המשרד להגנ"ס פרסם לאחרונה את הדוח השנתי על יישום החוק לסילוק ומיחזור צמיגים. הדוח הנוכחי מסכם נתונים של שנתיים, עבור התקופה שבין יולי 2021 ליוני 2023.
מהנתונים עולה כי בתקופה המדוברת המשיכה מגמת העלייה בכמות יבואני הרכב והצמיגים המדווחים על יישום חוק הצמיגים. נרשם גידול של 14% במספר המדווחים בשנתיים האלה בהשוואה לדוח הקודם (07.2020-06.2021), עם מספר שיא של 89 מדווחים. במקביל הצטמצמו מספר היבואנים שלא דיווחו, וכך תרמו לשיפור ביחס לדוח הקודם בו 40% מהיבואנים הפרו את החוק (לא דיווחו או לא עמדו ביעדי המיחזור), כאשר לפי הדוח הנוכחי 30% הפרו את החוק.
נרשם גם שיפור בשיעור המיחזור הכללי שהשיגו יבואני הצמיגים בהשוואה לדוח הקודם בו השיגו 83.3%, כאשר בדוח הנוכחי הגיעו ל 84.9%, נתון שווה ערך ליעד המיחזור שהחוק קובע: 85%.
קישור לדוח מובא בסוף הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
לפי הרשימות של המשרד להגנ"ס, יש בישראל 125 יבואני צמיגים ורכבים, עליהם חל החוק לסילוק ומיחזור צמיגים. מדובר במספר יציב של יבואנים ב-4 השנים האחרונות (2020-2023). מהם 72 יבואני צמיגים, והיתר – 53 יבואני רכב. 9 יבואנים לא ייבאו צמיגים בשנת 2023 ולכן אינם רלוונטיים. כלומר רק 116 יבואני צמיגים רלוונטיים בשנת 2023.
אך לא כל היבואנים מדווחים כחוק מדי שנה, ולכן הם חשופים לקנסות. מאז שנת 2018, חל גידול של כ-30% בכמות המדווחים, מ-69 יבואנים שדיווחו בשנת 2018 ל-89 יבואנים שדיווחו בשנת 2023, מרביתם יבואני צמיגים (14) והיתר יבואני רכב (6). חלק מהגידול נרשם בשנתיים של תקופת הדוח המדוברת, בה עלה מספר המדווחים מ-78 בשנת 2021 ל-89 בשנת 2023.
כמות היבואנים המדווחים לפי החוק לסילוק צמיגים
במקביל לגידול במספר היבואנים המדווחים, חלה ירידה מתבקשת בכמות היבואנים שלא דיווחו, או כאלה שדיווחו בצורה לא תקינה. מ-35 שלא דיווחו בדוח הקודם (שנת 2021) ל-23 שלא דיווחו בשנת 2023. ללא הדיווח, לא ניתן לדעת כמה צמיגים אותם יבואנים מכרו, ובהתאם לכך, מה יעדי האיסוף והמיחזור שחלים עליהם.
בעקבות הפרות הדיווח, המשרד להגנ"ס שלח הודעות על כוונה להטיל עליהם עיצום כספי לכ-20 יבואנים מתוך 23 שלא דיווחו או לא דיווחו כראוי ב-2023. סכום העיצום הוא 75,300 ₪. המשרד החליט שלא לבצע אכיפה על יבואנים שלא דיווחו בשנת 2021 בשל מגפת הקורונה שהייתה אז ומצוקת כוח אדם.
למרות הגידול במספר היבואנים שדיווחו בשנת 2023, כמות הצמיגים שנמכרו על ידי אותם יבואנים הראתה מגמה הפוכה, של ירידה, מ- 88.4 אלף טון בשנת 2021, ל-82 אלף טון בשנת 2023. הירידה בכמות הצמיגים נרשמה רק אצל יבואני הצמיגים, מ-72 אלף טון בשנת 2021 ל-64 אלף טון בשנת 2023, כאשר במקביל אצל יבואני הרכב כמות הצמיגים שנמכרו אפילו עלתה במקצת. הדוח לא מספק הסבר לגידול בכמות המדווחים או לצמצום בכמות הצמיגים שנמכרו.
בהקשר של יעדי המיחזור חשוב לבחון את הנתונים של יבואני הצמיגים והרכב בנפרד, משום שמדובר על יעדי מיחזור שונים באופן משמעותי: ליבואני הצמיגים יש יעד מיחזור של 85% ממה שמכרו, וליבואני הרכב יש יעד מיחזור של 25.5% ממה שמכרו.
בשנת 2023 נתונים דומים לשנת 2021 בה 9 מדווחים לא עמדו ביעדי המיחזור, כולם יבואני צמיגים (בשנת 2021 שניים היו יבואני רכב).
אם משקללים את כל המדווחים מקרב יבואני הצמיגים, הם הגיעו ל-84.9% מיחזור בשנת 2023 ו-84.5% בשנת 2022, מעט מתחת ליעד החוקי - 85%. במקביל, יבואני הרכב עברו את יעד המיחזור שמוגדר בחוק (25.5%) והשיגו נתון משוקלל של 26.2% בשנת 2022 ו-28.2% בשנת 2023.
אם מחברים את סך היבואנים שלא קיימו את חוק הצמיגים (יבואנים שלא דיווחו ויבואנים שלא עמדו ביעד המיחזור), מקבלים נתון לפיו כ-30% (32 מתוך 116) מהיבואנים הפרו את חוק הצמיגים בשנים 2022-2023. זה אומנם לא מעט, אך מדובר בכל זאת בשיפור של 10% לעומת 2021.
לפי הדוח, בין 93%-91% מהצמיגים מוחזרו בארץ בשנתיים הרלוונטיות (2022-2023). כמות קטנה של צמיגים 7%-4% יוצאה לטיפול בחו"ל, ובין 3%-2% עברו הליך של חידוש צמיגים.
החוק למיחזור ולסילוק צמיגים הוא חוק אחריות היצרן השני שנחקק בישראל (הראשון היה חוק הפיקדון על מיכלי משקה) והוא נכנס לתוקף בשנת 2007 במטרה להסדיר את הטיפול בצמיגים משומשים, למנוע את השלכתם בשטחים ציבוריים, לצמצם את ההטמנה שלהם, ולהביא לניצול יעיל של חומרי גלם (כלכלה מעגלית).
החוק מטיל אחריות על יצרני ויבואני הרכב והצמיגים לפעול לאיסוף ומיחזור של צמיגים משומשים. החוק גם מטיל איסור על הטמנה של צמיגים שלמים או חתוכים.
בישראל פועלים שני מפעלים למיחזור צמיגים, טיירק בצפון (פארק תעשיות שח"ק), ות.מ.צ בדרום (באר שבע), שאוספים וממחזרים את הצמיגים.
---
מסמכים רלוונטיים: