ואקום בענף פסולת אלקטרונית
אי חידוש ההכרה של המשרד להגנ"ס בתאגיד המיחזור אקומיוניטי נעשה ללא תקופת מעבר, ומאות הגופים שהיו חתומים עמו נותרו ללא מענה בטווח הזמן הקצר. במקביל אקומיוניטי עתר לבית המשפט כדי שיהפוך את החלטת המשרד להגנ"ס
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 24/7/2024

ענף פסולת אלקטרונית נמצא באי וודאות בימים אלה, בעקבות אי חידוש ההכרה של המשרד להגנ"ס בתאגיד המיחזור אקומיוניטי, אחד משני הגופים המוכרים ליישום חוק פסולת אלקטרונית, כפי שדיווחנו לפני שבועיים.

המשרד להגנ"ס קבע כי אי חידוש ההכרה לאקומיוניטי חל באופן מיידי, ללא תקופת מעבר, מה שגורם לאי-רציפות ביישום חוק פסולת אלקטרונית עבור מאות הגופים שהיו קשורים עם אקומיוניטי, שנאלץ להפסיק לתת שירות באופן מיידי, היות וההתקשרות איתו לא נחשבת יותר כהתקשרות עם גוף יישום מוכר, ולכן לא מהווה עמידה בדרישות חוק פסולת אלקטרונית.

עבור יותר מ-200 היצרנים והיבואנים של מוצרים אלקטרוניים שהיו חתומים עם אקומיוניטי, המשרד להגנ"ס פרסם הנחיה שמסדירה מעין תקופת מעבר, אך עדיין יש שם הרבה שאלות לא פתורות.

בינתיים, יש מאות בעלי עניין אחרים שחתומים עם אקומיוניטי, שעבורם היעדר תקופת מעבר יוצרת אי רציפות תפעולית בקליטה, איסוף ופינוי פסולת אלקטרונית, שגורמת לבעיות פיזיות אמיתיות בשטח אשר יכולות להוביל למפגעים סביבתיים, ודווקא עבורם המשרד להגנ"ס לא נותן מענה לתקופת מעבר.

מדובר ב-125 רשוית מקומיות שחתומות עם אקומיוניטי (שמייצגות כ-750 ישובים, שכן חלק מהרשויות הן מועצות אזוריות), ביותר מ- 120 משווקים של ציוד אלקטרוני שמחויבים לקלוט פסולת אלקטרונית בנקודות המכירה ואקומיוניטי הייתה אוספת מהם, וביותר מ-1,500 בתי עסק שקיבלו מאקומיוניטי שירותי יישום חוק פסולת אלקטרונית באופן שוטף.

בחישוב קצר, מדובר על יותר מ-2,000 גופים שאמורים להתקשר כעת עם אחד משני תאגידי המיחזור שכן קיבלו הכרה – מ.א.י הוותיק, ותמי החדש. אין ספק שהשלמת ההתקשרויות האלה תימשך חודשים ארוכים, לכל הפחות.

חשוב לומר כי אקומיוניטי לא מקבלת את החלטת המשרד להגנ"ס שלא לחדש לה את ההכרה, ולאחר שהתנהלו שיחות בין הצדדים שלא הצליחו לשנות את עמדת המשרד, אקומיוניטי הגישה אמש עתירה לבית המשפט, בה היא מבקשת להפוך את החלטת המשרד להגנ"ס.

התייחסויות של הגופים השונים, וקישור למסמך הנחיות שפרסם המשרד להגנ"ס, נמצאים בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. טלטלה: אחד משני גופי היישום לחוק פסולת אלקטרונית הוחלף, 11.07.2024
  2. אימוץ תקן מיחזור אירופי בענף פסולת אלקטרונית, 19.12.2023
  3. החמרת הדרישות ליישום חוק פסולת אלקטרונית, 06.06.2023
  4. היכרות עם החברה שממחזרת לכם את הפסולת האלקטרונית, 25.10.2022
  5. חודשה ההכרה ב-2 גופי היישום בענף הפסולת האלקטרונית, 14.01.2019
  6. למידע נוסף על פסולת אלקטרונית | infospot

תקופת מעבר ליצרנים ויבואנים של מוצרים אלקטרוניים

בעקבות אי חידוש ההכרה באקומיוניטי, פרסם המשרד להגנ"ס הנחיה לתקופת המעבר, שמיועדת בעיקר ליותר מ-200 יצרנים ויבואנים של מוצרים אלקטרוניים, שהיו חתומים עם אקומיוניטי. נזכיר כי היבואנים והיצרנים חייבים לחתום עם גוף מוכר ליישום חוק פסולת אלקטרונית, ולממן את פעילותו באמצעות תשלום דמי טיפול בהתאם למשקל הפסולת האלקטרונית שהם מכרו באותה שנה.

ההנחיה שפרסם המשרד להגנ"ס קוראת ליבואנים והיצרנים להתקשר עם אחד משני הגופים המוכרים (מ.א.י ותמי) עד לתאריך 31.08.2024. כאשר כל התקשרות שתתבצע עד אז, תיחשב רטרואקיבית כאילו החלה מה 13.07.2024 – מועד אי חידוש ההכרה באקומיוניטי, ואותם יבואנים ויצרנים לא יהיו חשופים לאכיפה מצד המשרד להגנ"ס. (קישור להנחיה בתחתית הכתבה).

המשמעות היא שיבואן או יצרן שלא מתקשר עם גוף מוכר ליישום חוק פסולת אלקטרונית עד ה- 31.08, יהיה חשוף לקנס בגובה 150,000 ₪. המשרד להגנ"ס הטיל עשרות קנסות כאלה בעשור האחרון.

כדי להבין את ההשלכות על היבואנים והיצרנים, שוחחנו עם ערן בושארי, מייסד ומנכ"ל חברת ערנות לסביבה, המתמחה בליווי חברות ביישום דרישות חוק פסולת אלקטרונית. בושארי הסביר כי מלבד חובת ההתקשרות עם גוף יישום מוכר, היבואנים והיצרנים נדרשים גם לדווח למשרד להגנ"ס, דרך גופי היישום, על כמות, משקל וסוג המוצרים האלקטרוניים שהם מכרו. לפי דיווחים אלה נקבעים דמי הטיפול שהיצרנים והיבואנים משלמים לגופי היישום המוכרים.מדובר בדיווח חצי שנתי, ודיווח שנתי מבוקר על ידי רו"ח.

כלומר, מסביר בושארי, הדיווח עבור שנת 2024 יתחלק בין שני גופי יישום מוכרים, דמי טיפול שונים, ומערכות דיווח שונות – דבר שמציף הרבה שאלות וקשיים בפני היבואנים והיצרנים שהיו חתומים עם אקומיוניטי, כגון מנגנון הדיווח, תשלומי מקדמות ועוד, וכעת נדרשים לעבור לגוף יישום מוכר אחר, כאשר המועד הקובע למעבר הוא 13 ליולי, ולא תחילת שנה או אמצע שנה, שהיו מקלים על הכנת הדיווחים וחישוב דמי הטיפול.

מי יפנה את הפסולת האלקטרונית?

בשונה מהיבואנים והיצרנים, עבור הרשויות המקומיות, המשווקים של ציוד אלקטרוני, ובתי עסק שמחזיקים בפסולת אלקטרונית, היעדר תקופת מעבר יוצרת קשיים תפעוליים-פיזיים. שהרי בסוף השרשרת, מישהו צריך לפנות את הפסולת האלקטרונית שמצטברת במתקני האצירה, וכל מי שהיה חתום עם אקומיוניטי, נותר כעת ללא מענה, עד אשר יסדיר התקשרות עם אחד משני הגופים המוכרים החדשים.

המשרד להגנ"ס מבחינתו קורא להסדיר את ההתקשרות החדשה בזריזות. אך ברור שמדובר באתגר מאוד גדול, עבור שני גופי היישום שקיבלו הכרה, מ.א.י הוותיק, ובוודאי שתמי החדש, שיצטרכו לתת מענה למאות הגופים האלה בטווח זמן של שבועות ספורים. כל זאת, במהלך חודשי הקיץ, בהם אנשים רבים נמצאים בחופשה, ובמקביל למלחמה שמשבשת ומקשה על פעילות שוטפת. בינתיים, מה יעשו הגופים האלה עם הפסולת האלקטרונית שמצטברת אצלם?

זה המקום להזכיר כי אחת הבעיות עם פסולת אלקטרונית היא גניבתה והברחתה לשטחים, שם היא נשרפת לחילוץ מתכות באתרים פיראטיים, תוך כדי גרימת זיהום אוויר ומפגעי ריח מהם סובלים לא רק התושבים המקומיים, אלא גם ישובי קו התפר, כפי שדיווחנו בהזדמנויות רבות בשנים האחרונות. בנוסף לכך, ההברחה לשטחים והשריפה הפיראטית של הפסולת האלקטרונית גורמת לזיהום קרקע ומי תהום, מפגעים נופיים, ופגיעה בפעילות גופי היישום המוכרים, שנאלצים להשקיע משאבים רבים יותר באיסוף ושמירה על פסולת אלקטרונית. כעת, יש חשש כי התופעה הזו תתגבר משום שיותר פסולת אלקטרונית תצטבר בנקודות האיסוף מבלי שתפונה.

המשווקים צריכים להמשיך לתת שירות קליטת פסולת אלקטרונית

לגבי משווקים של ציוד אלקטרוני, הם מחויבים, בין היתר, לקלוט מלקוחותיהם מכשיר חשמלי ישן, מאותו סוג שנקנה, במעמד המכירה או האספקה, כולל לספק שירות take back, בו הם אוספים מבית הלקוח מכשיר חשמלי ישן במעמד האספקה של מכשיר חשמל חדש מאותו סוג, ללא תשלום. כמו כן, המשווקים מחויבים להתקשר עם גוף יישום מוכר, למסור לו את הפסולת האלקטרונית שתחת אחריותם, ובמקביל לקבל מגוף היישום המוכר מימון לשירות ה take back מהלקוחות, ומימון לאיסוף הפסולת הלאקטרונית שנמסרו בחנויות המכירה.

כדי לתת מענה למשווקים, המשרד להגנ"ס פרסם הנחיה, שמיועדת בעיקר עבור יותר מ-120 המשווקים שחתומים עם אקומיוניטי, ובה הוא מדגיש כי חובת קליטת מכשיר חשמלי ישן במעמד הרכישה או האספקה של מכשיר חשמל חדש, חלה על המשווקים ללא תלות בהתקשרות עם גוף יישום מוכר. לכן, מומלץ להם למהר ולהסדיר את ההתקשרות עם אחד משני הגופים המוכרים, כדי לקבל מימון עבור השירות שהם מספקים. (קישור להנחיה בתחתית הכתבה).

מי יאסוף את הפסולת האלקטרונית מתושבי הרשויות המקומיות

נראה כי הגופים שנמצאים בפני הבעיה הגדולה ביותר בטווח הזמן הקרוב, הם 125 הרשויות המקומיות שהיו חתומות עם תאגיד אקומיוניטי, ואשר קיבלו ממנו כלי אצירה, שירותי איסוף פסולת אלקטרונית, מימון וסיוע בהקמה ותפעול של מרכזי איסוף פסולת אלקטרונית, פרסום והסברה לתושבים ועוד.

בשל היותן גוף ציבורי, ובשל מורכבות והיקף השירות שהרשויות המקומיות מקבלות מגוף מוכר ליישום חוק פסולת אלקטרונית, הפסקת ההתקשרות שלהן עם אקומיוניטי, והתקשרות עם גוף יישום אחר, הוא תהליך יותר ממושך. זה בא לידי ביטוי הן מבחינת תהליך הרכש, הן מבחינת המו"מ וההסכמה על הסדרי ההפרדה והאיסוף של הפסולת האלקטרונית בשטח הרשות, הן במעבר מתפעול הסדר ההפרדה והפינוי שהיה עם אקומיוניטי לתפעול עם גוף יישום אחר, ובהיבטים נוספים.

בהיבט של הרכש, המשרד להגנ"ס מזכיר כי אין חובה לבצע מכרז (מכיוון שמדובר בשני גופי יישום מוכרים בעלי הסכם התקשרות אחיד שאושר על ידי המשרד להגנ"ס), ואפשר להסתפק בהליך התמחרות, שהוא מהיר יותר ופחות מורכב.

אך מעבר לכך, נראה כי למשרד להגנ"ס אין מענה לרשויות המקומיות.

בשבוע שעבר התקיים מפגש של נציגי הרשויות המקומיות עם נציגי המשרד להגנ"ס, בו הרשויות התלוננו על המצב שנוצר, והביעו חשש ממשבר אמון מול התושבים, שלא יקבלו מענה לפסולת אלקטרונית. נציגי המשרד להגנ"ס ביקשו מהרשויות המקומיות לצבור ולפנות באופן מסודר את הפסולת האלקטרונית בתקופת הביניים, ולהשלים מהר ככל שניתן את ההתקשרות עם גוף יישום מוכר, אך לא סיפקו מענה לבעיות התפעוליות, הכספיות, וההסברתיות, שעומדות בפני הרשויות.

אקומיוניטי עותרת לבית המשפט נגד החלטת המשרד להגנ"ס

כאמור, אקומיוניטי הגישה בתחילת השבוע עתירה לבית המשפט, וביקשה ממנו לבטל את החלטת המשרד להגנ"ס שלא לחדש את ההכרה בה כגוף מוכר ליישום חוק פסולת אלקטרונית, עליה דיווחנו בשבוע שעבר.

במסגרת העתירה, אקומיוניטי טוענת כי המשרד להגנ"ס קיבל את ההחלטה על אי חידוש ההכרה, תוך כדי חריגה מסמכותו, היות וטענותיו כלפי אקומיוניטי לא תואמות את הוראות חוק פסולת אלקטרונית בנושא זה. המשרד להגנ"ס הציג בפני אקומיוניטי נושאים בהם לדבריו אופן הפעילות של התאגיד לא תואם את דרישות החוק או את הדגשים שהמשרד להגנ"ס מבקש ליישם בתקופת ההכרה החדשה, אך מבלי לתת לאקומיוניטי אפשרות לתת מענה לכך.

בנוסף לכך, אקומיוניטי מסבירה כי החלטת המשרד להגנ"ס יצרה מצב של אי וודאות וכאוס בחודשים הקרובים עבור מאות הגופים שהיו חתומים עמה: הרשויות המקומיות, היצרנים, היבואנים והמשווקים של ציוד אלקטרוני. זאת משום שלא ניתנה תקופת מעבר, אלא הודעה מהיום-להיום על אי הארכת תקופת ההכרה, כאשר אין מי שייכנס במקומה באופן מיידי, בין היתר מכיוון שאחד משני הגופים המוכרים שנותרו הוא גוף חדש שנמצא בתקופת התארגנות, כך שבפועל נותר רק גוף אחד קיים (מ.א.י) שאמור לתת מענה בחודשים הקרובים.

אקומיוניטי מדגישה כי אין לה טענה על מתן הכרה לגוף יישום מוכר חדש, וכי הציבור והענף יכולים להרוויח מתחרות בין 3 גופי יישום.

אקומיוניטי מזכירה בעתירה כי היא נושאת דגל של העסקת אנשים עם מוגבלות, בין היתר בעזרת חברת אקולוגיה לקהילה מוגנת, שהיא אחת משתי בעלי המניות של אקומיוניטי, ואשר 80% מעובדיה הינם אנשים עם מוגבלות וצרכים מיוחדים המועסקים במיחזור של פסולת אלקטרונית. לכן, החלטת המשרד להגנ"ס אינה רק פגיעה בגוף עסקי, אלא מהווה מכה קשה לחזון של חברה צודקת ובת קיימא, תוך פגיעה באוכלוסיות מוחלשות. כך לפי העתירה.

התייחסויות

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "במסגרת חוק פסולת אלקטרונית ניתנה הכרה לשני גופי יישום מוכרים. תקופת ההכרה לפי החוק נמשכת חמש שנים, ובשל מלחמת חרבות ברזל הוארכה תקופת ההכרה בחצי שנה נוספת. המשרד להגנת הסביבה הוביל בשנה האחרונה הליך ארוך וסדור לבחינת בקשות הכרה של שלושה גופים, כאשר לנגד עיניו עמד הצורך בשיפור יישום החוק בדגש על שיפור השירות לציבור באמצעות השלטון המקומי וגופי היישום המוכרים. לאחר בדיקת הבקשות נמצא, כי בקשת תאגיד אקומיוניטי לא תאפשר עמידה בחוק ובתנאי ההכרה החדשים. לאור כך, הודיע המשרד כי לא יכיר בתאגיד לתקופת הכרה נוספת.

המשרד עמד בקשר עם השלטון המקומי במהלך תהליך הבחינה, אך לא יכול היה להודיע על החלטתו מראש, בשל הליכים מנהליים ומשפטיים שהיו בעיצומם. המשרד ער לאתגר הניצב בפני השלטון המקומי בתקופה הקרובה עד להסדרת ההתקשרות עם גוף יישום מוכר חדש. לשם כך נקבע בדיון, כי יוקם צוות אד-הוק משותף למשרד ולשלטון המקומי, אשר יבחן אפשרויות לסיוע במטרה לצלוח את תקופת המעבר במהרה, ובמטרה להובלת שיפור יישום החוק כבר בשנים הקרובות."

ממנכ"לית ת.מ.י, עינב בן-נאים, נמסר: "ראשית אני רוצה להודות למשרד להגנת הסביבה שנתן לנו את ההזדמנות לתת שירות לאזרחי מדינת ישראל בהתאם לחוק פסולת אלקטרונית. לאחר שנים רבות בתפקידים בכירים בקרב היבואנים הגדולים של ענף האלקטרוניקה, אני שמחה על האתגר להצעיד את תחום הטיפול בפסולת אלקטרונית קדימה. מיד עם קבלת ההכרה לפני שבועיים, התחלנו בת.מ.י בנקיטת שורה ארוכה ואינטנסיבית של פעולות ופגישות עם שורה ארוכה של גורמים בשוק. בעזרתו של מר גבי רוזינגר האמון על הקמת האופרציה התפעולית של ת.מ.י. ועל יסוד נסיונו הרב והכרותו עם השוק, כבר נעשו פעולות מקדימות משמעותיות גם ביחס לאיסוף מרשויות מקומיות ובמהלך השבוע הבא יחלו להיחתם ההסכמים עם כל הנוגעים בדבר. בנוסף, ת.מ.י פעלה לתת מענה גם לאיסוף ממשווקים ואנחנו מאמינים שתוך זמן קצר נוכחותה של ת.מ.י בשוק תורגש הן בקרב המשווקים והן בקרב הרשויות המקומיות. ת.מ.י זמינה וערוכה לקבלת פניות ותיתן מענה תוך זמן קצר."

חברת אול ריסייקלינג All Recyclying: "בבעלות החברה 3 מתקני מיחזור פסולת אלקטרונית חשמלית ומתכתית הפרוסים בישראל. אנו מבינים את הואקום שנוצר כתוצאה מהחלטת המשרד להגנת הסביבה, לא לחדש את רשיונה של איקומיוניטי, באופן מיידי. נשמח ללוות ולייעץ לחברות ואירגונים הזקוקים לטיפול בפסולת אלקטרונית שברשותם בכדי לצלוח תקופת אי ודאות זאת."

--------

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה