ורידיס ובז"ן יקימו מפעל למיחזור פלסטיק
החברות חתמו על מזכר הבנות להקמת מפעל מיחזור פלסטיק שיקלוט 10,000 טון בשנה, כחלק מהאסטרטגיה החדשה של בז"ן. האם הרכישה של האחים חג'ג' תשפיע על התוכניות?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 21/3/2022

קבוצת בז"ן חתמה על מזכר הבנות עם חברת ורידיס להקמת מפעל מיחזור פלסטיק שיטפל בכ- 10,000 טון פלסטיק בשנה. המיזם הוא צעד במימוש האסטרטגיה החדשה של בז"ן להשקיע בפולימרים ירוקים ולהפוך את פעילות החברה לסביבתית יותר.

כזכור חלק נוסף באסטרטגיה של בז"ן הוא פיתוח תחום המימן והדלקים החלופיים האחרים, בו החברה מתכוונת להשקיע כ-50 מיליון $ עד שנת 2030, ולאחרונה דיווחנו כי החברה חתמה על הסכם שיתוף פעולה בנושא עם סונול וכלמוביל, לפיו היא תייצר מימן, כלמוביל תייבא משאיות מימן וסונול תדאג לתדלוק שלהן.

הדברים האלה מגיעים על רקע התכנון הממשלתי להיערך להפסקת הפעילות של בז"ן במפרץ חיפה, בינתיים ללא מועד נקוב. כזכור לפני שבועיים אושרה החלטת ממשלה בנושא.

אלא שההסכם בין בז"ן לורידיס נחתם עוד בטרם נודע (בבוקר יום א') כי 'החברה לישראל' בבעלות עידן עופר, חתמה על הסכם למכירת 17% ממניות בז"ן לחברת האחים חג'ג', שיחזיקו גם באופציה לרכוש 7% נוספים ממניות החברה. גם השליטה בבז"ן נמכרת לאחים חג'ג' כחלק מהעסקה.

הרכישה של השליטה בבז"ן על ידי האחים חג'ג', מעמידה בסימן שאלה את הכיוון בו תצעד החברה, היות והאחים חג'ג' מתמחים בתחום הנדל"ן, ולא נתפלא אם המניע למהלך הזה הוא הפינוי הצפוי של בז"ן והאפשרות לשנות את ייעוד הקרקע ולבנות במקום מבנים למסחר, תעשייה קלה ועוד.


כתבות רלוונטיות:

  1. משאיות, תחנת תדלוק ויצרן מימן, 07.3.2022
  2. חברה ישראלית שהופכת אשפה לפלסטיק גייסה 170 מיליון $, 23.12.2021
  3. בז"ן תשקיע 240 מיליון ₪ בפולימרים ירוקים עד 2030, 13.12.2021
  4. האסטרטגיה החדשה של בזן: מימן ופלסטיק ירוק, 28.7.2021
  5. למידע נוסף על איכות הסביבה במפרץ חיפה infospot

מפעל המיחזור כחלק מההשקעה בפולימרים ירוקים

ביולי האחרון בז"ן פרסמה אסטרטגיה עסקית חדשה הכוללת השקעות של מאות מיליוני $ בייצור פולימרים ירוקים ומימן ירוק. בין השאר החברה הציבה יעד של 30% ייצור פולימרים (חומר גלם לתעשיית הפלסטיק) ירוקים עד 2030, מבין כלל הפולימרים שהיא מייצרת.

לשם עמידה ביעד, התחייבה החברה להשקיע בפולימרים כ-170-240 מיליון $ עד שנת 2030. כחלק מההשקעה הזו, בז"ן חתמה על מזכר ההבנות עם חברת ורידיס להקמת מפעל למיחזור מכני של פסולת פלסטיק ולהבטחת מקורות פסולת פלסטיק לטובת פעילויות המיחזור הצפויות של בז"ן. תחילת הקמת המפעל צפויה ב-2023.

השקעות נוספות בפולימרים ירוקים

עוד כחלק ממימוש החזון, דיווחנו בחודשים האחרונים, כי כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן חתמה על הסכם לרכישת חומר תרמו פלסטי מחברת UBQ. חברת UBQ פיתחה טכנולוגיה להפיכת פסולת ביתית לפלסטיק ידידותי לסביבה והחומר שמכרה לבז"ן ישתלב בשרשרת הייצור כך שהחברה תוכל להציע חומר גלם ירוק יותר ללקוחותיה.

כמו כן, בתחום הפולימרים בז"ן השקיעה בחברת MELODEA ביו פולמרים וחתמה איתה על הסכם מסחרי לפיתוח מוצרים. Melodea  פיתחה חומר ציפוי לאריזות שמופק מתאית של עץ ויש לו תכונות ייחודיות של ביופולימר. ייצורו המסחרי של החומר צפוי להתחיל ב-2022 והוא מיועד להחליף או להשתלב בשימוש בחומרים מקבילים מבוססי נפט, כמו גם ציפוי אלומיניום כשכבת ציפוי לאריזות גמישות, כגון אבקת כביסה ומזון בעלי חיים.

לדברי החברה, יתרונותיה להובלת שוק הפולימרים הממוחזרים בישראל הם שילוב חומרי גלם עם טביעת רגל פחמנית מופחתת, צמיחה בתחומי המיחזור המכני והכימי, כולל אימוץ טכנולוגיה למיחזור כימי בישראל, ושיתופי פעולה עם גורמים בעלי נגישות לפסולת פלסטיק.

50 מיליון $ למימן ולדלקים חלופיים

לצד ההשקעה של בז"ן בפולימרים, כחלק מחזונה החדש היא צפויה להשקיע כ-50 מיליון $ עד שנת 2030 במימן ובדלקים חלופיים. סכום זה נועד להנחת היסודות העסקיים, הטכנולוגים והרגולטורים לייצור ולשיווק מימן בתפוצה רחבה בעתיד בישראל.

לאחרונה דיווחנו כי בז"ן חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם כלמוביל ועם סונול. במסגרת ההסכם נקבע שבז"ן תייצר מימן לתחבורה, כלמוביל תייבא משאיות מבוססות מימן לארץ וסונול תקים תחנת תדלוק ראשונה (בסיוע מענק של משרד האנרגיה) שבה אפשר יהיה לתדלק את המשאיות כבר במחצית השנייה של 2022.

כמו כן, בז"ן גם חתמה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה עם חברה בינלאומית להקמת מתקן, בכפוף להיתר, לקליטת 2CO וייצור מכירה של מימן כחול. בנוסף, בז"ן חתמה על הסכם עקרונות עם H2Pro להקמת מתקן פיילוט לייצור מימן ירוק לתחבורה במתחם בז"ן.

כיום החברה מכינה תשתית לדחיסה ושינוע של מימן אפור לשיווקו לתחבורה ופועלת מול מכון התקנים לגיבוש תקן למימן לתחבורה. החברה זכתה למענקים ממשרד האנרגיה לרכישת תחבורה כבדה מונעת מימן ועבור פרויקט חלוץ להקמת תשתית לשיווק מימן לתחבורה.

בד בבד, החברה פועלת לשפר את ביצועי פעילות הליבה תוך הפחתת טביעת הרגל הפחמנית ובמסגרת זו היא התקשרה עם חברות טכנולוגיה לחיזוי תקלות בייצור וכן היא ייצרה ומכרה ביו דיזל משמן בישול משומש.

התייחסויות

משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בז"ן: "ביולי האחרון פרסמנו אסטרטגיה עסקית חדשה שבבסיסה המודל ההיברידי בתקופת הביניים – חיים בצוותא של הדלקים הפוסיליים יחד עם פיתוח והשקעה באנרגיות חדשות, לרבות מימן. החזון שלנו ברור והוא עולה בקנה אחד עם יעדי המדינה לשנת 2050 והחלטת הממשלה בנושא מפרץ חיפה. התחלנו במימוש האסטרטגיה, וכפי שהצהרנו והתחייבנו, בז"ן תהיה חלק מהפתרון העתידי ותיקח חלק משמעותי בטרנספורמציה של משק האנרגיה לתחבורה בישראל".