המשרד להגנת הסביבה פרסם את הדוח השנתי ליישום חוק מיחזור הצמיגים וממנו עולה כי גם השנה היבואנים והיצרנים עמדו בהצלחה בשיעור המיחזור שמגדיר החוק.
עם זאת, בדוח לא מוזכרת הרפורמה בענף מיחזור הצמיגים שהמשרד להגנ"ס הציג בדוח השנתי הקודם ונראה שהאתגרים שעמדו בפני הענף בשנה שעברה נותרו בעינם. בין היתר, החוק מגדיר חובת מיחזור בשיעור נמוך יותר ליבואני צמיגים בהשוואה ליבואני רכבים, אין גוף יישום מוכר, דמי הטיפול במפעלי המיחזור הפסדיים, לא נמצאו שימושים לכלל הגומי שמתמחזר ועוד.
חשוב להזכיר כי חוק הצמיגים שנחקק בשנת 2007 תרם מאוד להפסקת שריפות הצמיגים הפיראטיות ולצמצום השלכתם במרחב הציבורי.
כתבות רלוונטיות:
על-פי החוק לסילוק ומיחזור צמיגים, על יצרני ויבואני הצמיגים לפעול לסילוק ולמִיחזור של צמיגים משומשים, והם אחראים לאיסוף הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם והעברתם למיחזור. בחוק נקבע יעד של 85% לפחות ממשקל הצמיגים שיבואני הצמיגים שיווקו בישראל, ויעד של 25.5% בלבד לצמיגי הרכב ששיווקו יבואני הרכב.
כאמור המשרד להגנ"ס פרסם דוח שנתי ליישום חוק הצמיגים המתייחס לתקופה שבין התאריכים 1.7.2019-30.6.2020. בתקופה זו שווקו בישראל כ-73 אלף טונות צמיגים, ומתוכם אושר מיחזור מוכר בסך של כ-56 אלף טונות צמיגים.
לפי הדוח, במאגר של המשרד להגנ"ס יש רשימה של 126 יצרנים ויבואנים שחייבים במיחזור על פי חוק הצמיגים. מתוכם, 52 יבואני רכב ו-74 יבואני צמיגים, כולל יצרן מקומי אחד.
14 יצרנים ויבואנים הציגו אישור כי הפסיקו לייבא בתקופה שאליה מתייחס הדוח השנתי הנוכחי של המשרד.
לפיכך, מתוך 112 יבואנים ויצרנים שהמשיכו את פעילותם בתקופת הדוח, 79 העבירו דיווחים למשרד להגנ"ס כנדרש בחוק. כלומר, 33 יבואנים ויצרנים שהיו חייבים לדווח לא דיווחו.
בעקבות כך, המשרד להגנ"ס שלח הודעה על כוונה להטיל עיצום כספי ל-26 יצרנים ויבואנים (לא ידוע למה לא נשלחו הודעות לכל 33 מפרי החוק). סכום העיצום בגין אי דיווח הקבוע בחוק הוא 75,300 ₪.
כמו כן, נשלחו 3 הודעות נוספות על כוונה להטיל עיצום כספי בגין אי עמידה ביעדי המיחזור המופיעים בחוק. במקרה זה סכום העיצום האפשרי הוא 2,424.13 ₪ לכל טון פסולת צמיגים. 4 חברות נוספות שלא עמדו ביעדי המיחזור בהיקף הנמוך מטון לא יקבלו עיצום כספי לפי החלטת המשרד להגנ"ס.
ניכר כי החוק השיג את ייעודו הראשי וניקה את הארץ מצמיגים משומשים אשר היו מושלכים בשטחים הפתוחים, נערמים במגרשים לא מוסדרים וגורמים לשריפות ענק.
עם זאת, קיימים עדיין אתגרים לא מעטים בתחום. בשנה שעברה המשרד להגנ"ס פרסם שורה של המלצות שבכוונתו ליישם בכדי להגדיל את כמות פסולת הצמיגים הממוחזרת, אך נראה שטרם עשה כן. ההמלצות כללו הגדלת