קול קורא להקמת מאגד לפיתוח דלק סילוני בר קיימא
פורסם קול קורא הפונה לחברות וחוקרים המפתחים טכנולוגיות רלוונטיות לדלק תעופתי, כדי להקים מאגד שאנשיו יפתחו יחדיו פתרונות בתחום
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 15/4/2024

קבוצת יזמים בהובלת חברת אנזימוקור, בתי הזיקוק, הטכניון, אוניברסיטת בן גוריון ואחרים פרסמה קול קורא לאיתור שותפים להקמת מאגד לפיתוח טכנולוגיות בתחום ה-SAF (Sustainable Aviation Fuel) - דלק סילוני בן קיימה. הקול הקורא פורסם תחת רשות החדשנות.

המאגד נועד לפתח טכנולוגיות לייצור דלק SAF. בין היתר טכנולוגיות מסוג: קביטציה, פוטו-קטליטיקה ואלקטרו-קטליטיקה, וכן טכנולוגיות אנזימטיות וטכנולוגיות נוספות, בדגש על מולקולות ציקליות המהוות מרכיב חשוב בהרכב דלק סילוני.

כפי שדיווחנו לפני כחודשיים, אחת הטכנולוגיות בתחום היא של החברה הישראלית CarboNGV, שפיתחה טכנולוגיה לייצור SAF משאריות פסולת. מתקן ההדגמה הראשון צפוי לייצר דלק ידידותי לסביבה בשנת 2025.

SAF יכול לתרום להפחתה משמעותית של פליטות גזי חממה וממוצב ככלי מרכזי עולמי להשגת יעד של אפס פליטות פחמן דו חמצני בשנת 2050. מלבד אספקת דלק ירוק למטוסים, הטכנולוגיה של CarboNGV מאפשרת ניצול של מקורות הפסולת הזמינים מתעשיות שונות לייצור תוצרים ירוקים.

קישור לפרטים על הקול הקורא מופיע בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. מפעל חדש שמבוסס על פטנט ישראלי לייצור דלק סילוני "ירוק", 19.2.2024
  2. חברות התעופה בישראל יחויבו בניטור ובקיזוז פליטות גז"ח, 27.6.2022
  3. חוק אקלים מרוכך אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה13/9/2023
  4. הממשלה אישרה את מס הפחמן, עם מספר שינויים, 24.1.2024
  5. למידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

מי יכול לגשת לקול הקורא?

הקול הקורא פונה לחברות, מוקדי ידע מהאקדמיה ומכוני מחקר, מהארץ ומהעולם העוסקים בתחומים הרלוונטיים להשגת מטרות המאגד. אלה כוללים:

  • קבוצות המפתחות טכנולוגיה רלוונטית, בעלות ידע וניסיון.
  • חברות וקבוצות מובילות המתמחות בביו טכנולוגיה, בפטרו-כימיה, בכימיה ובחומרים המיוחדים, המעוניינות לפתח מוצרים ייחודיים וחדשניים.
  • חברות וקבוצות מובילות בתחום האנזימטי.
  • חברות וקבוצות בתחום פיתוח תהליכים ומערכות כגון ריאקטורים, פרמנטורים, טכנולוגיות הפרדה וכדומה.

המאגד יעסוק בנושאים הבאים:

  • טכנולוגיות אנזימטיות לפירוק שמנים ופסולת אורגנית ביתית.
  • טכנולוגיות קטליטיות, אלקטרו קטליטיות ופוטו קטליטיות לייצור סלקטיבי של מולקולות המרכיבות את הSAF-.
  • טכנולוגיות קוויטציה.
  • טכנולוגיות הפרדה.
  • טכנולוגיות פרמנטציה ואחרות לייצור אנזימים.
  • טכנולוגיות תהליכיות הכוללות ראקטורים ומערכות נלוות.

אירופה תחייב למהול דלק סילוני עם SAF

כפי שדיווחנו לפני כחודשיים, ההשקעה בייצור דלק ירוק מגיעה בין היתר על רקע צעדים שננקטים בעולם להפחתת פליטות גזי חממה מטיסות, רובן כתוצאה משריפת דלק סילוני.

האיחוד האירופי כבר מקדם חקיקה שמטרתה להפחית פליטות גזי חממה מכלי תעופה. לשם כך, החל משנת 2025 ייכנסו לתוקף באירופה תקנות שיחייבו חובת מיהול עם 2% SAF, תוך עלייה הדרגתית עד ל-70% לקראת  שנת 2050.

בד בבד מתכנן האיחוד האירופי להחיל מס פחמן הדרגתי גם על ענף התעופה, שכיום נהנה ממכסת פליטה 'חינמיות' באיחוד. לפי התוכנית, מכסות הפחמן של ענף התעופה יופחתו עד שייעלמו עד שנת 2027, אז חברות התעופה ייאלצו לשלם מס פחמן על טיסות בתוך האיחוד האירופי ועל טיסות לבריטניה ושוויץ, וייתכן שהמס יורחב מעבר לזה בהמשך.

כמו כן, האיחוד האירופי ישקיע כ-1.6 מיליארד אירו בתוכנית שתתמרץ מעבר לשימוש בדלקי תעופה בני קיימה.

חברות תעופה בישראל יצטרכו לנטר ודווח על פליטות גזי חממה

ומה המצב בישראל? ביוני 2022 דיווחנו כי רשות התעופה האזרחית פרסמה טיוטת עדכון לתקנות הטיס שהציעה לחייב את חברות התעופה לנטר, לאמת, לדווח ולקזז פליטות פחמן דו חמצני מטיסות בינלאומיות, בהתאם לאמנה של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) עליו ישראל חתומה.

בתוך כך, בשנה החולפת דיווחה חברת התעופה הישראלית "אל על" כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת "בואינג", ענקית התעופה האמריקנית, לפיו אל על תיקח חלק בפיתוח "מרכז חדשנות דלק תעופה בן קיימא של בואינג ישראל".

כמו כן, הפחתת טביעת הרגל הפחמנית באל על באה לידי ביטוי בין היתר באמצעות מודרניזציה של צי המטוסים, ניתוח נתונים ויישום טכנולוגיות לחסכון בדלק. בתוך כך, יצוין, כי הטיסה שהתבצעה בחודש יולי האחרון מסיאטל לנתב"ג, להבאת מטוס הדרימליינר ה-16 שרכשה החברה מבואינג התבצעה באמצעות שימוש ב Sustainability (SAF Fuel Aviation).

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה