האיחוד האירופי מקדם רגולציה שתשפר את הטיפול הסביבתי במחזור החיים של סוללות, בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות הרבות בתחום ושימושים חדשים לסוללות, עם דגש על כלי רכב, שמביאים לגידול בשימוש בסוללות.
האיחוד מבקש להפוך את הסוללות לבנות קיימא – משלב הייצור ועד שלב הטיפול בהן בסוף חייהן.
לאחרונה, הצעת חוק בנושא שפורסמה לראשונה בשנת 2020, עברה שלב משמעותי בהליך החקיקה האירופאי, שמגדיל את הסיכוי שהחוק יאושר וייכנס לתוקף בקרוב. הצעת החוק הזו תחליף חקיקה קיימת בנושא משנת 2006.
כתבות רלוונטיות:
לפי הצעת החוק החדשה, העוסקים בסוללות באירופה יצטרכו לעמוד ביעדים הדרגתיים החל משנת 2024 של מיחזור, טביעת רגל פחמנית, ביצועים ועמידות של סוללות. בין היתר, תחול אחריות יצרן מורחבת על יצרני סוללות החל מאמצע שנת 2025.
האחריות יצרן המורחבת מציבה יעדי איסוף ומיחזור של סוללות משומשות כדלקמן:
כל הסוללות שייאספו יהיו חייבות להיות ממוחזרות ותהיה חובה לחלץ מהן כמות גבוהה של חומרי גלם יקרי ערך כגון נחושת, קובלט, ליתיום, ניקל ועופרת – ולמחזרם. בנוסף החוק מכיל יעדי "חילוץ חומרים" (Material Recovery) עבור ליתיום, למשל, ברמה של 50% עד שנת 2027 ושל 80% עד 2031.
בנוסף ליעדי מיחזור, האיחוד האירופי יטיל על יצרני סוללות באירופה חובה לוודא שחומרי הגלם שהם רוכשים לטובת הייצור נרכשו באחריות. סעיף זה צפוי להשפיע על חברות ישראליות שמשווקות כיום חומרי גלם אלה לאירופה, אפילו אם בישראל עדיין אין כללים דומים בעניין סוללות.
לדברי האיחוד האירופי, הביקוש לסוללות בעולם גדל במהירות ואמור לגדול פי 14 עד 2030, בעיקר בשל חשמול התחבורה. גידול כזה בביקוש לסוללות יוביל לעלייה שווה בביקוש לחומרי גלם, ולכן יש צורך למזער את השפעתם הסביבתית.
ומה המצב בישראל? חוק פסולת אלקטרונית הקיים משנת 2014 לא מתייחס לכלי רכב ולסוללות של רכב חשמלי. אלא שהמשרד להגנת הסביבה הצהיר בשנים האחרונות כי הוא בוחן קידום חוק אחריות יצרן מורחב לכלי רכב והנושא אף מוזכר באסטרטגיית הפסולת שהמשרד הציג לפני כשנתיים.
אמנם חקיקה אין בינתיים, אך תשתית מיחזור לסוללות ליתיום של רכב חשמלי כבר בדרך להקמה. לפני פחות משנה דיווחנו כי כיל ,(ICL) כלמוביל וחברת המיחזורEMS חתמו על מזכר הבנות להקמת מפעל ראשון בישראל למיחזור סוללות ליתיום, על רקע הגידול הצפוי בשימוש ברכבים חשמליים. המיזם צפוי לתת מענה משלב האיסוף ועד שלב המיחזור במפעל ייעודי.
נזכיר כי אחד היעדים שהציב משרד האנרגיה הוא שעד שנת 2030 לא יימכרו בישראל כלי רכב פרטיים מונעים בבנזין וסולר אלא בחשמל, מימן או מקורות הנעה חלופיים אחרים.
---
מסמכים רלוונטיים: