ירידה של 50% בזיהום האוויר בתחנות הרכבת בגוש דן
הפסקת תנועת הרכבות עקב צמצום הפעילות במשק הביאה לירידה ניכרת במזהמי האוויר בתחנות שבמרכז הארץ, אך עדיין נרשמו חריגות שלא ברור מה מקורן
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 01/4/2020

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי בשבוע האחרון חלה ירידה ניכרת בריכוזי תחמוצת החנקן (NOx) בתחנות הרכבת בגוש דן, וכן במספר החריגות השעתיות של החנקן הדו-חמצני  [N2O], בעיקר בשל הפחתת תנועת הרכבות בגלל משבר הקורונה.

זאת בהמשך לדיווחים שלנו מהשבועות האחרונים על ירידה של 40% בזיהום האוויר מתחבורה.


כתבות רלוונטיות:

  1. הנחיות חיטוי נגד קורונה לבתי עסק ורשויות מקומיות, 25.03.2020
  2. דוח משרד הביטחון: מסיכות נגד נגיף הקורונה16.03.2020
  3. נמשכת ההפחתה בזיהום האוויר מתחבורה בשל הקורונה, 30/3/2020
  4. הקורונה הביא להפחתה של 30% בזיהום האוויר מתחבורה, 18/3/2020
  5. למידע נוסף על זיהום אוויר | infospot

למרות ההשבתה, עדיין יש מעט חריגות באיכות האוויר

במשרד להגנ"ס מסבירים כי את הירידה ניתן לייחס להפחתת הפעילות במשק וכתוצאה מכך לצמצום פעילות הרכבת, וכן לירידה בנפחי התנועה בנתיבי איילון.

מהבדיקה שביצעו ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, מנהלת מערך ניטור האוויר הארצי במשרד להגנ"ס ואיתן מאז"ה, חזאי איכות אוויר של המשרד, עולה כי כמות החריגות השעתיות בערכי החנקן הדו-חמצני בתחנת רכבת השלום ירדה מ-12 בתחילת חודש מארס לאפס בשבוע האחרון של החודש. בתחנת יוספטל נרשמה ירידה מ-52 חריגות שעתיות ל-22, בתחנת ההגנה חלה ירידה מ-18 ל-5 ובקוממיות מ-22 חריגות שעתיות ל-7 שנמדדו בשבוע החולף

שיעורי ההפחתה בריכוזי תחמוצות החנקן בממוצע השבועי בין השבוע הראשון של החודש לשבוע האחרון נע בין 47.9% ל-58.6% בתחנות השלום, הגנה, יוספטל וקוממיות, ו-21.5% בתחנת וולפסון שבחולון.

כדאי לשים לב שלמרות הפסקה כמעט מוחלטת של תנועת הרכבות בשבוע האחרון, עדיין נמדדו חריגות מערכי איכות האוויר בתחנות הרכבת. המשרד להגנ"ס לא סיפק הסבר לתופעה זו.

תרשים: ריכוז חצי שעתי של N2O לתקופה 22.03 - 29.03

להגדלה לחצו כאן

קטרי הדיזל של הרכבת גורמים לזיהום אוויר

נזכיר כי בשנים האחרונות התגלו בתחנות הרכבת בגוש דן חריגות משמעותיות בערכי איכות האוויר שנדרש לעמוד בהם. בעקבות כך המשרד להגנ"ס ניהל הליך אכיפה מול רכבת ישראל שנדרשה לנטר את איכות האוויר בתחנות ולהתקין מסנני חלקיקים על כל קרונות הרכבת, שכן הם משתמשים בדלק מזהם ביותר - דיזל.

לפני חצי שנה דיווחנו כי הוטל קנס של 550,000 ₪ על הרכבת משום שטרם השלימה את התקנת מסנני החלקיקים על כל הקטרים.

בנוסף, חשוב לציין כי פרויקט חישמול הרכבת שהחל בקו ירושלים תל אביב ויורחב בשנים הקרובות לקווים נוספים, צפוי לצמצם את הפליטות לאוויר מקטרי הרכבת בתחנות הרכבת ובמהלך הנסיעה.

--------

מסמכים רלוונטיים:

  1. דוח הפחתה בזיהום אוויר בתחנות רכבת