המשרד להגנת הסביבה פנה לשר האוצר והביע את התנגדותו לביטול חלק מסמכויותיו בוועדות התכנון כפי שהוצע בטיוטת חוק ההסדרים. לדברי המשרד, "מערכת ייעוץ סביבתית המבוססת כולה על מערך יועצים אשר אינם עובדי מדינה, ללא האיזונים מצד המשרד להגנת הסביבה, תפגע ותחליש את המענה הסביבתי והמענה לבריאות הציבור בהליכים התכנוניים".
המשרד הוסיף כי הייעוץ הסביבתי שהוא מספק למוסדות התכנון נעשה בעזרת מערך מקצועי של מאות עובדי המשרד המקצועיים במטה ובמחוזות במכלול הנושאים הסביבתיים הנדרשים לבחינה בתוכניות. "אין אף גורם פרטי שיש לו את הגב המקצועי ואת היכולת המקצועית לבדוק את ההיבטים הללו".
בשבוע שעבר דיווחנו כי בטיוטת חוק ההסדרים מוצע להחליף את הייעוץ הסביבתי של המשרד בוועדות התכנון המחוזיות ובמועצה הארצית ביועצים חיצוניים פרטיים, זאת בשל הרצון לצמצם את משך הזמן הדרוש לביצוע בדיקה של תסקירי השפעה על הסביבה במוסדות התכנון.
כיום המשרד להגנ"ס משפיע על קידום או עיכוב של תוכניות בנייה בהתאם להשפעתן הסביבתית, והמשרד וארגוני הסביבה חוששים כי יועצים סביבתיים חיצוניים עלולים לקדם תוכניות של גופים פרטיים שהם עובדים עבורם ולא בהכרח ישמרו על אובייקטיביות.
כתבות רלוונטיות:
לדברי המשרד להגנת הסביבה, התיקון בחוק ההסדרים שמבטל את סמכויותיו בוועדות התכנון קודם ללא כל התייעצות איתו וכי הוא מצמצם באופן משמעותי את היכולת לייצג את האינטרס הסביבתי האמיתי.
כיום משמש המשרד יועץ סביבתי למוסדות התכנון, ומביע את התנגדותו או מצליח לקבוע שינויים בתוכניות תשתית ובנייה שבהן יש פגיעה סביבתית או חשש לזיהום אוויר מוגבר שעלול לעלות בחיי אדם. "הנפגעים המרכזיים יהיו הציבור והסביבה, אשר יופקרו לידי מערכת ללא ייעוץ מקצועי ובלתי תלוי", מזהירים במשרד.
תפקידיו של המשרד להגנת הסביבה בוועדות התכנון כוללים קביעת הנחיות לבחינה סביבתית, בדיקת מסמכים וגיבוש חוות דעת לגבי תוכניות. בנוסף, המשרד פועל לקדם מדיניות תכנון סביבתית שמצד אחד מתחשבת בסביבה ומצד שני מביאה בחשבון את הצורך בהאצת הבנייה בשל הגידול המתמיד באוכלוסייה. עבודת המשרד מבקשת להציע איזונים בין השיקולים השונים.
המשרד להגנת הסביבה מודה שלעתים עבודת ועדות התכנון מתעכבת בגללו, אך טוען שאין לו ברירה משום שלא נותנים לו משאבים מספקים. לדבריו, יש להגדיל את המשאבים העומדים לרשות המשרד במקום לייבש את המערכת והתקנים כפי שנעשה בשנים האחרונות. זה – ולא קיצוץ סמכויות המשרד – הם הדרך לקדם תוכניות בנייה במהירות ובאחריות.
לצד קיצוץ בסמכויות המשרד בוועדות התכנון, מוצע בחוק ההסדרים כי תוכניות מתאר של תשתיות לאומיות לא יידונו בוועדה לשמירת הסביבה החופית במקביל לדיון במועצה הארצית או בוועדה לתשתיות לאומיות, במטרה למנוע כפל בהליכי התכנון.
---
מסמכים רלוונטיים: