פורסם תזכיר חוק לקידום תשתיות לאומיות להערות הציבור
החוק מאפשר לחרוג מספי הרעש הקבועים כיום בחוק לצורך הקמת מיזמי תשתית מועדפים. החוק אף קובע כי ועדה ממשלתית תוכל לדון בערעורים על החלטת הרישוי של רשות מקומית – למניעת נימבי NIMBY
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 06/3/2023

משרד האוצר פרסם להערות הציבור תזכיר חוק לקידום תשתיות לאומיות, וביניהן תשתיות לטיפול בפסולת, שבחלקו מבוסס על מה שקיבל בעבר את הכינוי חוק נימבי.

הצעת החוק פורסמה בהמשך לשילוב הנושא בחוק ההסדרים שאושר על ידי הממשלה מספר ימים לפני כן.

הצעת החוק קובעת כי הממשלה תחליט על 10 מיזמי תשתית חיוניים שהקמתם תקבל עדיפות ותזכה להקלות בנושאים מגוונים בינהם רישוי ותכנון. ההקלות כוללות בין היתר אפשרות לחרוג מערכי הסף למפגעי רעש הקיימים בחוק, אפשרות לערער על החלטת רשות מקומית לסרב לתת רישיון או לקבוע תנאים שמקשים על הקמה, ופעילות של תשתית חיונית מועדפת.

בגרסה הראשונית של חוק ההסדרים, הסמכות להחליט על רישוי עסק של פרויקטים של תשתיות לאומיות עברה מהרשויות המקומיות לוועדה ממשלתית, אולם בגרסה הנוכחית והמרוככת יותר הסמכות נותרת בידי הרשויות המקומיות. אך במקביל נוסף מנגנון שמאפשר לערער על החלטת הרשות המקומית במידה והיא סירבה או הגבילה את רשיון העסק. מטרת החלק הזה של החוק היא למנוע תופעות נימבי NIMBY – התנגדות של רשויות מקומיות להקים תשתיות בשטחן ללא סיבות ענייניות ומהותיות דוגמת פגיעה בבריאות התושבים.

בנוסף לכך, הצעת החוק מציעה להחמיר את התנאים להטלת צו הפסקה מינהלי על מיזמי תשתית חיונית, בינהם צווים מכוח החוק למניעת מפגעים והחוק לשמירת הניקיון.

לאחר שיסתיים ההליך המקוצר שהוקצב לקבלת הערות מהציבור עד ה- 08 למרץ, הצעת החוק תעלה לסדר היום של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית (תקציב המדינה וחוק ההסדרים).


כתבות רלוונטיות:

  1. חוק ההסדרים אושר, 1.3.2023
  2. פורסמה טיוטת חוק הסדרים מעודכנת, 20.2.2023
  3. טכנולגיות ואמצעים חדשים למדידת מפגעי רעש, 25.1.2023
  4. שמים במוקד את הרעש בערים, 20.1.2020
  5. קרא עוד על מפגעי רעש | מערכת Infospot

ההקלות בגרימת רעש

אחד הנושאים שהצעת החוק עוסקת בהם היא מתן הקלות לפרויקט תשתית חיוני באכיפת מפגעי רעש. הצעת החוק קובעת כי מפלס הרעש המירבי המותר, במקרה של פרויקט תשתית חיוני מועדף, יהיה כפי שנקבע בחוק למניעת מפגעים בשעות הלילה. אך בשעות היום מפלס הרעש רשאי להיות הגבוה מבין האפשרויות הבאות:

  • בתוספת 20 דציבלים לעומת ההגדרה בחוק למניעת מפגעים
  • בתוספת שיעור יעילות מיגון אקוסטי. כלומר, במקרים שבהם באזור הקמת התשתית החיונית יש מבנים המוגנים מבחינה אקוסטית, יהיה ניתן להוסיף את עוצמת הרעש ש"נחסכה" למפלס הרעש המותר
  • בהנחה שיש רעש רקע, בתוספת 5 דציבלים לעומת ההגדרה בחוק למניעת מפגעים

עם זאת, החוק קובע הקלות נוספות, לפיהן יהיה מותר לחרוג מהנ"ל ב-10 דציבלים נוספים, בשעות היום בלבד, ל-30 שעות במצטבר בחודש בלבד. בנוסף יהיה ניתן לחרוג ממפלס הרעש עד 5 פעמים בשנה בתנאי שכל התנאים הבאים מקוימים:

  • הממשלה אישרה את החריגה ממפלס הרעש
  • החברה שמקימה את התשתית הציע דיור זמני חליפי לאדם שמתגורר בסמוך לרעש
  • אין אדם שמתגורר בסמוך לרעש, ובשל מוגבלות פיזית/בריאותית הוא אינו יכול לעבור לדיור חליפי
  • ניתן להציע דיור חליפי בשל רעש פעם אחת בשנה לתקופה רצופה של עד 30 יום

ומה בנוגע לשעות הלילה? הצעת החוק קובעת כי על אף ההוראות בחוק למניעת מפגעים, חברה המבצעת פרויקט תשתית חיוני מועדף רשאית להפעיל מכונה או לבצע כל עבודה שאינה כרוכה בגרימת רעש מעל מפלס הרעש המירבי, לצורכי חפירה, בנייה, הריסה או כיוצא בהן, באזור מגורים, גם בשעות הלילה.

חוק נימבי: ועדה ממשלתית תוכל לבטל החלטת רישוי של רשות מקומית

הצעת החוק מתייחסת גם לאפשרות לערער על החלטה של רשות מקומית בעניין רישוי עסקים. לפי המוצע, תקום ועדה ממשלתית שתדון בהשגות (ערעורים) על החלטת רשות מקומית בעניין הקמה של מתקני תשתית חיונית. כלומר, אם רשות מקומית מסרבת לתת רישיון להקמת התשתית, או שהיא קובעת תנאים המקשים על הקמתה והפעלתה, החברה שאמונה על ביצוע הפרויקט תוכל לערער לוועדה.

הוועדה תכלול 9 חברים והחלטותיה יתקבלו בהתאם לכלל של "הרוב קובע". חברי הוועדה יהיו נציגים של משרדי הגנת הסביבה, האנרגיה, האוצר, הבריאות, הביטחון הלאומי, התחבורה, הפנים, החקלאות והעבודה. היו"ר יהיה נציג/ת משרד האוצר.

חברה המבצעת פרויקט תוכל לערער במצב שהרשות המקומית סירבה לאשר לה רישיון עסק או לא השיבה על בקשתה לרישיון בתוך 60 יום. עוד תוכל החברה לערער על תנאים מסוימים שקבעה הרשות המקומית ברישיון, שמסכלים את האפשרות לקבל רישיון או שלא קשורים לפעילות החברה.

אולם, החברה לא תוכל להגיש ערעור על תנאים שלא הרשות קבעה בעצמה ברישיון העסק אלא נותן אישור אחר. למשל, המשרד להגנת הסביבה או משרד הבריאות.

הוועדה הממשלתית תדון בערעור ותהיה רשאית לשנות את החלטת הרשות המקומית – ולאשר רישיון עסק ולקבוע תנאים משלה. מרגע קבלת ההחלטה בידי הוועדה, על הרשות יוטל להנפיק רישיון עסק בתוך 14 יום לחברה.

מה נחשבת תשתית לאומית חיונית מועדפת?

בהצעת החוק מפורטים התנאים שהפוכים תשתית לאומית לתשתית חיונית מועדפת. להלן התנאים (יש לעמוד בכולם):

  1. פרויקט שנדרש לצורך אספקת תשתית חיונית או משאבים חיוניים לציבור שיש דחיפות בביצועו;
  2. פרויקט בעל כדאיות, שנובעת ממנו תועלת משקית משמעותית, ושעיכובים במשך ביצועו יגרמו ברמת וודאות קרובה לוודאי לנזק ציבורי משמעותי או לנזק משקי משמעותי;
  3. פרויקט הצפוי לשמש או שתוצריו צפויים לשמש, אוכלוסייה בהיקף נרחב;
  4. צפויים חסמים משמעותיים, אחד או יותר, בקידומו של הפרויקט, או עיכובים משמעותיים, או ייקור עלויות משמעותי.

כאמור, הצעת החוק מתירה לבחור עד 10 פרויקטים חיוניים מועדפים, מבין סוגי תשתיות המופיעים ברשימה המפורטת בתוספת לחוק, ובה גם פרויקטים מתחום הפסולת:

  • מתקן מיון פסולת מעורבת של 150,000 טון לשנה ומעלה
  • מתקן טיפול בחומר אורגני מפסולת מעורבת של 60,000 טון לשנה ומעלה
  • מתקן השבת אנרגיה מפסולת מעורבת של 150,000 טון לשנה ומע

בנוסף לכך, הגרסה האחרונה של חוק ההסדרים שאושרה על ידי הממשלה לפני כ- 10 ימים, הגדירה במפורש את 10 פרויקטים שיהוו מיזמי תשתית חיונית, מרגע שהחוק ייכנס לתוקף, ועד אשר תקום ותיתכנס הוועדה הממשלתית שתגדיר את מיזמי התשתית חיונית. הרשימה הנ"ל לא מופיעה בהצעת החוק, ולכן לא ברור אם היא בתוקף. בין היתר מופיע בה הקמת מתקן השבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב.

זו רשימת עשרת הפרויקטים כפי שהופיעה בחוק ההסדרים:

  1. מטרו גוש דן
  2. הארכת הרכבת לקריית שמונה ואילת
  3. רכבות קלות גוש דן
  4. רכבות קלות ירושלים
  5. המסילה רביעית באיילון
  6. תחמ"ג גוש דן
  7. תחנת כח שורק
  8.  אשכול קווי 400 השרון
  9. מתקן פסולת נאות חוב
  10. הרחבת מסילות החוף

החמרת התנאים להטלת צו הפסקה מנהלי

בהצעת החוק מוסבר כי בעקבות לקחי העבודות להקמת קווי הרכבת הקלה במטרופולין דן, ובמטרה להבטיח הוצאת צווי הפסקה מינהליים רק במקרים הנדרשים לכך ובהתאם לאינטרס הציבורי הכולל גם את הצורך בקידום מיזמי תשתית חיוניים, מוצע כי צווי הפסקה מנהליים יינתנו למיזמי תשתית חיוניים רק לאחר אישור גורם מקצועי בדרג בכיר יותר.

לפי הצעת החוק הצעה זו תביא לצמצום צווים שעשוים לפגוע ללא הצדקה מהותית בלוחות הזמנים של מיזמי תשתית ואף לייקר את עלותם.

כך, צו הפסקה מנהלי בהתאם לחוק התכנון והבנייה ינתן בהסכמת מנהל היחידה הארצית לאכיפה, צווי הפסקה לעניין החוק למניעת מפגעים והחוק לשמירת הניקיון יינתנו באישור מנהל האגף הרלוונטי במשרד להגנת הסביבה ובהתייעצות עם מנהל האגף האחראי על מיזם התשתית החיוני המועדף במשרד הרלוונטי, וצו הפסקה מנהלי בעניין רישוי עסקים יינתן באישור ועדת ההשגות שהקמתה מוצעת במסגרת חוק זה.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה