הפעלה חריגה של תחנות כוח אושרה מאחורי גבו של המשרד להגנ"ס
בתחילת השבוע (א') אישרה ועדת שרים לענייני חקיקה תיקון לחוק אוויר נקי, לפיו תחנות כוח יוכלו לחרוג מהיתר הפליטה בניגוד להבנות של המשרד להגנ"ס ומשרד האוצר
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 21/3/2023

בניגוד לסיכום בין משרד האוצר למשרד להגנת הסביבה בשבוע שעבר, השבוע (א') ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את התיקון לחוק אוויר נקי שיאפשר לחברה הממשלתית שמנהלת את מערכת החשמל, חברת נגה, לאשר לתחנות כוח לחרוג מהיתר הפליטה לאוויר שלהן, מבלי לתאם את הנוסח עם המשרד להגנ"ס. תיקון החוק עדיין צריך לעבור את המשך תהליך החקיקה: קריאה ראשונה, שנייה ושלישית.

נזכיר כי ההצעה עלתה לראשונה במסגרת טיוטת חוק ההסדרים במטרה להבטיח את אמינות ורציפות אספקת החשמל למשק, אלא שהמשרד להגנ"ס התנגד להצעה וטען כי החוק הקיים מתיר לחרוג מהיתר הפליטה בכדי לענות על צורך זה. מיד עם אישור חוק ההסדרים המשרד דיווח כי הגיע למתווה שמקובל עליו שמצד אחד מאפשר לחברת נגה לאשר חריגות מהיתר הפליטה, אך הדבר יעשה בתיאום עם המשרד להגנ"ס ויישמר האינטרס של בריאות הציבור.

אלא שחוק ההסדרים שאושר רק תיאר באופן כללי את המתווה, ונותר לנסח את תיקון החקיקה באופן מפורט. המשרד להגנ"ס חשב שהוסכם שהניסוח יעשה בתיאום עמו, והופתע לגלות שנוסח מפורט של תיקון החקיקה אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום א', ובו סעיפים שלדבריו מנוגדים להסכמות איתו.

מהשוואה בין נוסח תיקון חוק אוויר נקי שאושר והמשרד מתנגד לו, לבין נוסח חוק ההסדרים שהמשרד תמך בו, לא ברור על מה המשרד להגנ"ס מסתמך בטיעוני ההתנגדות, ונכון למועד פרסום הכתבה, המשרד להגנ"ס לא ענה לבקשתנו להבהיר את הנושא.

לדברי השרה להגנת הסביבה, "ההחלטה שעברה מייצגת רק אינטרס אחד, שמאפשר לגוף שאין לו אחריות על נושאי זיהום אוויר ובריאות הציבור לקבל 'צ'ק פתוח' להפעלת תחנות כוח מזהמות, ללא יכולת פיקוח ואכיפה אפקטיבית מצידנו וללא קשר למצב חירום". בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה הודיע שהוא ימשיך לפעול בכל דרך כדי להוריד מהפרק את התיקון שאושר. יצוין שכדי שהתיקון ייכנס לתוקף, עליו לעבור שלבי חקיקה נוספים, כולל קריאה ראשונה, שנייה ושלישית.


כתבות רלוונטיות:

  1. שר האנרגיה יוכל לאשר לתחנת כוח לחרוג מהיתר הפליטה, 09.3.2023
  2. חוק ההסדרים אושר בממשלה, 01.3.2023
  3. טיוטת חוק הסדרים מעודכנת: אלה עיקריה בתחום הסביבה, 20.2.2023
  4. חוק רישוי סביבתי משולב חוזר לחוק ההסדרים, 25.1.2023
  5. היתר הפליטה ליחידות המזהמות בתחנת הכוח לא יוארך, 02.11.2022

המשרד להגנת הסביבה לא יוכל להטיל עיצום כספי

חוק אוויר נקי מטיל מגבלות על מתקנים תעשייתיים שפולטים מהמים לאוויר, ביניהם תחנות כוח.

כחלק מההבנות שהמשרד להגנ"ס גיבש עם משרד האוצר, נקבע כי ההפעלה החריגה של תחנות הכוח תותר רק במסגרת נוהל שייקבע בשיתוף פעולה של חברת נגה, והמשרד להגנ"ס. עוד נקבע שהחריגה תותר לתקופה מירבית של 21 יום, ובמידת הצורך תהיה אפשרות לשר האנרגיה להאריך את ההפעלה עד ל-9 חודשים, תחת פיקוח ובקרה של המשרד להגנת הסביבה, ורק לאחר שנבחנו חלופות אחרות ונפסלו על הסף, כמו כן נקבעו חובת דיווח למשרד להגנ"ס ולציבור אודות ההפעלות החריגות.

בנוסח תיקון החוק שאושר השבוע הדגשים מחוק ההסדרים כן מופיעים, אך היבטים אחרים בנוסח כנראה הפתיעו את המשרד להגנ"ס שטוען כי ההחלטה מבטלת את האיזון שבא להבטיח כי תחנות הכוח המזהמות יופעלו רק במצב חירום אמיתי.

אחת הטענות העיקריות של המשרד להגנ"ס היא כי בנוסח שאושר, חברת נגה ומשרד האנרגיה מקבלים היתר להפעיל את תחנות הכוח ללא הגבלה סביבתית, ולא רק במצבי חירום המייצרים סכנה לאספקת החשמל. זאת תחת הגדרה של 'מצב סיכון'. אלא שמהשוואה בין נוסח החוק שאושר והמשרד מתנגד לו, לבין נוסח חוק ההסדרים שהמשרד תמך בו, לא ברור על מה המשרד להגנ"ס מסתמך, ונכון למועד פרסום הכתבה, המשרד להגנ"ס לא ענה לבקשתנו להבהיר את הנושא.

טענה נוספת של המשרד להגנ"ס היא שלא ניתנת לו אפשרות להטיל עיצומים כספיים על חברת נגה במקרה של הפרה של התנאים – קרי, גרימת זיהום אוויר חמור ולא מוצדק שאינו לצורך מניעת הפסקת חשמל. 

התייחסויות

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "זיהום האוויר מתחנות הכוח המיושנות, העובדות ללא אמצעי הפחתה מתאימים, פוגע בבריאות הציבור ומעלה את שיעורי התמותה. אנחנו מבינים שיש מצבי חירום במשק החשמל – אבל חירום הוא לא שגרה. בנוסח הנוכחי, חברת ניהול מערכת החשמל נגה ומשרד האנרגיה מקבלים רישיון, תחת ההגדרה של 'מצב סיכון' להפעיל את היחידות ללא הגבלה סביבתית, ולא רק במצבי חירום המייצרים סכנה לאספקת החשמל. בשבועות האחרונים קיימנו דיונים אינטנסיביים במטרה לייצר פתרון מאוזן שייתן מענה למצבים של חשש לאספקת החשמל, ומנגד יצמצם את הזיהום ואת הפגיעה בבריאות הציבור. ההחלטה שעברה מייצגת רק אינטרס אחד, שמאפשר לגוף שאין לו אחריות על נושאי זיהום אוויר ובריאות הציבור לקבל 'צ'ק פתוח' להפעלת תחנות כוח מזהמות, ללא יכולת פיקוח ואכיפה אפקטיבית מצידנו וללא קשר למצב חירום. נמשיך להילחם נגד מהלך זה, שמסכן את בריאות התושבים בחדרה, באשקלון באשדוד ובמקומות רבים נוספים. מחיר ההסדר הוא תג מחיר בריאותי, ואנחנו מצפים מכל חברי הכנסת, ראשי הערים והארגונים להצטרף אלינו למאבקם הצודק של התושבים ושל כלל הציבור הישראלי".

יו"ר איגוד ערים שרון-כרמל, אסיף אייזק: "אנו מתנגדים בחריפות לתיקון המוצע ב"חוק אויר נקי" , לפיו "מנהל המערכת" -נגה, יהיה רשאי לאשר לתחנות כוח לפעול שלא בהתאם להיתר שניתן מכח חוק אוויר נקי. התיקון יפגע רבות בבריאות ואיכות הסביבה במרחב ובמדינת ישראל כולה. נפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו למניעת התיקון בחוק המתיר פגיעה בתושבים".

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה