משרד האנרגיה פרסם מסמך המשרטט את האסטרטגיה עבור עתיד משק הדלק בישראל, בדגש על שני תהליכים מרכזיים שנועדו להפחית זיהום אוויר ופליטות גזי חממה: מעבר מייצור תזקיקים לייבוא תזקיקים בשל הצפי לסגירת בז"ן, וצמצום השימוש בדלקים פוסיליים בתחבורה בשל המעבר לרכב חשמלי, תוך כדי הגברת השימוש בדלקים מתחדשים: סינטטיים, ביו דלקים, ושימוש במימן – במקרים בהם כלי רכב חשמלי אינו מתאים.
את הנושא של היערכות משק האנרגיה להפסקת ייצור הדלקים בבז"ן, ומעבר לייבוא דלקים תוך כדי המשך פעילות של בית הזיקוק באשדוד, כבר סיקרנו בעבר (ועוד נמשיך לסקר). גם הנושא של מעבר לרכב חשמלי מקבל סיקור שוטף, ולכן הכתבה שלפניכם תתרכז בהיבט של הגדלת השימוש בדלקים מתחדשים בתחבורה כחלק מהמעבר של המשק לכלכלה דלת פחמן בהתאם להחלטת הממשלה בנושא.
המסמך מצורף בתחתית הידיעה.
כתבות רלוונטיות:
ממשלת ישראל קבעה לעצמה יעד של הפחתת 96% מפליטות גזי החממה מתחבורה עד שנת 2050, כפי שדיווחנו לפני 3 שנים. לפי מסמך האסטרטגיה, פליטות גזי החממה מתחבורה בשנת 2015 היו 17.6 מיליון טונות, אך עד שנת 2030 הפליטות צפויות לעלות דווקא ב-3% בשל הגידול הדמוגרפי שמוביל לגידול בשימוש בכלי רכב.
לאחר שנת 2030, פליטות גזי החממה מתחבורה אמורות לרדת בהדרגה בהתאם ליעדים שקבעה הממשלה – ל-13.8 מיליון טונות פליטה בשנת 2035, 7.3 טונות ב-2045 ו-700 אלף טונות בלבד ב-2050. כך למעשה תושג ירידה של 96% בפליטות גזי החממה מהתעשייה לעומת שנת 2015.
הכלי העיקרי להפחתת הפליטות מתחבורה הוא מעבר לכלי רכב חשמלי. אך מסתבר שהפתרון החשמלי אינו מתאים לכל המקרים.
לפי מסמך האסטרטגיה של משרד האנרגיה, המעבר להנעה חשמלית פחות מתאימה ל