לפני כחצי שנה דיווחנו כי הקרן לתובענות ייצוגיות החליטה להקצות 2 מיליון ₪ לטובת קמפיין בתחום הפסולת האלקטרונית, שנועד להעלות את מודעות הציבור לזכויותיו. המשרד להגנת הסביבה הוסיף על סכום זה 500 אלף ₪, וכעת יצא הקמפיין לדרך בהובלת חברה שנבחרה לכך בקול קורא.
חוק פסולת אלקטרונית קובע שלקוח רשאי לבקש לפנות מביתו מוצר חשמלי ישן בעת אספקת מוצר חדש דומה, וכן שעומדת לו הזכות להחזיר לחנויות ציוד ישן בעת רכישת ציוד חדש דומה ולמסור סוללות למיחזור בכל חנות שמוכרת סוללות. כל זאת ללא עלות, למעט מקרים של פינוי חריג שיפורטו בהמשך.
אלא שחלק מגדול מהציבור לא מכיר את הנושא ולכן משליך את הפסולת האלקטרונית לפח הכללי, או לרחוב, כך שהיא לא מגיעה למיחזור, אלא להטמנה או לטיפול פיראטי, שעלולים לגרום לזיהום אוויר בגין שריפת הפסולת, חלחול מזהמים לקרקע ולמי התהום ומפגעים נוספים.
במשרד להגנת הסביבה מקווים שהקמפיין הנוכחי יעזור להעלות את מודעות הציבור לזכויותיו.
חוק פסולת אלקטרונית אמנם נכנס לתוקף בשנת 2014, אך אנו עדיין עדים להגשת תביעות ייצוגיות נגד חברות המשווקות מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בגין הפרת החוק, בין אם בשל העובדה שלא התקשרו עם אחד משני תאגידי המיחזור המוכרים, אקומיוניטי ו-מ.א.י ולכן כלל לא ממלאים את חובות החוק, ובין אם בשל מצב שבו הם לא ממלאים אחר חלק מחובות החוק, עם דגש על פינוי מוצר אלקטרוני ישן, בעת אספקת מוצר חדש, ללא עלות.
קמפיין פסולת אלקטרונית
כתבות רלוונטיות:
כדי למקסם את השפעת הקמפיין ולעורר את מודעות כלל הציבור, מובילת הקמפיין יצרה קמפיינים שונים בהתאם לאופי האוכלוסייה. הציבור הכללי, הערבי והחרדי קיבלו כל אחד מהם קמפיין נפרד. הקמפיין מקודם באמצעי המדיה השונים: טלוויזיה, רדיו, דיגיטל וברשתות החברתיות.
לדברי המשרד להגנת הסביבה, "מניעה במקור היא הפתרון הטוב ביותר לפסולת. מומלץ לפני כל רכישה לחשוב פעם נוספת: האם באמת יש צורך במוצר החדש? אולי אפשר לתקן את הישן? הקמפיין נועד לכך שאם בכל זאת הצרכנים מבצעים את הרכישה, יידעו את זכויותיהם וישמרו על סביבה נקייה".
עוד הזכיר המשרד את נזקי הפסולת האלקטרונית ואמר כי היא מכילה חומרים רעילים, לרבות מתכות כבדות, דיאוקסינים ומעכבי בעירה. איסופה והעברתה לטיפול מוסדר הוא חיוני ביותר למניעת מפגעים סביבתיים ובריאותיים, ומאפשר מיצוי פוטנציאל המיחזור הגלום ברכיבים ומגדיל את אפשרויות השימוש החוזר בציוד.
כאמור למרות שחוק פסולת אלקטרונית נכנס לתוקף לפני כמעט עשור, אנחנו עדיין עדים לתביעות ייצוגיות בגין חוסר יישום של החוק על ידי יבואנים ומשווקים של ציוד חשמלי.
כך לדוגמא, לפני כחצי שנה דיווחנו על הגעה להסכם פשרה במסגרת התביעה הייצוגית שהוגשה נגד ניופאן בשנת 2015 בגין הפרת חוק פסולת אלקטרונית. החברה נתבעה בטענות שלא יידעה את לקוחותיה אודות זכותם לבקש פינוי של פסולת אלקטרונית כאשר מסופק להם מוצר חדש וסירבה לפנות בחינם טלוויזיה ישנה בעת אספקת טלוויזיה חדשה.
בכתב התביעה המקורי עמדה דרישת הפיצוי על 15 מיליון ₪. בהסכם הפשרה נקבע שניופאן תנקוט בשורה של צעדים לפיצוי לקוחותיה ולמען חיזוק המודעות לנושא של פינוי פסולת אלקטרונית כחוק, כאשר שווי הפיצוי מוערך בכ-2 מיליון ₪.
קרן התובענות הייצוגיות הוקמה במטרה לנהל ולחלק כספים שפסקו בתי המשפט בתובענות ייצוגיות לטובת הציבור באופן כללי ולא לקבוצה ספציפית, זאת במקרים שלא ניתן לאתר את הנפגעים או שחלוקת הכספים לכלל האזרחים נמצאת כלא אפקטיבית בשל הסכום הנמוך שהיה מקבל כל אזרח. הקרן פועלת לחלוקת הכספים לרוב באמצעות פרסום "קולות קוראים". בעקבות כסף שהתקבל בקרן ושבית המשפט ייעד לתחום הפסולת האלקטרונית ולקידום צרכנות הוגנת, ביקשה הקרן להעביר את הכספים לטובת העלאת מודעות הציבור בעזרת קמפיין נרחב.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "ישראל היא מהמדינות החלוצות שקבעו נוהל פינוי לפסולת חשמלית ואלקטרונית מבית הלקוח. בשנת 2021 לבדה, נאספו 99 אלף טונות פסולת אלקטרונית ומתוכה 20 אלף טונות נאספו במסגרת פינוי ישן תמורת חדש. המהלך שיצאנו אליו ביחד עם קרן תובענות ייצוגיות נועד להביא לידיעת הציבור את זכויותיו ואף לרתום אותו למאמץ להפרדת פסולת במקור. זאת, כדי שפסולת חשמלית ואלקטרונית תיכנס למעגל המיחזור, וכך תימנע השלכתה ושריפתה במרחב הציבורי".
גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
אקומיוניטי (גוף יישום מוכר) |
רונן יואלי | 072-3712251 | ecommun@infospot.co.il |
מאי (גוף יישום מוכר) |
אמנון שחרור | 077-5001090 | mai@infospot.co.il |
ערנות (מלווה ביישום החוק) |
ערן בושארי | 072-3713040 | eranut@infospot.co.il |
All Recycling |
דולב מנו | 072-3357514 | arecycle@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>>> |