לאחרונה פרסם המשרד להגנת הסביבה את הדו"ח השנתי על יישום החוק לסילוק ומיחזור צמיגים, שנכנס לתוקפו ב-2007. קישור לדו"ח יובא בסוף הכתבה. שאלות רבות עולות מהדו"ח באשר לכמות הגדולה של החברות שלא עומדות בדרישות החוק – 40% מיבואני הרכב והצמיגים לא מדווחים או לא עומדים ביעדי המיחזור הנדרשים.
בנוסף לכך, ניכרת בדוח האחרון מגמת ירידה מתונה ביישום החוק, ולראשונה מזה 3 שנים, שיעור מיחזור הצמיגים הארצי (83%) היה נמוך מהיעד 85%. כמו כן, הדוח לא מתייחס לבעיות ולאתגרים שעולים מהנתונים, והוא גם לא מזכיר את הפעולות שהוזכרו בעבר כדי להסדיר את הליקויים.
חשוב לשים לב שהדו"ח מתפרסם באיחור ניכר, ולא ברור כמה ניתן ללמוד ממנו על מצב השוק כיום, היות והוא מתייחס לתקופה שמתחילה ביולי 2020 עד סוף יוני 2021. כלומר לפני 3 שנים. מדובר בשנה ה-14 ליישום החוק.
לא ניתן להתחמק מההרגשה שיישום חוק הצמיגים לא נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד להגנ"ס, והוא אכן לא מוזכר בתוכנית העבודה השנתית של המשרד להגנ"ס. המשרד להגנ"ס משקיע משאבים רבים בקידום חקיקה חדשה (חוק רישוי סביבתי משולב, חוק פסולת בניין, חוק האקלים) אך מה באשר ליישום החוקים הקיימים?
החוק לסילוק ומיחזור צמיגים משומשים, מטיל על יבואני הצמיגים את האחריות לאיסוף ומיחזור הצמיגים שהם מוכרים מדי שנה, יחד עם חובת דיווח למשרד להגנ"ס. החוק קובע ליבואני הצמיגים יעד מיחזור של 85% וליבואני הרכב יעד מיחזור של 25.5%.
כתבות רלוונטיות:
מהדו"ח החדש עולה כי 30% מבין החברות שהיו אמורות לדווח לפי החוק לסילוק ומיחזור צמיגים, לא דיווחו, או שהעבירו דיווח לא תקין (35 מתוך 113). אם בוחנים בנפרד את נתוני יבואני הצמיגים ויבואני הרכב המחויבים לדווח, מוצאים כי 25 מתוך 65 יבואני צמיגים, ו-10 מתוך 48 יבואני רכב, לא דיווחו כנדרש. ללא הדיווח, לא ניתן לדעת כמה צמיגים אותם יבואנים מכרו, ובהתאם לכך, מה יעדי האיסוף והמיחזור שחלים עליהם.
בהתאם להפרות הדיווח, המשרד להגנ"ס שלח ל-28 יבואנים הודעות על כוונה להטיל עליהם עיצום כספי, בסכום של 75,300 ₪, בגין אי דיווח, מהם 3 דיווחו באופן לא תקין, והיתר כלל לא דיווחו.
לא ידוע לנו זהות היבואנים שלא דיווחו, אך מדובר על סדר גודל דומה של יבואנים שלא דיווחו גם בשנת הדוח הקודמת, ייתכן שמדובר ביבואנים לא פעילים, או שהאכיפה לא מרתיעה אותם. כמו כן, לא ידוע לנו מה חלקם של אותם יבואנים מתוך כמות הצמיגים הארצית.
מבין 78 היבואנים (צמיגים ורכבים) שדיווחו למשרד להגנ"ס על פי חובתם לפי חוק הצמיגים, 9 לא עמדו ביעדי המיחזור, כלומר 11.5%. בהקשר של יעדי המיחזור חשוב לבחון את הנתונים של יבואני הצמיגים והרכב בנפרד, משום שמדובר על יעדי מיחזור שונים באופן משמעותי.
לפי החוק, יבואני הצמיגים מחויבים לאיסוף ומיחזור של לפחות 85% מהצמיגים שהם מכרו באותה שנה. 7 מבין 40 יבואני הצמיגים שדיווחו, לא עמדו ביעד המיחזור של 85%.
ליבואני הרכב יש יעד מיחזור הרבה יותר נמוך, הם מחויבים רק ליעד מיחזור של 25.5% מהצמיגים שמכרו. 2 מבין יבואני הרכב שדיווחו, לא עמדו ביעד המיחזור של 25.5%.
בשקלול הנתונים, עולה כי שיעור המיחזור הארצי של צמיגים, מבין החברות המדווחות, עמד על 83% - ערך נמוך מהיעד המוגדר בחוק – 85%. מדובר על ירידה לעומת השנתיים שקדמו לתקופת הדוח, אז שיעור המיחזור הארצי של החברות המדווחות עמד על כ- 86%. בתקופה המדוברת מוחזרו בסה"כ 65,558 טון מתוך 88,453 טון צמיגים ששווקו.
הדוח מציין כי אי העמידה של 9 המדווחים שלא עמדו ביעדי המיחזור נמצאת בבדיקה ועוד לא הוחלט אם לנקוט בהליכי אכיפה נגדם, ועל 3 חברות שלא עמדו ביעדים בהיקף חסר של פחות מטון לשנה הוחלט לא להטיל עיצומים.
אם מחברים את מספר היבואנים שלא דיווחו, ואת מספר היבואנים שלא עמדו ביעד המיחזור, מקבלים נתון לפיו 40% מיבואני הרכב והצמיגים הפרו את חוק הצמיגים.
כשמשווים את נתוני הדו"ח לדו"חות משנים קודמות, עולה מגמה של ירידה ביישום החוק, שמתבטאת בירידה מתונה אך ברורה באחוזי המיחזור ובכמות החברות המדווחות. הדו"ח הנוכחי מתייחס כאמור לתקופה שמתחילת יולי 2020 עד סוף יוני 2021. בשני הדוחות שמתייחסים לשנתיים שלפני כן, שיעור המיחזור הארצי עמד על 86%, ו-6 או 7 יבואנים לא עמדו ביעד המיחזור. זה בהשוואה ל- 83% מיחזור ו-9 שלא עמדו ביעד המיחזור, בתקופת הדוח החדש.
גם בהתייחס לכמות החברות שלא דיווחו יש התדרדרות ביחס לשנה שקודמת לדוח אז 32 חברות לא דיווחו לעומת 35 חברות בדוח האחרון.
יש לזכור כי התקופה המדווחת בדו"ח האחרון, יולי 2020-יוני 2021, הייתה חלק מתקופת מגפת הקורונה. ייתכן שיש להביא בחשבון את השפעת הסגרים, סדרי העדיפויות של הרשויות וההתנהלות הייחודית במדינה באותה תקופה, כגורם שאולי השפיע על הנתונים באופן חריג.
עם זאת, לצד מגמת הירידה באפקטיביות של יישום החוק, בולט בדו"ח האחרון היעדר ניתוח לעומק של הנתונים והיעדר של תכנית לשיפור המצב. בדו"ח שיצא בתחילת 2021 סקר המשרד להגנת הסביבה את הבעיות ביישום החוק והציע מספר פתרונות לבעיות, ביניהם: השוואת יעד המיחזור של יצרני הרכב לזה של יצרני הצמיגים, הגברת האכיפה על ידי שיתוף פעולה עם המכס, הגדרת גוף יישום מוכר לנושא, הגברת הרווחיות של מיחזור הצמיגים באמצעות צעדים שונים, ועוד.
אך כבר בדו"ח הבא, שיצא בספטמבר של אותה שנה, 2021, לא הוזכרה התכנית, וכך גם בדו"ח הנוכחי שכולל נתונים בלבד, בלי תיאור וניתוח הבעיות ואתגרים העולים ביישום החוק, ובלי המלצות לשינוי.
-------
מסמכים רלוונטיים: