתי זיקוק אשדוד על חריגה בבנזן, 22.5.2018
  6. מידע נוסף על דיגום וניטור איכות אוויר infospot

המטרה: איתור, מדידה ומניעה של פליטות לא מוקדיות

מסמך ה RIA מבהיר כי מטרת ניטור איכות אוויר על גדר המפעל היא לזהות, למדוד ולאפיין פליטות לא מוקדיות לאוויר (למשל דליפות צנרת, מערומי חומר גלם או פסולת, בריכות שפכים).

בניגוד לפליטות מוקדיות (מארובה) אותן ניתן למדוד באופן ישיר באמצעות הצבת מכשיר ניטור בפתח הארובה, במקרה של פליטות לא מוקדיות, קשה יותר למדוד אותן ולזהות אותן ולכן הדרישה לניטור על הגדר באה לסייע במקרים בהם יש פוטנציאל לפליטות משמעותיות של מזהמים בעלי סיכון משמעותי לסביבה.

כיום קיים 'נוהל LDAR'  (Repair and Detact Leak) שמנחה את התעשייה כיצד לבצע סקר פליטות לא מוקדיות ולהפחיתן בעת הצורך. למרות קיומו של הנוהל, לפי דיווחי עסקים טעוני היתר, בשנת 2018 עמדו הפליטות הלא מוקדיות של מפעלי תעשיה, מחצבות וסקטור האנרגיה על יותר מ-6,000 טונות, שמיתרגמים לעלות חיצונית של כ- 426 מיליון ₪. פליטות אלה כמובן יכולות לגרום לחשיפה ציבורית לזיהום אוויר ולכן יש הצדקה להגברת הפעולות לאיתורן ומניעתן, בין היתר באמצעות ניטור איכות האוויר על גדר המפעל.

על רקע זה המשרד להגנ"ס החל לדרוש בשנים האחרונות ניטור של איכות האוויר על גדר מפעלים כגון בז"ן ומספר מתקני אנרגיה באשדוד. לדרישות אלה נרשמה התנגדות מצד משרד הכלכלה וגורמים בתעשייה, שטענו כי מדובר בדרישות מחמירות ביחס למדינות מערביות אחרות.

על מנת להסדיר את הדרישה לניטור איכות האוויר על גדר המפעל, המשרד להגנ"ס פרסם לפני שנה טיוטה להערות הציבור של מסמך מדיניות בנושא זה. לאור ההערות שהתקבלו, המשרד מפרסם כעת מדיניות מעודכנת בה נעשו מספר מצומצם של שינויים חשובים

להמשך קריאת הכתבה המלאה