המשרד להגנת הסביבה מדווח, כי חלה ירידה של 56% בפליטות חומרים אורגניים נדיפים (VOC) ממפעלי תעשיה במפרץ חיפה וירידה של 20% בריכוזי פיח בעיר התחתית בחמש השנים האחרונות (2014-2018). כך עולה מדוח על מצב איכות האוויר במפרץ חיפה שפרסם המשרד לשנים.
הדוח כולל דיווח על יישום התוכנית להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה לשנת 2018 ומסכם את כל הפעולות שביצע המשרד והתוצאות שהושגו. עלות התוכנית מתחילתה בספטמבר 2015 ועד כה הסתכמה בכ-107 מיליון ₪, והיא התמקדה בתחומי התעשייה, התחבורה והניטור של איכות האוויר.
נתוני התחלואה העודפת במפרץ חיפה של סרטן ומחלות נוספות שיכולות להיות משויכות לזיהום אוויר, ניצבו ברקע ההחלטה לצאת לתוכנית ממשלתית להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה, בשנת 2015. בהתאם, אחד מנושאי המיקוד של התוכנית היה פליטות של חומרים אורגנים נדיפים, שכן חלקם ידועים או חשודים כמסרטנים.
על כן, בדוח שפורסם כעת, המשרד להגנ"ס מדגיש את ההפחתה שהושגה בפליטת חומרים אורגנים נדיפים מתעשייה בשנים הרלוונטיות (2014–2018) – 56%, נתון גבוה יותר מהיעד שהוצב במקור (48%).
פליטות חומרים אורגנים נדיפים במפרץ חיפה 2009-2018 [טון/שנה]
כפי שניתן לראות מהגרף שלעיל, התעשייה צמצמה את הפליטות שלה בעשרות אחוזים כך שבשנתיים-שלוש האחרונות, היא כבר לא מהווה את המקור העיקרי לפליטות חומרים אורגנים נדיפים במפרץ חיפה. הפליטות מענף התחבורה לא הצטמצמו בשנים האחרונות ומהווים את מקור הפליטה העיקרי לחומרים אורגנים נדיפים. אחרי התחבורה, במקום השני ניצבים הפליטות מהשימושים הביתיים שהמשיכו לגדול מדי שנה יחד עם הגידול באוכלוסייה, ורק במקום השלישי, הפליטות של NMVOC's מהתעשייה.
תמונה דומה מתקבלת גם בפליטת תחמוצות חנקן [NOx]– בו התעשייה מציגה הפחתה משמעותית, בעוד ענף התחבורה דורך במקום והופך להיות התורם המשמעותי ביותר לפליטת מזהם זה בעיר.
שני מזהמים בהם הושגה הפחתה, אך כזו שלא עמדה ביעדי ההפחתה המקוריים של התוכנית, הם חלקיקים נשימים PM (13%) ותחמוצות גופרית SOx (10%). ההסבר לכך הוא העיכוב בפרישת רשת הגז טבעי כך שמפעלים רבים טרם התחברו אליה וממשיכים להשתמש בדלקים אשר אחראים לפליטת המזהמים הנ"ל.
המשרד להגנ"ס התריע כבר בשנת 2017 כי העיכוב בפרישת רשת הגז באזור תפגע במאמצים להשגת יעדי הפחתת הפליטות, ולכן נעשה כעת מאמץ לקדם את פרישת רשת הגז באזור והשגת היעדים נדחתה לשנת 2020.
לפי נתוני הדוח, 41 מתקנים ואמצעים להפחתת פליטות הוקמו והופעלו ב 11 מפעלים שונים בשנים המדוברות, בהתאם להחמרת הדרישות הרגולציה בהיתרי הפליטה לאוויר. דבר שתרם רבות להפחתת הפליטות.
לצד התקנת האמצעים, יש גם מפעלים שנסגרו או צמצום פעילות. מפעל חיפה כימיקלים, שתרם פליטה של כמעט 600 טון חומרים אורגנים נדיפים בשנה, ונסגר בעקבות סגירת מיכל האמוניה. המפעל למיחזור שפכים תעשייתיים – אלקון, שעבר לנאות חובב. ו- 3 מפעלים שצמצמו או שינו את אופי הפעילות כך שהפליטות שלהם פחתו באופן משמעותי (שב"ח, פרוטארום וביטום).
המשרד להגנת הסביבה מדגיש בדוח את החמרת הפיקוח והאכיפה הסביבתית כנגד מפעלים במפרץ חיפה. אף על פי שמניתוח הנתונים לא ברור הקשר הישיר בין הגברת הפיקוח והאכיפה לבין הפחתת הפליטות. לכן נשאלת השאלה, מדוע הגברת הפיקוח והאכיפה הוא יעד בפני עצמו? האם ההפרות שנמצאו השפיעו באופן משמעותי על הפחתת הפליטות? לא ברור.
בשנים 2015-2018 המשרד להגנת הסביבה נתן 42 התראות ל-17 מפעלים; 37 שימועים ל-16 מפעלים; 5 צווים למניעה או לצמצום של זיהום אוויר חזק או בלתי סביר ל-4 מפעלים; 6 עיצומים כספיים ל-6 מפעלים על 16 הפרות בסכום של כ-9.8 מיליון ₪.
כתבות רלוונטיות לנושא:
חלק מהתוכנית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה עסק בניטור, מדידה ומידע:
דוח מפרט צעדים נוספים הצפויים להיות מיושמים בשנתיים הקרובות ויביאו להפחתת פליטות נוספת. בחלק מהמפעלים טרם הסתיימה ההתקנה של כל הטכנולוגיות הנדרשות מתוקף היתר הפליטה לאוויר, והפעלתן תביא להפחתת פליטות.
בנוסף לכך, כל המפעלים במפרץ חיפה עתידים להתחבר לרשת הגז הטבעי, דבר שיביא להפחתה גדולה בפליטות של תחמוצות גופרית SOx תחמוצות חנקן NOx, חלקיקים נשימים ומזהמים נוספים.
בשנים האחרונות, מנסה המשרד להגנת הסביבה להגביר את המודעות לתרומה הגדולה של התחבורה לזיהום אוויר. בהתאם לכך, במסגרת התוכנית להפחתת פליטות במפרץ חיפה, ננקטו גם צעדים משמעותיים להפחתת פליטות מתחבורה:
יש להעריך את המאמצים שעשה המשרד להגנת הסביבה, יחד עם הגורמים האחרים שלקחו חלק בתוכנית, והצליחו להשיג הפחתה ניכרת בזיהום האוויר במפרץ חיפה. חשוב גם לזכור את חלקה של התעשייה עצמה, שהשקיעה מאות מיליוני ₪ ושעות עבודה על מנת לעמוד ביעדי ההפחתה.
אך נדמה שגם במשרד להגנת הסביבה מבינים, כי המבחן האמיתי יהיה רק כאשר תוצג הפחתה בשיעורי התחלואה העודפת המשויכת לזיהום אוויר, כך שמפרץ חיפה יתיישר עם הממוצע הארצי. האם הצעדים שכבר ננקטו ואלה שעוד יבוצעו בשנתיים הקרובות יספיקו על מנת להפחית את התחלואה העודפת במפרץ חיפה? ימים יגידו.
בינתיים, הדיון האם להעתיק את התעשייה הכבדה ממפרץ חיפה, בהתאם לדוח מקנזי או התוכנית לניקוי מפרץ חיפה שהציג כחלון לפני הבחירות האחרונות, ממשיך.
השר להגנת הסביבה, זאב אלקין: "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות להורדת זיהום האוויר במפרץ חיפה במסגרת התוכנית הלאומית, גם ממקורות תעשייתיים וגם ממקורות תחבורתיים ולצמצם סיכונים לציבור. אנחנו גאים בהפחתות שהושגו בתעשייה אל מול המפעלים המזהמים והתחבורה, והתוצאות אף ימשיכו להשתפר למען בריאות תושבי האזור. יש עוד הרבה עבודה, והמשרד מקדיש משאבים ומאמצים רבים כדי לשפר את איכות האוויר. אנו שמחים על כך שהתוצאות ניכרות בשטח ורואים אותן בבירור במספרים ובשיעורי ההפחתה"
-----
מסמכים רלוונטיים: