קנס של מיליון ₪ הושת על מטרופולין ודן בגין זיהום אוויר
המשרד להגנת הסביבה הטיל על כל אחת מחברות האוטובוסים קנס של כ-561 אלף ₪ בעקבות מקרים של אוטובוסים שלא דוממו את המנוע בזמן חנייה
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 19/10/2022

המשרד להגנת הסביבה הטיל קנס של 561,720 ₪ על כל אחת מחברות התחבורה מטרופולין ודן. סיבת הקנס היא התנעת אוטובוס חונה ליותר מ-10 דק' בכמה מקרים בשטחים בנויים ומאוכלסים. החברות עברו בכך על חוק אוויר נקי וגרמו לזיהום אוויר.

לדברי המשרד, בעבר דיווחה לו חברת מטרופולין כי היא מפעילה מערכת התראה בכלי הרכב של החברה המתריעה על רכב מונע מעל פרק זמן של 10 דקות ויוצרת קשר מיידי עם הנהג. עם זאת, בסיורי פיקוח של המשרד נצפו נהגים החונים עם רכב ממונע שלא לצורך.

כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטה מוגברת של חלקיקים נשימים [PM] ותחמוצות חנקן [NOx] לאוויר, והם אחד הגורמים המשמעותיים לחריגות מערכי איכות האוויר. בשנת 2012 הודיע ארגון הבריאות העולמי [WHO] כי הפליטה ממנועי דיזל הוכחה גורם מסרטן ודאי לאדם.


כתבות רלוונטיות:

  1. העליון הפך את החלטת המחוזי ואישר קנס על אי דיווח סביבתי, 25.4.2021
  2. 40 מיליון ₪ לרכישת אוטובוסים בין-עירוניים חשמליים, 11.4.2022
  3. משנת 2026 תותר רק רכישה של אוטובוסים עירוניים חשמליים, 08.2.2022
  4. הוראות לחברות התחבורה הציבורית, 20.7.2021
  5. העברת הרכבים הכבדים בישראל מסולר לחשמל, 25.1.2021
  6. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

בית המשפט העליון אישר קנס נגד חברת אוטובוסים

במקרה אחר, עליו דיווחנו באפריל 2021, בית המשפט העליון החליט לקבל את הערעור של המשרד להגנ"ס בסוגיית חברת התחבורה הציבורית 'קווים' ולאשר את העיצום הכספי שהטיל עליה בסך של כ-136 אלף ₪. העיצום הוטל משום שהחברה לא פרסמה לציבור נתוני זיהום אוויר באתר האינטרנט שלה. החלטת העליון למעשה הופכת את החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את הקנס, שהתקבלה לאחר שהחברה עתרה אליו.

הנימוק המרכזי של שופט העליון להחזרת הקנס היה שמדובר בהפרה מהותית של החוק ולא ניתן לראות באי הדיווח הפרה טכנית בלבד, כפי שהגדיר זאת השופט בבית המשפט המחוזי.

עוד קבע השופט כי חובת הפרסום והנגשת המידע הסביבתי הם חלק משמעותי וחשוב ברגולציה הסביבתית, והבאת הנתונים לידיעת הציבור מאפשרת לקיים ביקורת ציבורית אפקטיבית ולשמש בהפעלת לחץ על מזהמים לפעול באופן שעולה בקנה אחד עם ערכים סביבתיים.

משנת 2026: כל האוטובוסים העירוניים החדשים יהיו נקיים

פעילות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה על אוטובוסים הגורמים לזיהום אוויר מגיעה מתוך הבנה כי רכבי הדיזל, כולל אוטובוסים, משאיות, טנדרים ומוניות, אחראים לכ-80% מזיהום האוויר התחבורתי המשפיע על איכות האוויר בערים.

בהתאם לכך, המשרד להגנת הסביבה תומך בסכום של 120 מיליון ₪ בחברות תחבורה ציבורית לרכישת אוטובוסים מאופסי פליטות. כתוצאה מכך כבר כיום פועלים כ-130 אוטובוסים חשמליים, והצפי הוא הפעלה של כ-500 אוטובוסים מאופסי פליטות בזכות התקציב הנ"ל.

בחודש פברואר 2022 קבע המשרד להגנת הסביבה בהוראות למפעילי התחבורה הציבורית בישראל יעדים מחייבים לרכישת אוטובוסים עירוניים מאופסי פליטות. החל משנת 2026 – כל האוטובוסים החדשים שיירכשו יהיו חשמליים.

התייחסויות

סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן דוד: "תחבורה ציבורית מונעת דיזל היא מקור מרכזי לזיהום אוויר בסביבה העירונית. אנו רואים בחומרה את הפרת ההוראות שניתנו לשתי החברות שנועדו בראש ובראשונה לשמור על בריאות הציבור וכדי למנוע ולצמצם את זיהום האוויר מאוטובוסים מזהמים. המשרד ימשיך לתמוך בתחבורה נקייה לצד פעולות אכיפה מגוונות".


עורכי דין בתחום איכות הסביבה: