כזכור, בשבועות האחרונים דיווחנו על הטלטלה בענף הפסולת האלקטרונית, בעקבות אי חידוש ההכרה של המשרד להגנ"ס בתאגיד המיחזור אקומיוניטי, אחד משני הגופים המוכרים ליישום חוק פסולת אלקטרונית. כעת אנו מדווחים שבית המשפט דחה אמש את העתירה של אקומיוניטי בנושא.
העתירה הוגשה כנגד החלטת המשרד להגנת הסביבה, עליה דיווחנו לפני חודשיים, שלא לחדש את ההכרה התקופתית באקומיוניטי, לאחר עשור שהחזיק בהכרה, בטענה שבקשת חידוש ההכרה של אקומיוניטי לא עומדת בתנאים הנדרשים, וקיים חשש שהיא לא תיישם את החוק כנדרש.
בעקבות העתירה, לפני כחודש דיווחנו כי בית המשפט הקפיא את החלטת המשרד להגנ"ס, והשיב את אקומיוניטי לפעילות, עד אשר תתברר העתירה.
אמש פרסם בית המשפט את החלטתו, לדחות את העתירה של אקומיוניטי, כלומר החלטת המשרד להגנ"ס שלא לחדש את ההכרה באקומיוניטי נכנסת לתוקף.
בעקבו פסיקת בית המשפט, המשרד להגנת הסביבה קורא לבעלי העניין שהיו חתומים עם אקומיוניטי – יצרנים, יבואנים ומשווקים של ציוד חשמלי, רשויות מקומיות, בתי העסק וארגונים שמחזיקים בפסולת אלקטרונית - למהר ולהסדיר את התקשרותם עם אחד משני גופי היישום המוכרים שכן קיבלו את אישור המשרד להגנ"ס.
באקומיוניטי אומרים כי קיבלו בעצב את החלטת בית המשפט, אך הם לא מתכוונים לוותר על הפעילות שלהם, וכי הם לומדים את פסק הדין והשלכותיו ויחליטו בקרוב על צעדיהם הבאים. התגובה המלאה בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
מדי 5 שנים המשרד להגנ"ס מעניק הכרה לגופי יישום לפי חוק פסולת אלקטרונית. ביולי האחרון החליט המשרד להגנ"ס, לחדש את ההכרה לתאגיד מ.א.י אשר פועל בשוק מזה כעשור, לתת הכרה לראשונה לתאגיד ת.מ.י, וכן לסרב לחדש את ההכרה לתאגיד אקומיוניטי, שהיה אחד מגופי היישום המוכרים במשך כעשור.
המשרד להגנ"ס הסביר כי התוכנית העסקית שהציג אקומיוניטי אינה מאפשרת עמידה בחובות החוק, וכי בקשת חידוש ההכרה אינה עומדת בסטנדרטים של בקרה על מתקני המיחזור, הסברה לציבור או בעניין הקמת מערכת מידע לשיפור המעקב אחר הפסולת כדי למנוע העברתה לגורמים שאינם מורשים. נוכח כל אלה, המשרד אמר כי החליט כי אין מנוס מדחיית הבקשה להכרה לתקופה נוספת.
בעקבות זאת, אקומיוניטי עתרה לבית המשפט. כפי שדיווחנו לפני חודש וחצי, בעתירה שהוגשה, אקומיוניטי טענה, בין היתר, כי המשרד להגנ"ס קיבל את ההחלטה על אי חידוש ההכרה, תוך כדי חריגה מסמכותו, היות וטענותיו לא תואמות את הוראות חוק פסולת אלקטרונית. בנוסף לכך, אקומיוניטי הסבירה כי החלטת המשרד להגנ"ס יצרה מצב של אי וודאות וכאוס, בהעדר תקופת מעבר, עבור מאות הגופים שהיו חתומים עמה: הרשויות המקומיות, היצרנים, היבואנים והמשווקים של ציוד אלקטרוני.
אקומיוניטי הזכירה בעתירה כי היא נושאת דגל של העסקת אנשים עם מוגבלות, בין היתר בעזרת חברת אקולוגיה לקהילה מוגנת, שהיא אחת משתי בעלי המניות של אקומיוניטי, ואשר 80% מעובדיה הינם אנשים עם מוגבלות וצרכים מיוחדים המועסקים במיחזור של פסולת אלקטרונית.
לפני כחודש, דיווחנו כי בית המשפט השיב את אקומיוניטי לפעילות, עד אשר תתברר העתירה.
בית המשפט מסביר כי אינו מחליט במקום רשות מקצועית בתחומים שבסמכותה, ואינו בוחן אם ההחלטה נבונה או יעילה, אלא מתערב במקרה שנפל פגם בהליך קבלת ההחלטות של הרשות, המשרד להגנ"ס במקרה הזה. הוא בחן את הטענות של אקומיוניטי, אך דחה אותן.
לפי בית המשפט, המשרד להגנ"ס קיים הליך שיוויוני וסדור, לפי נוהל שקוף וברור, לעניין הגשת בקשת חידוש הכרה, ואופן בחינת הבקשות. לכן העתירה נדחית.
בחודש האחרון, לאחר שבית המשפט השיב את אקומיוניטי לפעילות, היא המשיכה לתת שירות לבעלי העניין שהיו חתומים עמה. אך כעת, ההחלטה של בית המשפט, מחזירה את ענף פסולת אלקטרונית למצב בו היה לפני חודשיים, לאחר קבלת ההחלטה על הפסקת הפעילות של אקומיוניטי.
כפי שהסברנו בדיווח קודם, המשרד להגנ"ס קבע כי אי חידוש ההכרה לאקומיוניטי חל באופן מיידי, ללא תקופת מעבר, מה שגורם לאי-רציפות ביישום חוק פסולת אלקטרונית עבור מאות הגופים שהיו קשורים עם אקומיוניטי, שנאלץ להפסיק לתת שירות באופן מיידי, היות וההתקשרות איתו לא נחשבת יותר כהתקשרות עם גוף יישום מוכר, ולכן לא מהווה עמידה בדרישות חוק פסולת אלקטרונית.
עבור יותר מ-200 היצרנים והיבואנים של מוצרים אלקטרוניים שהיו חתומים עם אקומיוניטי, המשרד להגנ"ס פרסם לפני חודשיים, הנחיה שמסדירה מעין תקופת מעבר, אך לא ברור האם היא בתוקף, ועדיין יש שם הרבה שאלות לא פתורות.
בינתיים, יש מאות בעלי עניין אחרים שחתומים עם אקומיוניטי, שעבורם היעדר תקופת מעבר יוצרת אי רציפות תפעולית בקליטה, איסוף ופינוי פסולת אלקטרונית, שגורמת לבעיות פיזיות אמיתיות בשטח אשר יכולות להוביל למפגעים סביבתיים, ודווקא עבורם המשרד להגנ"ס לא נותן מענה לתקופת מעבר.
מדובר ב-125 רשוית מקומיות שחתומות עם אקומיוניטי (שמייצגות כ-750 ישובים, שכן חלק מהרשויות הן מועצות אזוריות), ביותר מ- 120 משווקים של ציוד אלקטרוני שמחויבים לקלוט פסולת אלקטרונית בנקודות המכירה ואקומיוניטי הייתה אוספת מהם, וביותר מ-1,500 בתי עסק שקיבלו מאקומיוניטי שירותי יישום חוק פסולת אלקטרונית באופן שוטף.
בחישוב קצר, מדובר על יותר מ-2,000 גופים שאמורים להתקשר כעת עם אחד משני תאגידי המיחזור שכן קיבלו הכרה – מ.א.י הוותיק, ותמי החדש. אין ספק שהשלמת ההתקשרויות האלה תימשך חודשים ארוכים, לכל הפחות.
בעקבות אי חידוש ההכרה באקומיוניטי, לפני חודשיים פרסם המשרד להגנ"ס הנחיה לתקופת המעבר, שמיועדת בעיקר ליותר מ-200 יצרנים ויבואנים של מוצרים אלקטרוניים, שהיו חתומים עם אקומיוניטי. נזכיר כי היבואנים והיצרנים חייבים לחתום עם גוף מוכר ליישום חוק פסולת אלקטרונית, ולממן את פעילותו באמצעות תשלום דמי טיפול בהתאם למשקל הפסולת האלקטרונית שהם מכרו באותה שנה.
ההנחיה שפרסם המשרד להגנ"ס קראה ליבואנים והיצרנים להתקשר עם אחד משני הגופים המוכרים (מ.א.י ותמי) עד לתאריך 31.08.2024. כאשר כל התקשרות שתתבצע עד אז, תיחשב רטרואקיבית כאילו החלה מה 13.07.2024 – מועד אי חידוש ההכרה באקומיוניטי, ואותם יבואנים ויצרנים לא יהיו חשופים לאכיפה מצד המשרד להגנ"ס. אלא שבינתיים, תאריך היעד להתקשרות 31.08.2024 חלף. עוד באותו מכתב נאמר כי התקשרות לאחר תאריך 01.09.2024, תחשב כאילו תקופת ההתקשרות תחול מה 01.01.2025. (קישור להנחיה בתחתית הכתבה).
בשונה מהיבואנים והיצרנים, עבור הרשויות המקומיות, המשווקים של ציוד אלקטרוני, ובתי עסק שמחזיקים בפסולת אלקטרונית, היעדר תקופת מעבר יוצרת קשיים תפעוליים-פיזיים. שהרי בסוף השרשרת, מישהו צריך לפנות את הפסולת האלקטרונית שמצטברת במתקני האצירה, וכל מי שהיה חתום עם אקומיוניטי, נותר כעת ללא מענה, עד אשר יסדיר התקשרות עם אחד משני הגופים המוכרים החדשים.
המשרד להגנ"ס מבחינתו קורא להסדיר את ההתקשרות החדשה בזריזות. אך ברור שמדובר באתגר מאוד גדול, עבור שני גופי היישום שקיבלו הכרה, מ.א.י הוותיק, ובוודאי שתמי החדש, שיצטרכו לתת מענה למאות הגופים האלה בטווח זמן של שבועות ספורים. כל זאת, כאשר חגי תשרי בפתח, בהם אנשים רבים נמצאים בחופשה, ובמקביל למלחמה שמשבשת ומקשה על פעילות שוטפת. בינתיים, מה יעשו הגופים האלה עם הפסולת האלקטרונית שמצטברת אצלם?
זה המקום להזכיר כי אחת הבעיות עם פסולת אלקטרונית היא גניבתה והברחתה לשטחים, שם היא נשרפת לחילוץ מתכות באתרים פיראטיים, תוך כדי גרימת זיהום אוויר ומפגעי ריח מהם סובלים לא רק התושבים המקומיים, אלא גם ישובי קו התפר, כפי שדיווחנו בהזדמנויות רבות בשנים האחרונות. בנוסף לכך, ההברחה לשטחים והשריפה הפיראטית של הפסולת האלקטרונית גורמת לזיהום קרקע ומי תהום, מפגעים נופיים, ופגיעה בפעילות גופי היישום המוכרים, שנאלצים להשקיע משאבים רבים יותר באיסוף ושמירה על פסולת אלקטרונית. כעת, יש חשש כי התופעה הזו תתגבר משום שיותר פסולת אלקטרונית תצטבר בנקודות האיסוף מבלי שתפונה.
לגבי משווקים של ציוד אלקטרוני, הם מחויבים, בין היתר, לקלוט מלקוחותיהם מכשיר חשמלי ישן, מאותו סוג שנקנה, במעמד המכירה או האספקה, כולל לספק שירות take back, בו הם אוספים מבית הלקוח מכשיר חשמלי ישן במעמד האספקה של מכשיר חשמל חדש מאותו סוג, ללא תשלום. כמו כן, המשווקים מחויבים להתקשר עם גוף יישום מוכר, למסור לו את הפסולת האלקטרונית שתחת אחריותם, ובמקביל לקבל מגוף היישום המוכר מימון לשירות ה take back מהלקוחות, ומימון לאיסוף הפסולת הלאקטרונית שנמסרו בחנויות המכירה.
כדי לתת מענה למשווקים, המשרד להגנ"ס פרסם לפני חודש וחצי הנחיה, שמיועדת בעיקר עבור יותר מ-120 המשווקים שחתומים עם אקומיוניטי, ובה הוא מדגיש כי חובת קליטת מכשיר חשמלי ישן במעמד הרכישה או האספקה של מכשיר חשמל חדש, חלה על המשווקים ללא תלות בהתקשרות עם גוף יישום מוכר. לכן, מומלץ להם למהר ולהסדיר את ההתקשרות עם אחד משני הגופים המוכרים, כדי לקבל מימון עבור השירות שהם מספקים. (קישור להנחיה בתחתית הכתבה).
נראה כי הגופים שנמצאים בפני הבעיה הגדולה ביותר בטווח הזמן הקרוב, הם 125 הרשויות המקומיות שהיו חתומות עם תאגיד אקומיוניטי, ואשר קיבלו ממנו כלי אצירה, שירותי איסוף פסולת אלקטרונית, מימון וסיוע בהקמה ותפעול של מרכזי איסוף פסולת אלקטרונית, פרסום והסברה לתושבים ועוד.
בשל היותן גוף ציבורי, ובשל מורכבות והיקף השירות שהרשויות המקומיות מקבלות מגוף מוכר ליישום חוק פסולת אלקטרונית, הפסקת ההתקשרות שלהן עם אקומיוניטי, והתקשרות עם גוף יישום אחר, הוא תהליך יותר ממושך. זה בא לידי ביטוי הן מבחינת תהליך הרכש, הן מבחינת המו"מ וההסכמה על הסדרי ההפרדה והאיסוף של הפסולת האלקטרונית בשטח הרשות, הן במעבר מתפעול הסדר ההפרדה והפינוי שהיה עם אקומיוניטי לתפעול עם גוף יישום אחר, ובהיבטים נוספים.
מתאגיד המיחזור אקומיוניטי נמסר: "קיבלנו בעצב רב את פסד הדין מבית המשפט הנכבד, אולם אין בכוונתנו לוותר על שיתוף הפעולה עם יותר מ-200 יצרנים ויבואנים של מוצרים אלקטרוניים שעובדים איתנו, 125 רשוית מקומיות שמייצגות כ-750 ישובים וכ-3,700,000 תושבים ממחזרים, 120 משווקים של ציוד אלקטרוני שמחוייבים לקלוט פסולת אלקטרונית בנקודות המכירה ויותר מ-1,500 בתי עסק שקיבלו מאיתנו שירותי יישום חוק פסולת אלקטרונית באופן שוטף.
החזון שהוביל אותנו לאורך כל הדרך הוא שילובם המלא של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית וחיזוק מעמדתם הכלכלי-החברתי, לפי סעיף 25 בחוק למיחזור פסולת אלקטרונית, כיוון שחלק נכבד מהפסולת ממוחזרת על ידם ובכך, זוכים למקור פרנסה מכובד ובעל ערך ולשיקום. נלמד את פסק הדין והשלכותיו ונחליט בקרוב על צעדינו הבאים".
מתאגיד המיחזור מ.א.י נמסר: "במהלך השבועות האחרונים מאי נערכה בצורה יסודית על מנת לספק פתרונות מקצועיים גם ליבואנים, לרשויות המקומיות, למשווקים ולמחזיקים שעבדו עד עתה עם תאגיד איקומיוניטי ואנו מצפים להעניק גם להם את רמת השירות הגבוהה והמקצועית של מאי, כפי שהיה בעשר השנים האחרונות. פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים מעמיק ויסודי והוא תורם תרומה חשובה למארג הפסיקה הסביבתית בתחום אחריות יצרן מורחבת בישראל"
גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
אקומיוניטי (גוף יישום מוכר) |
רונן יואלי | 072-3712251 | ecommun@infospot.co.il |
מאי (גוף יישום מוכר) |
דותן קבק | 077-5001090 | mai@infospot.co.il |
ערנות (מלווה ביישום החוק) |
ערן בושארי | 072-3713040 | eranut@infospot.co.il |
All Recycling |
דולב מנו | 072-3357514 | arecycle@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>>> |