בתחילת השבוע דיווחנו על טיוטת חוק ההסדרים שהכין משרד האוצר, שמציעה מהפכה בהסדרת ענף הפסולת העירונית. כעת מגיעה תגובת המשרד להגנת הסביבה, שמסתבר שלא היה שותף להכנת ההצעה, ואשר נחתה עליו בהפתעה.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, וצוות המשרד להגנ"ס הודיעו כי הם מתנגדים בחריפות להצעת החוק, שמציעה להעביר את הסמכות להסדרת ענף הפסולת מהמשרד להגנ"ס – למשרד האוצר, תוך התבססות על חלקי מדיניות בלתי מבוססים, וסיכון קידום ענף הפסולת, ואשר עלולה להחזיר את הטיפול בפסולת בישראל שנים לאחור.
מצד אחד, לא ברור על סמך איזה ניסיון ומומחיות מקצועית מבקשים במשרד האוצר להוביל את הסדרת ענף הטיפול בפסולת, וקשה לחזות האם הצעת החוק תפתור את הבעיות של ענף הפסולת. מצד שני, במבחן התוצאה, המשרד להגנ"ס כשל בהסדרת ענף הפסולת בשני העשורים האחרונים, תוך כדי שינויי מדיניות תכופים, שהובילו למצוקת נפח הטמנה ומחסור בפתרונות לטיפול בפסולת עירונית, שהחריפו בשנתיים האחרונות, וגורמים לעלייה במחירי הטיפול בפסולת אותם משלמות הרשויות המקומיות.
חלק גדול מהשינויים שמופיעים בטיוטת הצעת החוק, הועלו בעבר על ידי המשרד להגנ"ס, כולל ההצעה להקמת רשות פסולת עצמאית, בדומה לרשות המים ורשות החשמל. חלקים אחרים בהצעה, אכן סותרים את עקרונות המדיניות לטיפול בפסולת של המשרד להגנת הסביבה.
יותר מכל, הצעת החוק מלמדת שמשרד האוצר איבד אמון ביכולת של המשרד להגנת הסביבה להוביל את השינוי הנדרש בענף הפסולת, ולכן הוא מציע להפקיע את הסמכות להסדרת ענף הפסולת מידי המשרד להגנ"ס, ואפילו לא התייעץ איתו בגיבוש הצעת החוק.
כעת נותר לראות עד כמה משרד האוצר אכן נחוש להוביל את השינוי הנ"ל, ועד כמה הכוח הפוליטי של השרה להגנת הסביבה והטיעונים המקצועיים של המשרד להגנ"ס יוכלו לבלום את הצעת החוק.
כתבות רלוונטיות:
עמדת השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, וצוות המשרד לטיוטת חוק ההסדרים של משרד האוצר, היא ש